Lösa benbitar

nexxa

Trådstartare
En unghäst som var i samma stall som jag hade mina hästar i innan fick operera bort lösa benbitar, han var då runt 3-4 år och väldigt cool, för honom var det inget problem med de 4? veckorna de ska stå inne och sedan promenars kort med under tiden.

Men en kompis till mig har ett sto som fick föl i somras, man upptäckte lösa benbitar då hon var halt eller liknande för ett tag sedan och veterinärerna säger att de ska vänta tills hästen är 1 år innan de opererar. Men hur i hela friden ska en sådan unghäst som dessutom råkar vara en riktig vilding klara så lång boxvila ?
Någon annan som har erfarenhet av detta? Hur har det gått?

:bow:

Sv: Lösa benbitar

hej! våran 7 åring hade lösa benbitar i hasen i vintras, han är världens lugnaste och mest harmoniska kille egentligen. men efter boxvilan, när jag skulle promenera x antal minuter om dagen blev han som förbytt. tillslut blev det så jobbigt så jag fick be vet. om lugnande. dom skrev ut vetranquil till honom som är ett dämpande medel som inte påverkar balans osv. utan bara gjorde honom lugnare. det fick jag ge han varje gång det var dags för promenad, och även när jag skulle börja rida igen! det funkade jättebra! fast nu är han dålig igen, men det är en annan historia..:cry:

hoppas det går bra för er!:smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama