Lösa i magen...!

T

topaz

I söndags fick vi hem våra två shettisar, som snabbt vande sig och verkade må bra. I går började båda två att vara lösa i magen, medan våra andra två hästar (ett varmblod och en korsningsponny)inte var påverkade. Jag vet inte om de reagerar på höet som har väldigt höga analysvärden, eller om det kan bero på stressen då de flyttade!

De verkar pigga och kommer springande varje gång vi kommer med hö åt dem och vi har även sett att de dricker vatten som vi hela tiden fyller på nytt av.

Läste en tidigare tråd om proviva och diarré och undrar nu om jag kan ge dem bara proviva, eftersom de inte får något kraftfoder utan enbart äter hö? Hur mycket skulle kunna vara lagom? Som tur är så har jag proviva jordgubb hemma eftersom vi använder det själva!! :)

//Helena

Sv: Lösa i magen...!

Det är nog foderbytet som spökar och stabiliserar sig nog snart. De två shettisarna har ju fått ett helt nytt hö mot det de är vana vid så det är inte konstigt att magen reagerar.

Foderjäst är bra att ge när magen krånglar. Finns på granngården.

Sv: Lösa i magen...!

Ja, det var nog det nya höet som de blev lösa av, i vilket fall som helst så håller de på att bli bättre nu... hittar inga "lösa pölar" längre!

Hjälp va´fånig man blir med sina hästar... jag är inte ens så larvig med mina barn!!

//Helena

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka