lösdrift eller box?

Gesska

Trådstartare
hej
jag skulle behöva lite hjälp/råd!
jag ska flytta och och har tittat på ny stallplats men kan inte bestämma mej för om ja ska låta hästen gå på lösdrift eller stå i box.
Hon har alltid ståll i box, har ingen vinterpäls utan har alltid täcke på sej. Hon är rastlös i sättet med massa energi. Jag tror att hon skulle må bra av att gå på lösdrift men samtidig så är hon väldigt lättfödd och så ska vi träna tävla så snart vi e redo ( tidigt i vår).

Ni som har era tävlings/träninghästar på lösdrift, hur funkar det?

Sv: lösdrift eller box?

Har inga tävlingshästar och än så länge ingen lösdrift :P

Men lösdrift betyder ju inte att de nte kan ha täcke.
Hittar du något med bete som vårt kan hon inte bli tjock på det.. :angel: men om hon är lättfödd kanske du slipper att ge kraftfoder helt och hållet. Du kan ju analysera gräset.
De behöver inte ha fri tillgång på hö i lösdrift, men bör ha fri tillgång på halm, och det blir de inte tjocka av. Möjligtvis lite runda om magen, dvs inte lika slimmade som hästar på för mycket kraftfoder, men det syns ju inte när hon arbetar och drar upp magmusklerna :P
Kan inte se hur räning och tävling kan hindra lösdrift, men hennes hagkompis bör ha ungefär samma närngsbehov som din häst.
Jag har en svårfödd och en lättfödd häst.. blir väldigt svårt med lösdrift då den ena behöver fri tillgång på hö (+massa kraftfoder) och den andra bara får 5 kg+halm (han är fet, 5 kg är beräknat och eg för mycket.. vi har bra hö). Jag är inte säker på hur jag ska lösa det faktiskt. Så se bara till att alla hästarna har ung samma näringsbehov.

Hoppas flersvarar och ger dig tips om just tävlingshästar.

Har en tävlingshäst som är mycket aktiv under tävlingssäsong.
Sen jag flyttade honom till lösdrift har han verkligen blivit mycket mer harmonisk och vi har utvecklats mycket. Han behöver heller inget kraffoder då näringen i hösilaget han får räcker gått och väl. Våra prestation har absolut inte försämrats snarare tvärt om!
Jag rekomenderar verkligen lösdrift!
Lycka till!

Jag flyttade min hästar till lösdrift för snart två år sedan och jag upplever att det blir mer harmoniska och trevligare att rida. Tycker de presterar bättre och känns mjukare i kroppen. Lättare att komma till arbete, tidigare gick ibland halva ridpasset åt till bus och bråk.

Jag har täcke när temperaturen kryper under 5-6 plusgrader eller ihållande regn. Halvklipper och har täcke med hals och magplatta när de är nyklippta eller vid riktigt kallt och blåsigt väder. Fri tillgång till hö och halm ibland lucern beroende på höets värden. Kraftfoder och mineraler ges vid behov, också beroende på höets värde.

Mina hästar har också alltid stått på stall innan men det var inga problem, de har gått ute dygnet runt varje sommar och när lösdriften var färdig byggd stallade jag helt enkelt aldrig in dom.

Det kan kanske bli en ganska stor omställning om du släpper hästen på lösdrift nu, det är ju trots allt december. Det bästa är nog att göra det i samband med sommaren.

Nu har jag inga tävlingshästar, eller ngr träningshästar för tillfället. Men när jag hade märren i travträningen gick hon i lösdrift ihop med min gammelmärr (gammal travare) o det funkade super!
Då hade dom nästan fri tillgång på grovfoder (ensilage, som stallägarna såg till så dom fick det så det inte tog slut).
O nu har jag 3 hästar, som går i lösdrift o dom har fri tillgång på analyserat grovfoder.
Märren har väldigt tät o kort päls, men det är väldigt sällan som hon har täcket på sig o hon fryser sällan oxå. När det regnar så mycket brukar hon stå inne i ligghallen, men hon vägrar stå på stall.
Jag ser på henne att hon trivs väldigt bra som det är.
Lugnare o harmonisk häst har man fått oxå.

Hade våra distanshästar på lösdrift och allt funkade bra men araben blev väldigt seg att rida och oharmonisk.
Har tagit in dom nu då den andra är skadad och måste stå i sjukhage.
Sen när vi stallade in dom så har dom blivit mer harmoniska och framåt att rida och hantera.
Så jag tror nu efter det här att alla hästar passar inte att gå på lösdrift men det är värt att prova tycker jag.

MVH Isabella

Senast ändrad av en moderator:

jag har 2 distans hästar som alltid går på lösdrift. dom rör sej mer (håller musklerna uppe bättre) å blir aldrig stel. dock så har dom alltid täcke under de kallare årstiderna (eftersom dom rakas för att orka träning) men annars funkar de super. Alla mina har stått i box innan men nu skulle jag aldrig vilja ställa dom på box igen fetersom de e sån skillnad på deras kondis då dom rör sig mkt mer i hagen än i boxen och sen gör dom av med lite mer energi i hagen än i boxen vilket behövs när man han knäppisar som jag =)

tack för alla svar!

det blir antagligen lösdrift för Mimmi.
Hon e ju en knasboll som behöver röra sej mycket!
ska titta på lösdriften igen nu på lör.. håll tummarna för att den är bra!
vad ska man titta xtra noga efter på en lösdrift?

Jag säger som de andra att lösdrift inte är fel att testa!

Titta på ligghallen, hur den ser ut. Hur stora hagarna är, stängsel.
Hm... vad mer jo kolla med maten så klart och allt annat praktiskt som du skulle fråga om vid boxplats (kanske inte ut o insläpp men resten ;) )

Underlaget, speciellt i och runt ligghall och öppningar. :)
Ligghallen.
Terrängen; det är bra om det finns träd och varierande mark.
Möjligheter att binda upp eller stänga in hästarna vid fodring. Att kunna skilja dem åt vid behov.
Vatten nära hagen, om ni som hyr in behöver ordna med det... (vi har 500meter till vår hage, det blir jobbigt med vattnet trots att vi tar det i dunkar och hänger på hästen, finns ingen väg ner..bor lite avsides..)
Och så det mesta du hade velat veta om det varit box istället:P Vad ingår i hyran, hur görs med grovfoder? Fri tillgång; analyserat?
Vad för slags hästar går där? Hon kanske inte kan gå med lättfödda hästar om hon är svårfödd; hon behöver fri tillgång på bra hö, de behöver näringsfattigt hö och halm, kanske.

Jag har bytt till lösdrift och Min häst trivs väldigt bra. Hon gick upp en hel del i början men efter någon/några månader gick hon ner igen. Så bli inte förtvivlad om hon går upp till att börja med. Det har gett sig på mina kompisars hästar som också bytt till lösdrift.

Lycka till
Annika

Joo jag har en lösning men jag menade att TS skulle undersöka detta när hon tittade på lösdriften hon eventuellt planerar att flytta till

hej
jag skulle behöva lite hjälp/råd!
jag ska flytta och och har tittat på ny stallplats men kan inte bestämma mej för om ja ska låta hästen gå på lösdrift eller stå i box.
Hon har alltid ståll i box, har ingen vinterpäls utan har alltid täcke på sej. Hon är rastlös i sättet med massa energi. Jag tror att hon skulle må bra av att gå på lösdrift men samtidig så är hon väldigt lättfödd och så ska vi träna tävla så snart vi e redo ( tidigt i vår).

Ni som har era tävlings/träninghästar på lösdrift, hur funkar det?

Jag tycker att man ska ställa höga krav på lösdriftshästhållning.
Jag anser att det ska finnas precis samma möjligheter till uppstallning för alla hästar vid orkaner, sjukdom o annat elände, som i vilket annat stall som helst.
Och för människan, samma bekvämligheter som invid en vanlig stallanläggning.
Viktigt, att hålla koll på att hästen inte fryser, olika hästar har olika behov.En del behöver täcke, andra inte, och olika tjocklek.
Massor av grovfoder, för att hålla värmen, och ordentlig besiktning av varje häst varje dag.
Enda skillnaden, är väl att de har möjlighet att välja, om de vill vara ute nattetid eller inte.
Kolla hur den sk lösdriften är ordnad. Vissa hästar kan ibland inte våga sig in i den, om den är låg i rang tex.
Vissa lösdrifter har skiljeväggar inomhus, så hästarna vågar söka en egen vrå.
2 in/utgångar på en stor byggnad är förutsättningen för att en häst inte ska bli inträngd i ett hörn.

Vi ska också flytta vår ponny till ett stall med tillgång till lösdrift. Han har alltid haft box och gått in på natten. Han är halvklippt, så täcke får han ha vid regn och ruskväder. Han tränas och tävlas mycket.
Vi kommer att ha en utebox och kan välja om han ska vara på lösdriften eller gå in på natten. Eftersom vi flyttar honom nu i december kommer vi till en början att ta in honom på nätterna och byta täcke på honom. Vi hoppas att han kan vänja sig vid att vara ute dygnet runt så snabbt som möjligt. Vi kommer inte att klippa honom igen i vinter, utan han får pälsa på sig för att kunna hålla värmen ute. Han kommer att bli genomsvettig när han tränas och tävlas, men då får vi ta hand om honom efteråt och hjälpa honom att hålla värmen och torka fort. Hellre det och att han får vara så mycket häst som det går när vi inte är hos honom.
Vi får testa detta och se om det funkar för vår lille pålle. Han är redan en pigg och harmonisk häst, men ja tycker hästar ska få vara hästar så mycket det går.

Kan inte svara för mig själv då jag aldrig haft häst på lösdrift, men en av mina tränare har i princip alla sina hästar på lösdrift eller bete sommartid. Hon tävlar 135-hoppning o MSV dressyr..Vet att vissa pållar kommer in på nätterna nu, men det är bara nga stycken...På sommaren går alla ute! Möjligtvis går de in natten innan tävling, och de presterar bra!

Jag har min häst på box, men stallägaren har en lösdrift också. Förutom det andra redan har skrivit om så skulle jag kolla om det finns möjlighet till liten hage/box om hästen skadar sig, det är ju inget man planerar, men om hästen plötsligt får en skada så att den behöver liten hage alt boxvila så vill man ju inte leta nytt stall samma dag.
Sedan skulle jag kolla ridbana/ridmöjligheter/tränare inom vettigt avstånd. Ridsällskap - kanske inte är så roligt om alla de andra hästarna är konvalescenter och man är själv om att rida sin häst.
Kolla hur de andra hästarna ser ut - feta/skrangliga.

Har min arabvalack på lösdrift. Just nu är han för ung för att tävla, men kommer ha honom på lösdrift även när det blir tävlingar och träningar. Finns möjlighet att ta in i box vid behov, uppbindings/skötselplatser, varm sadelkammare etc. Så för min del är det ingen skillnad. Bara skillnad för hästen som får vara "mer häst" än om han stod på box.

De har fri tillgång på hö, och får individuellt med kraftfoder varje dag.

Lösdrift HELT KLART!

Du får en mer presterande häst om den är välmående och i en lösdrift stimuleras hästens organ som de ska, blodcirkulation och leder. Kroppen underhålls.

Vi har haft hästar under träning i vår lösdrift. Även min, som inte tränas så hårt, har alltid täcke på sig vintertid. Han får ett bra hösilage och får sitt kraftfoder en gång om dagen, efter ridning. Han får inte jättemycket kraftfoder (behöver inte) och kan därför få allt på en gång. Men på många lösdrifter ingår ju utfodring av kraftfoder några ggr om dagen och då kan man ju ge mer om det skulle behövas.

Jag upplever att min häst är bättre musklad och håller sina muskler, efter det att han gick ut på lösdrift. Han är aldrig tjock/varm i benen längre och han är pigg, positiv och frisk. Både mentalt och fysiskt.

Mycket mycket bättre för hästen än att stå på box.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 239
Senast: Tilde789
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka