lösdrift 2 nätter i veckan

Moppa123

Trådstartare
en undran jag har ...
kan man ha hästarna ute några nätter i veckan o några nätter inne? eller 3 nätter/månad o resten installad?
eller blir de förvirrade då? om de inte vilar ordentligt eller hur jag nu ska utrycka mig...

allt under förutsättning att man har vindskydd osv osv förståss...

vad tror ni?

Sv: lösdrift 2 nätter i veckan

Jag tror det bästa är att ha dem antingen inne eller ute. Dels för att de som du säger blir "förrvirrade", de kan ju lätt bli oroliga vid förändringar och kanske inte vilar ordentligt. Sen blir det ju stor temperatur skillnad för dem också. Känns ju nästan onödigt om det gäller så få nätter. Varför ska de bara va ute ibland? Kan du inte ha dem ute jämt?

UTE (lösdrift) 1 natt varannan månad

Frågan kom upp när vi var några som satt o diskuterade ang att ha hästar själv hemma och med fodringar och ut/insläpp osv om man var borta under en natt.

Då kom en fråga upp om inte hästarna klarar av att stå ute under en natt och om de mår dåligt av det ?? eller om det var bättre att de står inne länge isf ... (frågan kom från en ohästmänniska)

Själv har jag ingen erfarenhet av lösdrift så jag är helt novis ang det. Jag har som inte tänkt i de banorna förut ....

egentligen är rubriken dum ... för det var kanske mer att hålla hästen ute 1 natt varannan månad ..elle rnågot sådant...

Senast ändrad:

Ja, det är ju helt klart bättre tycker jag, att ha dem ute i så fall än att de ska stå inne längre. Blir ju så smutsigt i boxen och i flera stall brukar det bli väldigt varmt och fuktigt och mycket amoniak lukt. Sen måste de ju få röra på sig också, mår ju inte bra av att stå still. Hade mina hästar i box förut, men efter att ha bytt till lösdrift skulle jag aldrig byta tillbaka! Det är underbart vad bra hästarna mår! :) De blir mycket trevligare i psyket och verkar mycket gladare av att få leva "naturligt". Sen blir de så fina i kroppen! Man får faktiskt mycket gratis motion åt dem när de klättrar i hagen, de har mycket finare muskler och bättre grund kondition än de haft förut. Min andalusier fick alltid gallor när han stog inne, men de har han aldrig längre, de är inte heller stela, utan mjuka och smidiga i kroppen. :banana: Och många säger att man inte kan träna hästar på lösdrift ordentligt, men det kan man visst. Kan inte räkna upp alla fördelar, men mina hästar har det bara varit possitivt för! :)

jag skulle inte ha hästen ute vissa nätter och inne andra.. Eftersom hästar är vanedjur så skulle de bli förvirrade, om dom är vana att komma in så skulle den antagligen stå vid grinden och undra när matte kommer och tar in den..

Antingen inne lr ute, inte både och, de e mitt tips...

Jag har gjört och tycker att ja dem kan vara ute ibland. Så länge dem har vind skydd och/eller täcke. De står vid grinden pga att dem vill har mat och maten alltid finns inne. Hästarna kan också äter ute. Vissa, tror jag, att dem inte tåla att vara ute, kan vara att dem har inte haft så mycket ändringar i deras liv kanske. Mina hästar förut var ute ibland på fina kväller när jag hade de inne hela tiden. Men förlänge sen har börjat med lösdrift och nu är det att dem är inne ibland istället. Och de var inte orolig för att dem fick inte komma inne. Så länge de hade mat var de glad. Men kålla när du är hemma och natten ska inte har en snöstorm. Vissa hästar trivs bättre ute.

*KL* Mina är ute en natt nu och då. Inga som helst problem. Ibland är det för jag väljer att ha dem ute, men lika ofta för de får något ryck och inte vill gå in (även om det är vinter och minus 25).

De har inga som helst problem med det, fri tillgång på mat i hagen och temperaturen är densamma inne som ute. De har lösdrift - som de inte använder.

Jag har haft semilösdrift med, varannan natt inne, varannan ute. Inga problem mer än att unghästen fick frihetslängtan och boxvandrandet förvärrades. Nu går de in typ 4 - 5 nätter i veckan och ute 2 -3 nätter utan minsta problem. Inte ens rutinbundna valacken har problem med det.

jamen, det låter ju kanon :) det kan ju vara så att man får se hur hästarna fungerar helt enkelt ...

nu har jag inget eget stall ( än så länge ) men testa går ju alltid!

så länge de har mat/vindskydd helt enkelt ....

Min inställning är att generellt inte vänja hästarna vid vissa begränsade rutiner. Ju mer variation desto mer obekymrade vid förändringar.
Vi växlar t ex alltid om att pyssla med hästarna ute/inne/i box/i hage. Sadla/sela på från vardera sida och på lite olika sätt, kliva av och på på olika sidor, sätta för från olika håll och på olika sätt osv.

Grovfoder får dom ute i princip i fri tillgång och vi fyller på när det passar oss och inte efter klockan osv. Dom går ute dygnet runt men när vi vid något tillfälle tagit in ett par över natten (hovis kom tidigt morgonen därpå under skitiga hösten) så har dom inte brytt sig om det.

Så för att svara på din fråga så borde det gå utmärkt. Låt dom vara ute så mycket och inne så lite som möjligt. Låt dom välja!
Se till att dom har ordentligt med grovfoder samt vatten.

LIA

Moppa123 skrev:
en undran jag har ...
kan man ha hästarna ute några nätter i veckan o några nätter inne? eller 3 nätter/månad o resten installad?
eller blir de förvirrade då? om de inte vilar ordentligt eller hur jag nu ska utrycka mig...

allt under förutsättning att man har vindskydd osv osv förståss...

vad tror ni?
Jag tror att om ni inte har några fasta in tider så kan det funka. :confused: Tror annars att hästarna blir mer förvirrade och stressade av det än att det skulle göra någon nytta. Alternativet är att ni tar in hästarna ett par timmar på dagen istället. Det gjorde vi bitvis förra vintern och det funkade bra. Då hade vi inga fasta tider och hästarna stod inne max 6 timmar dag el natt. Du har inget att förlora på att testa. Alla hästar är olika och det kan mkt väl vara så att dina hästar fixar det alldeles utmärkt!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka