Lösa i magen

L

Lena82

Mina hästar har blivet lösa i magen. Det började med min 1½ åriga sto, sen 2½ åriga valack och nu även den äldre shettisen. Har ett bra hö med foderanalys. Vattnet är kollat och bra... Vet inte vad det kan vara. Det har bara dykt upp. Går det något virus eller något?

Sv: Lösa i magen

Vad får dom för foder? Du kan ju prova att ge dom rapsolja i fodret en-två gånger om dagen. Vi ger det till våra hästar, och mitt ungsto som lätt börjar sprutlakera boxen är inte lös i magen numera.

Jag trodde att dom blev ännu lösare om man gav dom rapsolja? Jag ger bara hösilage, lite betfor som godis när dom kommer in på kvällen bara.
Försökte att ge pro viva men hon vägrade äta det. Något förslag på hur jag får i henne det?

Tvärt om, rapsolja ser jag bara fördelar med, ingen lös mage, extra glansig och fin päls och bra för magen i övrigt också. Vår veterinär rekomenderade det efter att min unghäst haft en rad kolikanfall.

ge inte betfor, ge bara höet, betfor tillför mer lösande substanser i magen.. så ge enbart hö, och om du vill ge "godis" så ge enbart krafftpellets (ex grund som har ett nomalt näringsvärde) (inte morot, äpple, knäckebröd etc.)

misstänker du att dom kan ha fått i sig något så prova att hälla i hästarna vanlig filmjölk, hästar tål nämligen inte laktosen utan det blir en laxerande effekt som tar med sig all skit som finns i tarmarna ut.. prova det med ca ½-1 liter fil morgon och kväll i 2-3 dagar och sluta sedan och bara ge hö (ev krafft) efter det i några veckor och se..

Jag höll uppe med betforen ett tag men det visade ingen skilnad.Veterinärerna i Helsingborg sa att betforen inte hade någon betydelse...? Vad tror ni om fiber plex?
Jag tycker att det är konstigt att det bara kommer när dom har gått i samma hage, ätigt samma hö, vatten m.m. hela hösten och varit fina i magen. Inget är ändrat...:confused:
Får väl skicka in ett träckprov, Hur går man tillväga, måste man ta ut en veterinär?

Hur får jag i hästarna filmjölken??
Dom matvägrar om jag ger dom det i maten...

Hur mycket rapsolja ska jag ge till en 1½åring under 400kg

Tratt + slang som räcker en bit in i munnen (2-3 dm slang brukar räcka) och sedan upp med huvudet och häll (hjälp behövs nog)
är filen seg kan man blanda upp med vatten så den blir lösare..

sedan har jag erfarenhet av en häst som var lös i magen (kraftigt störd tarmflora) efter 3 månader på enbart hö och krafft blev hon bättre.. då var hon alltså helkass i 2 månader innan hon började bli bättre ens..

så det går inte på en vecka.. tyvärr..

Lena82 skrev:
Mina hästar har blivet lösa i magen. Det började med min 1½ åriga sto, sen 2½ åriga valack och nu även den äldre shettisen. Har ett bra hö med foderanalys. Vattnet är kollat och bra... Vet inte vad det kan vara. Det har bara dykt upp. Går det något virus eller något?

Det kan vara så illa att dina hästar inte tål hösilaget. Jag har 2 hästar som troligtvis blivit lösa i magen av just hösilage. Plus att min unghäst ev har lite stressmage också.
Håll inte på och ge matolja, betfor, morötter osv det är ju lösgörande. Om du kan! Så byt till torrt hö succesivt. Jag är rädd för att jag gjorde det för sent. Mina hästar är alltid dåliga i magen vintertid 3:dje året för en och andra för unghästen. Har bytt till torrt hö i vinter men det går ändå inte över. Håller på och ger fiberplex men har bara gett i en vecka än.
Har du gett mag- tarm balans ett tag? Vad är ts-halten?

Glömde skriva! Ta bort allt kraftfoder och ge hösilaget bara. Om du byter till torrt hö så var försiktig med bytet.
Om du ska ta prov på träcket. Så får inte träcket vara äldre än 2 timmar. Så du måste åka till dom som tar prov direkt. Vet inte var du bor men tex Strömsholm gör sånt.

Har du provat att ge dem thé? Min häst älskar det och det har hjälpt varenda gång han varit lös i magen. Nu senast efter alla nyårsraketer.. :(
Prova att koka upp ca 1½ liter vatten och låt 2 påsar kamomillthé och 1 påse vanligt dra ca en kvart innan det får svalna i kylen. En laddning räcker morgon- och kväll och oftast behövs inte mer än så för att magen ska lugna sig och anta en fastare form.

Tack för era tipps.:bow:
Jag tycker att dom borde tåla hösilaget när dom har fått det hela hösten utan problem... och åren innan...
Har bara kört med beviplex i några dagar, men det hjälpte på mitt 12 åriga sto som hade problem att hålla hull hur mycket jag än stoppade i henne. Efter 2 månader med dagligt intag blev hon jätte fin och det håller i sig, hon hade väl en rubbning på sin tarmflora och kunde inte ta upp proteinet eller nått.

Pratade med Analysen i Lidköping idag. Skulle man ta ett träckprov som täckte det mesta (?) fick det inte vara äldre än 4 timmar, så det går ju inte att skicka på posten precis...
Men om man vill kolla parasiter kunde man skicka så nytt träck som möjligt på posten, det skulle gå bra

Kalt te gav jag min hund när han var dålig i magen. Han bajsade blod, Veterinären sa att han hade fått magsår av en pencilinkur. Teét la sig som en hinna och skyddade... det hjälpte faktiskt, kanske skulle prova på hästen...

Lena82 skrev:
Tack för era tipps.:bow:
Jag tycker att dom borde tåla hösilaget när dom har fått det hela hösten utan problem... och åren innan...
Har bara kört med beviplex i några dagar, men det hjälpte på mitt 12 åriga sto som hade problem att hålla hull hur mycket jag än stoppade i henne. Efter 2 månader med dagligt intag blev hon jätte fin och det håller i sig, hon hade väl en rubbning på sin tarmflora och kunde inte ta upp proteinet eller nått.

Mina tålde också hösilage länge. Men så en dag blev en dålig. Man vet ju aldrig. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 401
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Linda_A
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: AbCdE
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama