Lösdrift är inte likt livet i det fria.

Sv: Lösdrift är inte likt livet i det fria.

Vi har en liten grupp med tre ponnyer på lösdrift. Det är en äldre avelshingst, en treårig hingst och en femårig valack. De tre har ganska stora hagar att röra sig på och en ligghall, men det är sällan de är i hallen. Hallen har ingång från två håll, och ofta sover en av dem där inne medans det står en häst i varje ände och vaktar.
Den har halmbotten som behandlas som permanentbädd, dvs vi plockar bort plupparna och lägger på halm. De käkar friskt av halmen, men det går ändå inte åt mer än drygt en balvagn per vinter. Sen får de hö i hagen, och de har saltsten och vattenhinkar som fylls på när de är tomma.
De går in i sina boxar i stallet en stund på kvällen för att vi ska kunna ge dem kraftfoder och se över dem och pyssla lite. Ibland får man vissla en bra stund innan de kommer, och ibland måste man gå en bit. för de kan vara långt borta.
De behöver olika mycket mat och det är ett sätt att få koll på vad de äter. Men efter ca en halvtimma så står de och stampar och vill ut igen. De går genast upp i skogen trots att det är kolmörkt ute.
De är mycket harmoniska och trivs bra tillsammans i sin lilla flock. De får en vinterpäls som är helt otrolig, men den släpper med hjälp av lite B.vitamin sen. Visserligen måste vi mocka ut lite i stallet varje dag, men lösdriften byter vi genom att hyra en liten Bobcat. Både vi :bump: och hästarna trivs med detta ... om det är enklare vet jag inte

Om man tittar på vildhästar i exv USA så ser man oftast en gigantisk hjord med hästar, men den består av mängder av flockar. Varje flock innehåller ca 5 hästar. Men det kan vara 10 flockar i en hjord.
Ofta så har hingsten en avvikande färg mot övriga i flocken, eftersom att hingsten väljer ston med samma färg som sin egen mor (ser inte vilken färg den själv har).
Med tanke på ovan så om man ska ha lösdrift så bör man ändå inte sätta ihop hästar som inte tål varandra, i det vilda kan dom hålla lämpligt avstånd, men det går inte i en liten hage (än hur stor den är) så man bör se till individerna och flocken som helhet och även hjorden (om man har så många)

allroundhästarna skrev:
Ofta så har hingsten en avvikande färg mot övriga i flocken, eftersom att hingsten väljer ston med samma färg som sin egen mor (ser inte vilken färg den själv har).
QUOTE]

:eek: Vart har du hört det?:confused:
Det där tror jag inte på alls ..om hingsten endast betäckte ston med samma färg som sin mor borde snart flocken dö ut..dessutom vore det väl större risk för inavel eftersom det är troligt att hans systrar har samma färg som sin mor..eller?:angel:

allroundhästarna skrev:
Ofta så har hingsten en avvikande färg mot övriga i flocken, eftersom att hingsten väljer bort ston med samma färg som sin egen mor (ser inte vilken färg den själv har).

Så kanske det ska stå?

Jag läste någonsatans att både hingstar och ston drivs iväg från flocken när de blir könsmogna. Bara för att undvika inavel på stona/hingstens egna döttrar. Låter vettigt.

Hästara är inte så dumma att dom betäcker sina systrar! Eller har du hösrt det?!
Jag var på en föreläsning som en forskare höll i tillsammans med SLU.
Och hingsten väljer ston med samma färg som hingstens mor. Sedan när fölen har blivit könsmogna så drivs dom bort för att det inte ska bli inavel. Men den hingst som "plockar upp dom" till sin flock har en mor med samma färg.

Nej, det ska inte stå väljer bort. När hingsten (vid könsmognad) ska bilda sin egen flock så väljer den ston som har samma färg som sin mor. Om modern är svart (och hingsten brun) så väljer hingsten svarta ston till sin flock. Sen är det precis som du sa, att när fölen bllivit könsmogna så stöts dom bort för att ingå i en annan flock.

Vet du varför? Chansen är ju stor isf att han väljer sin mor, mostrar, systrar att ha i flocken.

Jag vet ej varför, men djuren brukar fixa det där själva så att det inte blir inavel. Tänk på alla fåglar, harar mm inte har dom inavel. Och de gånger dom har det så är dom oftast sjuka på något sätt.

Jag var på föreläsning som några forskare från SLU hade, där dom informerade om stallmiljö, hur man bygger stall, avel, mm det var dom som informerade om att det var så. Dom uppmanade oss även att kolla på vildhästar (i filmer mm) så kan man se skullnad på flock och hjord, hingst/flock mm.

allroundhästarna skrev:
Jag vet ej varför, men djuren brukar fixa det där själva så att det inte blir inavel. Tänk på alla fåglar, harar mm inte har dom inavel. Och de gånger dom har det så är dom oftast sjuka på något sätt.

Jag var på föreläsning som några forskare från SLU hade, där dom informerade om stallmiljö, hur man bygger stall, avel, mm det var dom som informerade om att det var så. Dom uppmanade oss även att kolla på vildhästar (i filmer mm) så kan man se skullnad på flock och hjord, hingst/flock mm.

DET stämmer inte. Min förra tävlingshäst var far till sin egen bror. En unghingst skulle bli bortkörd i det vilda. Men numera är de ju instängslade., så den kan ju inte fly så långt.

Senast ändrad:

Tror inte heller riktigt på det där. Könsmogna individer körs bort ur flocken, men jag tror lika mkt att de (ston) kan tas upp i flocken igen om det skulle falla sig så. Och den inavel som inträffar tror jag inte blir katastrofal för arten, nu pratar vi vilda djur i tillräcklig stor mängd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka