lösa benbitar

swe

Trådstartare
vet inte om det här är rätt forum, men jag gör ett försök.
Har hittat en väldigt fin häst som jag är intresserad av att köpa, tvekar dock då han har en lös benbit på framsidan leden i ena bakkotan. En välrennomerad röntgenexpert har sagt att det inte kommer att störa honom, min egen veterinär är inte lika säker. Jag har en kompis som haft samma grej på sin häst, den utvecklade senare en strålbenshälta fram, men det är ju svårt att säga om det beerodde på benbiten.
Jag är väldigt förtjust i hästen, men tveksam till benbiten, hör gärna om någon annan har erfarenheter av hur det fungerat att operera/ inte operera liknande fel. Tack på förhand

Sv: lösa benbitar

Hur är prognosen att ta ut benbiten, sitter den lätt åtkommet, kan den orsaka skada där den sitter osv.

Är benbiten lätt att ta bort och att där inte kommer att bli några framtida men, så ser jag ju inga hinder från att inte köpa hästen.

Sitter benbiten så att den är svår att få bort så hade jag blivit mer tveksam till köp. Eftersom att benbiten kanske en dag ställer till med problem, och har man inte tagit ut den innan så vill man förmodligen göra det då. Men ligger benbiten svårt till så är det inte så lätt att få ut den.

Många hästar har lösa benbitar och många hästar tävlar på hög nivå med benbitar i sig.

I och med att benbiten ligger på framsidan av leden så är det inte helt enkelt att ta ut den.
Dock går det inte att få bort reservationen på försäkringen så länge som den finns kvar, så det känns lite chansning över det hela.

Jag kan inte låta bli att råda dig att inte köpa hästen! Det är inte skoj att köpa en ny häst och redan från början ha reservationer på försäkringen... Försök att ha tålamod och fortsätt leta istället!

I och med att benbiten ligger på framsidan av leden så är det inte helt enkelt att ta ut den.

Låter lite konstigt. Har du pratat med vet som ska operera ifall det blir aktuellt?

Hade det varit min häst hade jag definitivt satsat på att ta bort biten, speciellt om det är en ung häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
683
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har försökt googla men hittar så dåligt med info om FCP. Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig. Min hund hade OCD i båda...
Svar
5
· Visningar
3 281
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka