Lösdrift eller stall?

S

Smajlet

Jag vill gärna veta lite om att ha hästar på lösdrift/stall. Du får gärna besvara frågorna här nedan.

1. Har du din häst på lösdrift? Bra eller dåligt?
2. Har du din häst uppstallad? (om ja; hur mycket går den ute på dagarna?)Bra eller dåligt?
3. Har du prövar på både och? Vad vad bäst?
4. Får din häst fri tillgång till hö(silage)? Hur är hullet, har det blivit bättre/sämre sen när du började/slutade? (Om nej; hur ofta får din häst mat?)
6. Går din häst barfota? Om ja; varför? Och berätta om hur det går!

Kommer du på något annat för du gärna skriva om det.

Jag har inte det, men om den här vintern blir ok ska han gå ute, naturligare för dem och bättre för hovar och luftrören
2. Har du din häst uppstallad? (om ja; hur mycket går den ute på dagarna?)Bra eller dåligt?
I vintras stod han i box han var ute mellan 06.00 och 20.00/21.00 Det var väldigt bra eftersom de inte blir så rastlösa inne dessutom tycker dem det bara är skön!
Jag håller på lösdrift, men box är bra att ha tillgång till vid nödlägen
4. Får din häst fri tillgång till hö(silage)? Hur är hullet, har det blivit bättre/sämre sen när du började/slutade? (Om nej; hur ofta får din häst mat?)
Nu till vintern ska de få fri tillgång till det, hans hull har det varit krångel med pga tänderna men nu när det är fixat tillgodo gör han sig allt väldigt bra. Så fri tillgång till hö och krafftfoder 2 ggr/dag
Min häst har gått barfota i ca ett år nu, men hans fram hovar har varit lite stappliga så om jag vill få ut mer av ridningen så måste jag ha skor iaf fram. (ska sätta på skor i morn för hovslagaren kommer då) men annars går han alltid barfota MINST mellan november till o med maj!

ja! tre stycken...funkar jette bra :D

2. Har du din häst uppstallad? (om ja; hur mycket går den ute på dagarna?)Bra eller dåligt? Nej, men jag hade förut ner jag hade den inne i várat stall, ute frán 6pá morgonen till ca7pá kvellen.(tidigast) varma tider áret runt.

3. Har du prövar på både och? Vad vad bäst? lösdrift, mycket smidigare och hestarna verkar mycket lyckligare ut av att kunna velja sjelva.
:smirk:
4. Får din häst fri tillgång till hö(silage)? Hur är hullet, har det blivit bättre/sämre sen när du började/slutade? (Om nej; hur ofta får din häst mat?) Vára hestar har fri tillgáng till hö. Fylls pá morgon och kvell sá vi kan kontrollera det nágot..hehe...hullet er mycket bra... :smirk: ;).
ja vintertid gár dom barfota. för att jag inte rider och kör dom lika mycket/hárt och jag har inte samma tid helt enkelt. Och underlaget er mjukt och nán skillnad merks det inte :)

Jag vill gärna veta lite om att ha hästar på lösdrift/stall. Du får gärna besvara frågorna här nedan.

Jag har lösdrift hemma, min travare, ett 20-årigt korsningssto och ett 21-årigt russ.
De har uteboxar i hagen de kan gå in i om de vill och när man vill.
Har provat både och, skulle aldrig stalla in min häst igen.
Fri tillgång till hö, fint hull på alla utom den lilla som är lite rund... ;)
Min travare går barfota, han drog av sig tre skor inom loppet av två veckor och då tänkte jag ge fötterna en "paus". Sen funkade det så bra att ha honom naken om fötterna så jag har fortsatt med det. Nu har han gått barfota sedan maj, funkar jättebra.

Jag märker så stor skillnad på min häst, han är fin i päls och hull och har blivit underbar i psyket. Glad!

Har tidigare haft de och det fungerade jättebra! Tycker det är bra för hästarna att själva få välja om de vill vara ute eller inne.
Nu har jag min häst uppstalladunder nätterna. Han får komma ut vid 8-tiden på morgonen och in vid 7-tiden. SÅ han går nästan ute 12 timmar.
Det tycker jag är olika från häst till häst. Men i det stora hela tycker jag lösdrift funkar bäst. Bara hästarna kommer överens bra!
Min häst har inte fri tillgång på hö utan får det 4ggr/dag.
6. Går din häst barfota? Om ja; varför? Och berätta om hur det går
Nej, hans hovar slits lätt så det funkar inte.

Japp, och det går så bra så, han har gått på lös i 11år nu, nästan aldrig sjuk :)

Neee

Har varit i andra stall där dom har stått i stall. Vissa hästar kräver ju stall om dom tränas hårt osv, men annars så gillar jag lösdrift bäst då hästar facktiskt är bättre anpassade för olika väderlekan än människan

Han får hö 4ggr dag och havre+betfor 2. Ibland kör vi med fri tillgång av hö, speciellt om det är väldigt kallt ute.

Nej, men hans kompis gör det på bakfötterna, henne passar det bra då hon har tuppspatt.

1. Har du din häst på lösdrift? Bra eller dåligt? nej
2. Har du din häst uppstallad? (om ja; hur mycket går den ute på dagarna?)Bra eller dåligt? ja, hon är ute från kl8 tills solen går ner dock tidigast kl17(på vintern, på sommaren går hon ute dygnet runt) jag tycker att det funkar bra
3. Har du prövar på både och? Vad vad bäst? har aldrig prövat lösdrift, men skulle tänka mig att det passar väldigt bra på vissa hästar, men inte på andra
4. Får din häst fri tillgång till hö(silage)? Hur är hullet, har det blivit bättre/sämre sen när du började/slutade? (Om nej; hur ofta får din häst mat?) inte fri tillgång, men förra året fick hon mat 4ggr/dygn. 6.30 2kg hö. 12.00, 2kg hö, 17.00, 2kg hö, 20.30, 5kg hö.
6. Går din häst barfota? Om ja; varför? Och berätta om hur det går! nej

1) han går ute dygnet runt början av maj-september, räknas det halvårs lösdrift??

2) på vintrarna, ja. försöker ha honom ute så länge han har behållning av det, står han med lera upp till knäna i bäckmörker och fryser så får han självklart gå in, men försöker ha honom ute så mycket som möjligt, då han hatar att stå inne.
varierar lite när vi släpper in dom, i blir det väl framåt 10 på kvällen, sen kanske runt 5 när det är som mörkast.

2) som sagt, han går ju ute på sommarhalvåret, och det trivs han bast med, men han börjar bli lite till åren (20) så han fryser lättare nu, och stelnar till om han blir kall länge, annars hade jag velat ha honom på lösdrift!

3)nu går han på bete dygnet runt, och visst är han lite rund :p hur det blir till vintern vet jag inte riktigt än, men jag kommer trycka på att dom får ofta..

4)han är barfota bak nu på sommaren, har alltid funkt bra fram till för en vecka sen då han har blivit jätteöm! :confused: ska ta ut hovis i veckan och höra vad han tror, kanske blir det skor ändå.. :(

just nu är jag lycklig, har lyligen (en vecka sen) flyttat tille ett nytt stall, och det är så fina hagar :love:

inga tråkiga fyrkanter, utan stora kuperade hagar, med skog och ängar och massa kul! :D och ett lugnt trevligt stall, där hästhållingen passar mina ideér! (+en söt welsh-flicka till min kille ;):angel:)

1. Nej
2. Ja, dom går ut från ungefär mellan 7 till 8 beroende på vem som släpper ut och går in mellan normalt 8 till 10 på kvällen beroende på vädret och om alla ska bort på kvällen.
3. bara uppstallning hemma, lite jobbigt eftersom att det är ett litet stall och man tar hand om 50% av jobbet själv.
4. Nej, hon får mat 4 ggr per dag.
Frukost :7-8
Lunch:12-13
Middag:16-18
Kväll:22-23
6. Nej, vi har för mycket asfalt här när man ska ta sig till ridstigarna, men när hon stod på ridskola så gick hon utan i back å det funkade bra.

1.ja de går på lösdrift. Har tillgång att gå in i deras boxar när de vill.Jag har haft det hela tiden och jag är nöjd, de har aldrig varit sjuka och de är mycket gladare.
2. Har det om det är riktigt kallt på vintern, men gud vad de är livliga att komma ut på morgonen.
3. så klart lösdrift.
4. nej haf inte haft det tidigare år men funderar på denna vinter, skulle bli enklare då...
5. På Våren/somrarna/hösten så mycket det går, hovarna är bättre då.

I mina boxöppningar eller vad jag skall kalla det, har vi satt plastremsor för att hålla värmen i boxarna. gå gärna in och titta www.angelfire.com/hero/carro gå till "stallet".

Lycka till med dina planer

Har haft hästen på lösdrift och var mycket nöjd med det. Just nu står hon dock uppstallad.

När hon är uppstallad (nu på bete) är hon ute runt 12 timmar.

Båda har sina fördelar, dock var hästen absolut nöjdast med lösdriften.

Fri tillgång på bra hösilage, bra hull och muskler.

Nej.

1. Har du din häst på lösdrift? Bra eller dåligt? Nej.
2. Har du din häst uppstallad? (om ja; hur mycket går den ute på dagarna?)Bra eller dåligt? För tillfället går min häst ute dygnet runt på sommarbete, går ute dygnet runt från ca mitten av maj till början av oktober, (lite beroende på väder). Min häst är vanligtvis uppstallad, och går under den mörkaste perioden (vinter) ute mellan ca 6-7 till ca 17. Skulle vilja att han gick ute mer, men det duger som det är. Tycker att det fungerar bra, har fint stall med bra ventilation och min häst trivs och mår bra. :)
3. Har du prövar på både och? Vad vad bäst? Har inte provat både och, skulle nog inte vilja ha helt lösdrift, iaf inte vintertid då min häst blir mkt svettig när han rids. Skulle dock vilja ha min häst ute mer än vad han är i nuvarande stallet.
4. Får din häst fri tillgång till hö(silage)? Hur är hullet, har det blivit bättre/sämre sen när du började/slutade? (Om nej; hur ofta får din häst mat?) Har inte fri tillgång, men brukar vintertid lägga ut halm i hagen så att det räcker att knapra på under dagen. Får mat vid ca 5.00-6.30 (hö+kraft), vid ca 12.00-13.00 (lunchhö), vid ca 16.30-17.00 (hö+kraft), vid ca 21.30-23.00 (hö+kraft). Tycker att det är ganska bra rutiner.
6. Går din häst barfota? Om ja; varför? Och berätta om hur det går! Nej, min häst går inte barfota. Skulle aldrig ha honom barfota heller, jag rider, tränar och tävlar för mycket för det. Dessutom vill jag ha broddat på vintern!

Mvh Huntress :)

har haft honom uppstallad hittils(bara haft honom 1 år) men till hösten så ska han få gå på lösdrift! får se hur det går..

just nu på bete,vilket han stortrivs med förstås.
han trivdes inte i stallet, alldeles för lite utgång, ca 6 timmar :crazy: han stog o kastade sig mot boxdörren på morgonen.

övertygad om att lösdrift rockar fett!

på lösdriften kommer han få fri tillgång på hö, och kraft 2ggr om dagen.

barfota sen i våras. har fungerat hur bra som helst. men han var inte skodd mer än ett halvår innan han blev barfota, så fötterna var inte så illa tilltygade.rider honom på grus och asfalt osv...inga problem! han tränas hela sommaren när han är på betet, får 5 veckors "semester" på vintern istället.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur