Lösa tänder på föl

Torill

Trådstartare
Upptäckte i förmiddags att mitt föl (ca 6 veckor gammalt) hade en lös tand. Den satt nästan utanpå de andra framtänderna och var något mindre. Det var lite blodigt i tandköttet men verkade inte vara ömt eller så.

Vad kan det vara? är det en av framtänderna eller är det en extra tand? Någon som varit med om något liknande?

Sv: Lösa tänder på föl

Kan vara en extra-tand, eller en där anlaget ligger fel men eftersom det var blodigt hade jag tippat på att den har blivit skadad så att det är en del av en tand? Det är ju bara mjölktänder i hästens mun första året så jag tycker inte du behöver oroa dig, sitter den löst skulle jag nog försöka pilla bort den annars låt den läka fast igen och så ska du få se att det reder till sig när den växlar till permanenta framtänder (2,5-4,5 års ålder)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 215
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 473
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
693
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka