Lösa benbitar

D

Dark_Iris

Hej alla kloka bukare

Nu vill jag veta vad ni tycker, tänker, tror och vet om lösa benbitar.
Det är ju ganska vanligt att man hittar lösa benbitar på många hästar idag, men det är ju inte alltid det blir något problem..?

Finns enligt några personer jag frågat hästar som tävlar i högre klasser trots lösa benbitar och det har inte varit några som helst problem...

Bör man avstå från att köpa en häst med lös benbit?
Har ngn haft en häst med lös benbit; opererade du eller lät du benbiten vara kvar?
Beror det på var benbiten sitter om den kommer skapa problem eller inte? Eller har det bara med tur/otur att göra? :p

Sv: Lösa benbitar

Beror vart benbiten ligger vad jag har förstått. Ridskolan har haft två hästar med lösa benbitar

Ett halvblod e.Bernstein som opererades och såldes som privathäst eftersom hon inte passade in i verksamheten och hon är helt frisk efter det.

Den andra, en ponny från irland, finns inte i livet längre pga lös benbit. Den hade legat och förstört ligament tror jag att det var, han fick ett år på sig att bli bra efter operation men det skulle aldrig läka.

okej... Ja, man får väl diskutera med veterinär vad de tror är bäst antar jag.

Det kanske har mycket med tur/otur att göra..?

Jag har fått för mig att benbitar i frambenen (knän, kotor) lättare ger upphov till problem än benbitar i bakbenen (haserna)
Men det är kanske bara är något jag fått för mig...

Jag har haft en stor häst med en lös ben bit i bakknät och veterinären sa att de inte gick att göra nått åt de. Han var troligtvis född med de och sen satt den på nått lustigt ställe. Så han fick somna in. :cry:

Mynta hade ju lösbenbit och hon höll ju som sagt så de beror juh på var och hur den sitter.

Min häst hade haft lös benbit innan jag köpte henne. (Birkelandsfraktur)
Hon var opererad eftersom att det störde henne och är idag fullt frisk.
Gå in på Hästvård och sök så får du upp ett antal träffar :)

Det är som du säger vanligt, men man ska inte köpa sig problem.
Det är stor risk att det inte bara kommer en gång.

kl
Det visade sig efter många turer till vet. att min lilla C-ponny hade en lös benbit som satt inkilad i kotan på ett framben och inte gick att operera :(:cry:

Men har hört talas om en del hästar som blivit bra efter operationer mot lösa benbitar, och de som inte störs av att ha en lös benbit alls.

Vet att valacken som vann Strömsholms 6-års championat, Feever Pitch har en lös benbit i nån kota, påverkar dock inte ridningen. Han går ju trots allt 1.30, har för mig att han ska debutera 1.40 i år.

Jag skötte ett sto förut, hon var en av Sveriges mest lovande ston. Hon vann femårschampionatet eller nått liknande och gick unghäst VM i hoppning.
Hon gick superbra vissa dagar och andra dagar hur dåligt som helst.
Det visade sig att hon hade en lösbenbit, de opererade bort den, tyvärr vart hon aldrig riktigt bra och slutade sin tävlingskarriär vid 8 års ålder och går nu förmodligen som avelssto.

Tack för alla svar allihopa! :bow:

Hästen i fråga som jag syftar på har lös benbit i bak, dock vet jag inte exakt var...
Men resten är ju friröntgat.

Jag borde nog överlägga med veterinär iaf, o se om det bör opereras redan nu (hästen störs inte alls av det, iaf inte än)..
eller om man bör låta den vara lvar, och ta bort om det skulle verka bli någon som helst reaktion på den...

Men det är ju så svårt att veta. Några får problem med det, och andra märker aldrig av benbitarna...
Svårt....

återigen, tack för alla svar, ska söka vidare på det också ;)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 557
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka