Lösa benbitar!

C

Camzan

Om man opererar bort en lös benbit som har suttit på ett sådant sätt så att den ej har gjort skada i leden, skall hästen kunna fungera som tävlingshäst el. dyl. efter konvalecensen då?
Har nämnligen en sån häst på G som är opererad å allt gick bra, en kanonhäst!

Sv: Lösa benbitar!

Hejsan.
Ja de ska nog gå bra de.. Men jag skulle nog hålla ett öga på benet iaf.. (ja är lite paranoid när de gäller ben så jag skulle göra allt för att hålla dem friska,,) Men hur som hälst så bör de inte vara några som hälst problem! :)

jag är oxå skeptisk ot ben bitar osv men om dom är borta o inte har gjort nån skada så ska de vara grönt.
jag hittade ett ungsto (3 år) som besiktades i måndags med lösa benbitar på röntgen men jag köpte den inte.. dels för att de var en import o då täcker inte försäkringen (den varinte försäkrad tidigare) o sen hade den även 2 andra fel oxå.

Men om den har gått igenom konvalecensen så ska de no ginte vara någraproblem.

Camzan skrev:
Om man opererar bort en lös benbit som har suttit på ett sådant sätt så att den ej har gjort skada i leden, skall hästen kunna fungera som tävlingshäst el. dyl. efter konvalecensen då?
Har nämnligen en sån häst på G som är opererad å allt gick bra, en kanonhäst!

Ja, det ska inte påverka. Min tränares häst, som hon köpte som sexåring, opererades för benbitar i samband med köpet. Nu tre år senare har den tävlat i Msv hoppning o L:A dressyr, utan att nånsin ha haft besvär i haserna.

En benbit som inte finns där kan ju inte göra någon skada eller hur... Det är medans den finns där som de tex kan börja vandra och gå in i leden och hitta på jävelskap men något som är borta kan ju aldrig göra det.
Har själv en som vi plockat väck på som hittades i samband med köp och den har aldrig varken före eller efter operation haft några problem av detta och har nu tävlat i flera år 130+ hoppning.

Inga problem!
Vi sålde en ponny som vi hade plockat ut en benbit i från, nu flera år senare nu när han är 20 år är han still going strong. Han har tävlat en hel del.

Min blev opererad för detta innan jag köpte honom och han har inga problem, aldrig varit halt. HAr däremot en väldigt ful galla i den hasen, men det är ju skönhetsfläck...

PÅ den hästen jag ska köpa satt benbiten i bakknät, är det värre för framtida prestationer då? Eller läkning osv. ?

Det bör inte vara några problem. Vi har en häst i stallet som opererades direkt efter köp men som fungerar som vanligt nu. Däremot tycker jag att du ska skriva in i kontraktet att om inte operationen lyckas eller att hästen får men efter operationen så ska köpet återgå. Det är alltid en risk med operationer!!

Jag har en polle som opererats för en lös (eller var det två?) benbit i ena bakbenet, kommer dock ej ihåg var den satt. Men enl min tränare var det inga problem.. Och han håller ju fortf ;)
Har hört av fler att det inte ska vara några problem, dessutom har många travhästar det, men de går ju oftast hårdare än våra ridhästar efter det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 405
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama