Lösa benbitar

T

Timber

Vad har ni för erfarenhet om hästar som har lösa benbitar?

Jag har hittat en häst som jag är lite intresserad av att köpa. Har pratat med ägaren och allt lät bra, förutom att hästen hade en lös benbit i ett bakben. Hästen är 6 år gammal och har varit i travträning och detta upptäcktes efter ett snabbjobb.
Den blev undersökt och tagen ur träning.
Tydligen så kan man inte få operationen för just lösa benbitar betald av något försäkringsbolag pga att det är/var en travhäst, så den är inte opererad för detta.

Jag har fått tillåtelse att prata med den veterinär som undersökte och höra hans åsikt om hästens fortsatta liv för enligt ägaren så skulle det inte vara några problem att ha hästen till ridning, det är bara till tävlingstrav den inte håller. Dock kan jag inte få tag på vet. förrän på måndag och jag vill gärna höra vad ni tror om hållbarheten.

Jag vill träna dressyr och hoppa lite men mest kommer jag att rida i skogen, det är mitt mål med en ny häst. Jag har ingen erfarenhet av lösa benbitar och hur det kan påverka användbarheten.
Tacksam för svar!!
 
Sv: Lösa benbitar

Mitt råd är att köp den INTE. Av den enkla anledningen att du inte kan 'ridhästförsäkra' den utan att få reservationer. Vilket innebär att det i slutändan kan bli en väldigt dyr historia.

Vissa hästar får problem av sina benbitar, andra inte alls. Svårt att säga innan man är där liksom. Om det funnits en heltäckande försäkring som du kunnat ta över utan reservationer, så hade jag inte tyckt att du definitivt skulle avstå köp. Men här har du en häst som inte har heltäckande försäkring och som du inte kan teckna en heltäckande försäkring på, och som tagits ur travet för att benbiten stört den. Och kanske skulle den funka fint som ridhäst med sin benbit, men den kanske inte gör det och då blir det DYRT för dig tyvärr.

Så, tyvärr men köp den inte är mitt råd.

/Alexandra - med en för lös benbit nyopererad treåring i sjukhage utanför fönstret
 
Sv: Lösa benbitar

Jag skulle inte köpa om jag inte var beredd att operera hästen själv omedelbart. . Hästen har förmodligen begränsad rörelse i benet med benbiten vilket gör att du kommer att få problem om du vill rida dressyr. Problem i en led leder till problem i muskulaturen som i sin tur leder till problem i andra leder.

Jag har haft två travare som jag opererat för lösa benbitar och båda har fått ett mycket bättre rörelseschema efteråt.
 
Sv: Lösa benbitar

Vänta lite och låt vet kolla var och hur den sitter. Har hästen gått hårt ända till 6 år ålder och inte haft problem med den innan?
Har köpt två hästar med varsin lös benbit och ingen av dom har krånglat (båda tävlade upp till 1.40 hoppning). Självklart så var dom noga kontrollerade och röntgade först. Dock kanske det kan vara bra att ha en lite buffert på typ 10.000 kr för att operera bort benbiten om det skulle bli besvär.

Just den här hästen verkar ju ha fått besvär av den, men den kanske håller för den ridning som du har tänkt att utöva?
Kan ibland tycka att vissa överreagerar på att en häst har en lös benbit.. dom kan funka alldeles utmärkt ändå, men som sagt, kolla i alla fall upp det väldigt noga innan du bestämmer dig.

Mvh Fridan:bump:
 
Sv: Lösa benbitar

suisyola skrev:
köp inte,du kommer att få reservation på det benet då dvs iingen fullförsäkring

Du får inte bara reservation på det benet tyvärr, utan minst på bägge bak, eller på alla fyra. Och problemet är ju att om hästen får ledinflammationer av överbelastning t ex, så betalas inte det heller då. Så kan bli väldans dyr historia.
 
Sv: Lösa benbitar

*kl*

Till alla:
Jag vet inte hur hårt/hur länge den gått trav innan detta upptäcktes. Den har nu varit riden sen november, alla gångarter. Den kom till nuvarande ägare pga att detta upptäcktes och togs ur träning direkt. Som jag förstått det så hade den gamla ägaren fler hästar i träning och tyckte inte det var nån idé att ha en med begränsning kvar och den hamnade då hos den som nu ska sälja.

Hon säljer för att det var väl aldrig meningen att de skulle köpa den (de har fler hästar) men dottern hade jobbat i det stallet och gillade hästen och tog hem den istället för att den skulle slaktas bara för att den inte skulle kunna gå tävlingstrav. De tänkte att den kunde fungera som vanlig ridhäst istället.

Jag har som sagt inte pratat med vet. än men enligt dem säger vet. att hästen kan användas till ridning. Men, till hur mycket?

Jag känner mig tveksam för jag har redan köpt en häst som inte var fullt fräsch utan skulle sättas igång och det sa jag att jag aldrig skulle göra om. Jag skulle absolut ha en 100% frisk felfri häst men nu blev jag kär via annonsbild. Och efter att ha pratat med ägaren ännu mer kär och sen kom det fram med benbiten-SUCK.

Jag ska prata noga med vet. innan jag ev. åker och tittar på hästen, men det låter ju inte alltför ljust på framtidsutsikterna.

Tack för era svar!:bow:
 
Sv: Lösa benbitar

jag skulle nog inte heller köpt hästen, har oxå erfarenheter av kompisar som köpt hästar som inte är 100% frächa så för min del skulle jag göra en ordentlig koll på hästen innan jag köper den.
 
Sv: Lösa benbitar

Har varit med om en häst som skulle opereras för lösbenbit. men när de skulle ta bort den så va det ingen benbit där. den va som bara borta...
 
Sv: Lösa benbitar

Nu har jag pratat med den veterinär som kollat hästen.

Han sa att det var en liten benbit som satt insida kotled vänster bak. Han kunde aldrig tänka sig att den skulle besvära hästen. Just denna typ av benbit kallades "Birkeland" (eller hur det nu stavas, hörde 17 inte vad han sa) och han hade aldrig under sina 20 år varit med om att sådana flyttat på sig. Så han sa- är hästen frisk och ohalt vid besiktning kunde han aldrig tänka sig att hästen skulle få besvär av den senare. Hästen var friröntgad och inget böjprov hade gjorts.
Kanske har hästen aldrig varit halt, utan den bara togs ur träning för att det upptäcktes vid denna friröntgen? Jag måste höra mer noggrant med nuvarande ägare och kanske även prata med den förra.

Vad tror ni om detta?
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 373
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp