Lösa benbitar

Ketrawzc

Trådstartare
Har fått veta idag att min häst har dorsalt fragment kotan höger fram, då vi var på hältutredning & slutligen röntgade.

Hon är 6 år gammal och har inte haft några större problem tills för en vecka sen.. Hon är inte jättehalt men ser lite knackig ut, och ska opereras till hösten.

Men jag undrar, är det några fler som fått denna diagnos? Hur har tiden efter operation sett ut & har de blivit helt återställda?

Sv: Lösa benbitar

Varför vänta till hösten?

Undrar detsamma?

TS:
Se till att åtgärda den snarast möjligt, för ju kortare tid den sitter där ju mindre skada hinner den ställa till med. Och eftersom hon är knackig så vet du att den ställer till det i leden hela tiden den sitter där.

/Camilla

Jag har brutit mitt lårben för inte så länge sedan, därför kan jag inte hantera henne under vilan och igångsättningen, då jag fortfarande inte är riktigt friskförklarad och inte ska utsätta mig för något som inebär risk för fall eller smällar.

Då hon normalt står uppstallad på en ridskola så hade personalen kunnat ta henne, men på sommaren har vi andra rutiner och det skulle inte funka.. Därför släpper jag henne på bete i 2-3 månader för att operera till hösten. Självklart är beslutet fattat med hjälp utav veterinären, hade hon misstyckt hade jag självklart fött lösa det på något annat sätt.

Boxvila en vecka, liten hage några veckor, sen helt vanligt hage.
Inte så krävande, precis.

Oj, släppa på bete hade jag absolut inte gjort. Eftersom biten uppenbarligen stör hästen, är det ju stor risk att den skaver och gör obotlig skada där den sitter, när hästen rör sig på bete (då rör de sig ju vida mycket mer än som uppstallade ridhästar dessutom, och följer flocken oavsett om de har ont eller inte).

Men det är ju upp till var och en att komma fram till, själv hade jag hellre satt hästen på en månads konvalcenthem efter operationen än att riskera en obotligt trasig häst.

Svar till CK & Lovisaleonora

Jag hade gärna opererat nu om det inte vore för att det skulle bli ett väldans krångel med att låta alla privathästägare ta hand om henne i några veckor, de har ställt upp nog under hela min konvalecenstid på 3 månader. Hade jag vetat att hon varit snäll vid boxvila & sjukhage hade det varit en annan sak, men hon är tråkig bara när hon vilar..

Tidigaste operationstiden var vecka 28, och enligt veterinären skulle det inte skada att låta den sitta kvar, även på betet, då hon förmodligen gått med den ett tag.. Det är heller inga gigantiska hagar och hon är inte den som springer i onödan ..

Självklart hade det lättaste & bästa varit att ta bort den nu på en gång, men jag har svårt att få det att funka .. :/

Det där är tydligen väldigt olika från veterinär till annan. Vissa veterinärer tycker det är absolut största vikt att ta bort omgående om biten stör, just för att den ju faktiskt förstör när den sitter i leden. Andra tycker att det nog inte spelar så stor roll.

Själv ser jag stor anledning att ta den första kategorin på allvar. Självklart måste ju benbiten påverka leden den sitter i, särskilt om hästen har ont av den.

Jag förstår att det inte är aktuellt med operation på det stället du står uppstallad nu, men går det verkligen inte att lösa på annat sätt?

Jag har fruktansvart dåligt samvete över dehär! Självklart skulle jag vilja ha bort den helst förra veckan, pga mitt ben hade jag precis kommit igång med ridningen igen och märkte en tydlig förbättring både mentalt och fysiskt. Att låta henne stå och skjuta upp det innebär ännu längre väntan innan jag kan börja rida så smått, och framför allt en risk i och med att biten sitter kvar. Hade jag varit frisk & kunnat ta hand om henne själv under konvalecensen hade jag åkt till en annan klinik & fått bort biten så snart som möjligt. Men jag ser inte så många andra alternativ själv än att avvakta, men jag ska prata med någon involverad på måndag, se hur alternativen ser ut. Jag vet inte ens om försäkringsbolaget är villiga att betala operationen då hon är importerad och försäkrades först efter veterinärbesiktningen, när jag köpte henne för 2 år sedan.. :(

Då mina föräldrar är helt ointresserade så ligger allt ansvar på mig, normalt funkar det bra, men i sådanahär situationer så känner man hur skönt det skulle vara att bara ha någon att förklara läget för, som faktiskt har en aning om vad man pratar om, förutom att det kan komma att kosta mycket pengar, pengar som kunnat gå till något annat roligare, typ semestern ..

Eftersom jag är 17 år och ta mig fram med moped så är jag ända ganska bunden vid att ha stallet nära, som ridskolan där hon normalt står. Nu går hon som sagt på bete i grannkomunen ca 3 mil ifrån mig vilket innebär en hel del restid då jag är ut en gång/dag. Det är i längsta laget men det funkar.

Jag tänkte mer på alternativet att tillfälligt (under konvalcensen) stalla upp hästen på ett konvalcentstall där de enbart tar emot just konvalcenter på helinackordering. Där man inte behöver oroa sig alls, utan anläggningen är anpassad för att ta emot hästar som ska läka. Kunnig personal och förståelse för vad som krävs.

Har själv gjort så vid en kastration där det skulle sprutas penicillin efter. Jag hade inte möjlighet att få det att fungera med tanke på jobb och transporttid, så jag stallade upp hästen där de tog hand om den under konvalcenstiden. Väl värt pengarna.

Eftersom den veterinär som sett plåtarna anser att det är ok att vänta kan man nog nästan utgå ifrån att den inte sitter I leden. Det står dessutom att den sitter dorsalt dessa bitar sitter i alla fall i alla fall jag känner till inte I leden utan när de känner av dem handlar det ofta om att de känns när de böjer ihop benet och inte för att de tuggar i leden. Bitar som sitter utanför lederna är sällan någon fara att vänta med speciellt om hästen haft dem i många år sannolikheten att de börjar röra sig och vandrar in i leden är inte så stor. Troligen är det ju en sådan bedömning den veterinär som faktiskt sett bilderna gjort. Det är ju väldigt individuellt från bit till bit beroende på var de sitter och aktivitet om det är något som är akut eller inte att plocka ut snabbt. Tror ingen kirurg opererar planerat under sommarmånaderna med den infektionsrisken om man inte måste. Att öppna upp till leder under denna värmen anses troligen som större risk än att biten gör skada där den sitter.

Jag har ingen aning om vart det finns ett sådant ställe här i krokarna, plus att jag absolut inte har ekonimi att betala själv och det går nog inte mina föräldrar med på eftersom de sjlva hörde veterinären säga att det är okej att vänta..

Biten sitter i ledbrosket, i kotleden som jag förstod det. Enligt vet. så hade den kunnat sitta bättre..

Oj nu blev jag orolig.. Min häst ska opereras nästa vecka, för en lös benbit i hasen. Som visserligen gett en stor galla, men inte gör honom halt, inte vid böjprov heller. Ska man oroa sig för infektionsrisken nu alltså:( De tyckte vi skulle ta den nu på en gång eftersom gallan visar på att leden är irriterad..

En bit som sitter i ledbrosket hade jag inte velat ha där en minut längre än vad som är absolut tvunget.

Alla djurägare gör som de vill med sina djur (inom lagens ramar), ringer man olika veterinärer så får man olika besked (också utifrån hur man ställer frågan). Själv är jag väldigt försiktig och har en öppen relation med den veterinär jag anlitar. Jag anser därför att jag kan föra en god dialog och fatta beslut utifrån de besked jag får av den veterinären. Jag vet också av egen erfarenhet att andra veterinärer inte alls ser saker på samma sätt, men genom åren har jag blivit vis att det är bättre att vara lite försiktig hellre än att förstöra för en livstid.

Ledbrosk är ömtåliga grejor. Det absolut sista jag gjort var att sätta hästen på bete, där det inte går att kontrollera hur mycket den rör sig. För varje rörelse gnager biten lite större hål på brosket. Jag hade hellre haft hästen på box. Men alla fattar olika beslut utifrån hur vi är vana att se fakta.

Haft två, men där det suttit i bakkota.

Den ena visste vi om biten från hon var 1½ år gammal, flera oberoende vet varav en som anses som Sveriges främsta inom området avrådde OP då det var 'osannolikt' att den skulle störa då den satt så bra till. Det tog ungefär 6 mån in på inridiningen så var hon lindrigt besvärad av den. Den togs bort och hon blev helt återställd.

Sen har jag nyss opererat min femåring för samma sak. Vi visste inte den fanns där innan den gav besvär, men besvär gav den i princip ganska omgående efter inridning. Då det är en tålig sak har han nog känt av den längre än han visade med. Han opererades i maj, ett centimeterstort fragment plockades ut. Inga sekundära ledskador så god prognos.

KOnv har varit 2 v boxvila (tills stygnen är tagna), sen 4-6 v i liten sjukhage samt skritt vid hand och sen stor hage och igångsättning. Konv skiljer mellan trav- och ridhästar av någon anledning, ganska rejält med - varför har jag aldrig begripit mig på. Men op vet skrev 2 v box med skritt vid hand, sen 4 v i liten sjukpaddock med skritt vid hand och sen igångsättning. Min vet tyckte 2 v strikt boxvila, 4-6 v sjukhage med skritt. Jag kör nånstans mittemellan jag =)

Den förra, hon var en pina på boxvila etc. Så efter 2 v boxvila hade hon ruttnat helt och boxvandrade. Fick stå i liten sjukruta, vilket hon köpte i exakt 5 dagar. Fick sen paddock (då hon vandrade hysteriskt i sjukrutan) vilket hon stod ut med några dagar - sen hoppade hon över stängslet och släppte ut sig själv med kompisarna på betet. Hon fick gå kvar där, då det var bättre även om hon tog några rejs ibland, än stressa och vandra oupphörligt i mindre hage. Det är ju dock ingalunda ett rekommenderat sätt.

Jag hade likt många andra i tråden INTE väntat om det funnits minsta lilla sätt att operera bort biten nu. För är den besvärad nu så är risken för stor du får sekundära skador i ledbrosket om du väntar.

Infektionsrisken är inte större för det är sommar på ett sådant ingrepp ju? Och jodå, man opererar planerat även nu.

Men, operationen sker ju sterilt, sen är operationsstället bandagerat och hästen står på box tills stygnen tas. Då är ingången till leden och ytsåret med läkt.

Dår är det värre med öppna, 'soppiga' sår som kastrationssår osv. Visst är infektion in i leden det sista man vill ha, men risken att få det under sårläkningsperioden efter op är väldigt liten. Stora risken är kontaminering under op, och den risken är ju lika stor/liten därinne i operationssalen oavsett årstid.

Jag ska se imorgon vad jag kan göra, först och främst se om försäkringsbolaget kan tänka sig att betala.

Jag vet att den borde tas bort snarast möjligt och jag mår hemskt dåligt över allt detta. Samtidigt som jag är fruktansvärt rädd att det ska hända något med mitt ben, det har orsakat mig nog med problem och gör fortfarande. Egentligen är det väl där som problemet är, och att det under sommaren inte finns någon personal på ridskolan som kan hjälpa mig..

Tror det blir svårt att få försäkringsbolaget att betala men klart du ska prata med dem. Att betala för ett konvalecentstall någon månad efter op är förmodligen den absolut minsta kostnaden. Min hade lösa benbitar i båda framkotorna ,ohalt utan böjprov ,halt efter ,visade sig mest som ovilja att arbeta ibland. Han var 5 år och enligt min veterinär var det cirka 50% chans att brosket var oskadat när hästen hade gått så länge med benbitarna ,uppskattad kostnad för Op och eftervård (kotledsinflammation åda fram)var ca 30000-40000kr ,inget ersattes av försäkringsbolaget. karens på benen 6 mån efter hästen var friskförklarad.Din veterinär tycker ju att det är ok att vänta men om du ska operera så hade jag ändå verkligen försökt att göra det så fort det bara går.Lycka till och hoppas det löser sig bra .

På veterinären lät det som att det var stor chans att hon skulle bli helt återställd, självklart finns det en risk beröende på hur stor skada det gjort som du säger .. Vi får vänta & se iaf, ska försöka på operation så snart som möjligt iaf..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
16
· Visningar
1 342
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10