Sv: Lösa benbitar
Haft två, men där det suttit i bakkota.
Den ena visste vi om biten från hon var 1½ år gammal, flera oberoende vet varav en som anses som Sveriges främsta inom området avrådde OP då det var 'osannolikt' att den skulle störa då den satt så bra till. Det tog ungefär 6 mån in på inridiningen så var hon lindrigt besvärad av den. Den togs bort och hon blev helt återställd.
Sen har jag nyss opererat min femåring för samma sak. Vi visste inte den fanns där innan den gav besvär, men besvär gav den i princip ganska omgående efter inridning. Då det är en tålig sak har han nog känt av den längre än han visade med. Han opererades i maj, ett centimeterstort fragment plockades ut. Inga sekundära ledskador så god prognos.
KOnv har varit 2 v boxvila (tills stygnen är tagna), sen 4-6 v i liten sjukhage samt skritt vid hand och sen stor hage och igångsättning. Konv skiljer mellan trav- och ridhästar av någon anledning, ganska rejält med - varför har jag aldrig begripit mig på. Men op vet skrev 2 v box med skritt vid hand, sen 4 v i liten sjukpaddock med skritt vid hand och sen igångsättning. Min vet tyckte 2 v strikt boxvila, 4-6 v sjukhage med skritt. Jag kör nånstans mittemellan jag =)
Den förra, hon var en pina på boxvila etc. Så efter 2 v boxvila hade hon ruttnat helt och boxvandrade. Fick stå i liten sjukruta, vilket hon köpte i exakt 5 dagar. Fick sen paddock (då hon vandrade hysteriskt i sjukrutan) vilket hon stod ut med några dagar - sen hoppade hon över stängslet och släppte ut sig själv med kompisarna på betet. Hon fick gå kvar där, då det var bättre även om hon tog några rejs ibland, än stressa och vandra oupphörligt i mindre hage. Det är ju dock ingalunda ett rekommenderat sätt.
Jag hade likt många andra i tråden INTE väntat om det funnits minsta lilla sätt att operera bort biten nu. För är den besvärad nu så är risken för stor du får sekundära skador i ledbrosket om du väntar.