Lösa benbitar, osteochondros...

sasucatu

Trådstartare
Eller ostechondros, stavas lite olika har jag märkt..

Nåja, till saken. Min 5,5 åriga newforest valack blev haltoch svullen runt ena hasen för snart 2 veckor sedan och i tisdags åkte vi med honom till klinik och röntgade- LÖSA BENBITAR! Fullt av dem! :cry: Håller på att kolla upp på vilken klinik vi ska operera honom, vi har nämligen 50 mil till närmsta. Suck. O så visar det sig att försäkringen inte täcker sk "dolda fel".

Skulle vilja veta lite mer om det här, era erfarenheter. Kostnader, operation, prognos mm. Enligt vet så var prognosen bra och det verkade inte vara någon större procedur, men jag vill veta vAd ni har vart med om.

:cry: :cry: :cry:

Sv: Lösa benbitar, osteochondros...

Ang kostnad för operation varierar det från klinik till klinik och det kan vara värt att jämföra priser om försäkringen inte täcker.

Jag betalade 11 000 kr för artroskopi på en has för ett år sedan. Dock tog inga lösa benbitar ut då, men jag tror priset är samma även då. Just detta har diskuterats på Hästverksamhet, så kolla där finns det en tråd om kostnad för just det.

Operationen görs under full narkos, och man går in via ett litet hål i hasen (atroskopi). Det blir ett otroligt litet sår och bara några få stygn. Konvalescensen är boxvila med lugna skrittpromenader vid hand. Min fick 8 veckors boxvila med 20 min skritt vid hand per dag. Sedan liten hage ett tag och sen stor hage och igångsättning. Jag rek också att ge glukosamin 3 - 6 mån efter OP.

Det är bra prognos när bitarna sitter bra till, operationen är en rutinoperation och som sagt inte så omfattande och det brukar gå bra. Däremot så är det alltid en risk med sövningen men den är ju liten.

Min herre opererades på fm ena dagen och fick komma hem på eftermiddagen dagen efter. Dock får man hålla lite koll efter narkosen så magen kommer igång, min valack fick förstoppning dagen efter hemkomsten trots att hans mage hade varit igång efter OP, men tydligen inte fullt ut.

Så, rutinoperation, bra prognos i många fall men du får räkna med ett par månaders konvalescens (även om olika vet har olika råd för konvalescensen). Eftervården består i bandagebyte och sårkoll dagligen.

På min hemsida finns bilder på min valacks has hur han såg ut efter operationen.

http://Hem.passagen.se/xyplex

Djur - Hästar - Vision Enzahi - Fotogalleri och sen tror jag det ligger under konvalescentbilder men du hittar när du väl är där. Observera att han fick tryckskador/blisterskador av bandaget och därför ser det värre ut än det ska göra. (Jag var ju tvungen att promenera honom en massa pga koliken och då fick han blisterskador av bandaget)

Oj oj, 8 veckor inne i boxen? Får dom inte gå ut alls? Stackars krake!
Läste din historia, inte kul alls! Ibland undrar man varför man håller på med hästar, allt känns bara jätte jobbigt, problem efter problem. Just när det är bra så är det något annat som rasar!

Ska gå kika på andra trådar och se vad som sägs...

Tack för svaret föresten, det var ett bra svar.

sasucatu skrev:
Oj oj, 8 veckor inne i boxen? Får dom inte gå ut alls? Stackars krake!
Läste din historia, inte kul alls! Ibland undrar man varför man håller på med hästar, allt känns bara jätte jobbigt, problem efter problem. Just när det är bra så är det något annat som rasar!

Ska gå kika på andra trådar och se vad som sägs...

Tack för svaret föresten, det var ett bra svar.

De får inte 'fnatta runt' på benet. Min stod dock omväxlande i box och i boxhage (ty 5*5 meter). Och så 20 minuters promenad vid hand.

Men jag vet att det finns veterinärer som låter dem gå ut i liten hage tidigare. Det som är viktigt är att de inte hoppar och skuttar på benet. Men kan de gå i en liten hage och är garanterat lugn hela dagen så brukar det gå bra. Dock så min valack som brukar vara lugnet själv fick halvvägs in i boxvilan lite väl mkt överskottsenergi och provade bock på stället i boxhagen och då åkte han in i box igen. Han lekte Allan Ballan på promenaderna ett tag med och gick på bakbenen, så då blev det stigbett. Känns himla elakt, men är ju för deras eget bästa.

Men jag gjorde som sagt en boxhage samt att jag fixade utebox åt honom så det skulle bli roligare. Och vräkte ut mååånga kilo morötter i hagen få han skulle ha något att pyssla med (foderförsäljaren började undra vad jag eg gjorde med alla morötter *s*)

Såg du bilderna btw, dvs hittade du dem?

Jag ska uppdatera 'historien' lite, den blev liiite ljusare sen =)

Eh, jag får nog bygga en sjukhage av cement då.. han är en buse och en rymmare. ;)

man känner sig som en djurplågare när man stänger in sin häst osv, men som du säger så är det ju för deras eget bästa. Synd bara att dom inte förstår det. Risken är väl att när dom väl får komma ut sen så "freakar" dom ut totalt och rusar sönder benet igen...

Får se nu var vi får operation, närmsta klinik ligger 50 mil härifrån... :mad: Känns jätte taskigt att ta i väg honom på en sån bil tur!

O får se om försäkringsbolaget täcker upp det här. Har just flyttat, är arbetslös osv. Ingen bra kombination...

Jepp, såg bilderna. Min häst är också sådär svullen, kanske inte riktigt lika nu, men det kommer och går.

Såg att din häst hade nåt slags beslag, var det PG? var det för hasen eller? Fin häst förresten, har också 2 araber :D

Svullnaden kom dock först efter operationen på V. Men visst är de fascinerande att de varit inne i leden och inte mer än de små stygnen? ;) Uppdaterat 'historien' om honom nu.

Han hade PG ja, men det var inte för hasen utan för knäna. Han fick knäledsinflammation BF i början av 2004, kompensationshälta från hasen. Han fungerade dock inte alls bra på PG så efter en period så bytte vi tillbaka till vanliga skor, men tåriktade honom runt om.

Idag går han utan tåriktning övht, med vanliga skor och har inte fått tillbaka knäledsinflammationerna, och som sagt inte heller hasledsinflammationen.

Men du ska inte lyssna för mycket ang min, han hade ju inte traditionsenligt OCD, utan han hade en gammal defekt av OCD (som inte upptäckts tidigare). När man hittar lösa benbitar och tar bort dem är prognosen bra. Problemet med valacken var att det var inget som behövdes tas BORT, han skulle behöva få lite bitar DITSATTA ;)

Skönt att han mår bra iaf! En av våra araber har aft en sån dålig "barndom" så hennes leder har kraschat nu på äldre dagar, men vi tömkör henne varannan dag i alla gångarter, skolor, skänkelvikning osv. Man vill ju ha kvar dom så länge de mår bra! Känns lite trist att ha 2 oridbara hästar bara + att vi satt bort en ponny tidigare. Ok, det är 2 år sen :crazy: men det känns ännu. En ponny bort, halt arab, köpte newforesten o sen en till arab o allt har vart perfekt. Då ska det givetvis hände något! Vet ni varför din häst drabbades av det där?

sasucatu skrev:
Skönt att han mår bra iaf! En av våra araber har aft en sån dålig "barndom" så hennes leder har kraschat nu på äldre dagar, men vi tömkör henne varannan dag i alla gångarter, skolor, skänkelvikning osv. Man vill ju ha kvar dom så länge de mår bra! Känns lite trist att ha 2 oridbara hästar bara + att vi satt bort en ponny tidigare. Ok, det är 2 år sen :crazy: men det känns ännu. En ponny bort, halt arab, köpte newforesten o sen en till arab o allt har vart perfekt. Då ska det givetvis hände något! Vet ni varför din häst drabbades av det där?

Nej, de vet inte. Ödets nycker, genetisk disposition och inte optimal uppfödning är väl gissningarna.

Det verkar som att man bara ska köpa föl så man vet vad dom har vart med om :smirk:

sasucatu skrev:
Det verkar som att man bara ska köpa föl så man vet vad dom har vart med om :smirk:

Hjälper inte mot lösa benbitar, de kan få lösa benbitar trots exemplarisk uppfödning och inga skador. genetiken gör lite som den vill den. Dels tror man det finns viss ärftlighet, men sen så kan störningar uppstå 'spontant' med, även om man fött upp dem exemplariskt och de aldrig skadat sig. Och de kan växa för fort och därför få problem etc (jag är lite nervös för min dam pga att hon växte alldeles alldeles för fort).

Däremot ska man köpa en häst som är försäkrad så tidigt som möjligt, helst vid 2 dygns ålder, och där hästen varit försäkrad i samma bolag hela livet och försäkringen varit obruten. Detta kan man kolla med försäkringsbolaget innan köp, men man tänker tyvärr inte på det förrän man fått stå där och se baksidan av att INTE göra det.

Med valacken kunde det gått åt skogen. Han är införsäkrad som unghäst, jag BYTTE bolag när jag köpte honom som fyraåring. Defekten upptäcktes som åttaåring. Fast det snälla försäkringsbolaget betalade snällt både hältutredningar, behandlingar, operationen samt senare också livvärde :love: Men de hade haft ALL rätt att vägra och då hade jag stått där. Jag var bra nervös ett tag.

Och, jag kommer ALDRIG byta bolag på en häst whatsoever i framtiden, även om det är billgare/bättre i ett annat bolag.

Jag FUNDERADE på att igen byta bolag till valacken när han var sju. Hade jag gjort det hade jag inte fått en krona varken i vetvård eller i livvärde för hans hasledsdefekt så jag är ju GLAD att jag inte gjorde det.

Du är inte ensam (om det är någon tröst...) . Min tvååring har konstaterad OCD i hasen oxå. Han är "typiskt OCD-gallig" i hasen, så vi misstänktedet en tid innan han sedan till råga på allt akutskadade ett ligament i hasen i höstas och blev blockhalt. I sbd med detta röntgades han och OCD konstaterades. Han ska opereras innan han börjar arbetas/ridas in, och op blir troligen i höst, efter betet. I dagsläget är han dock inte halt, men däremot gallig i hasen. Att vi väntar med op beror på att han ju redan varit konvalecent ett par månader (okt-dec) för ligamentsskadan, och att både vet och jag anser att han både fysiskt och psykiskt behöver få "må bra" och vara häst ett tag emellan.

Detta är en typisk OCD-häst; hingst (dubbelt så vanligt på hingstar/valacker som på ston), och dessutom stor och välutvecklad och har vuxit snabbt och mycket hela tiden. Han är i dag 1 år 8 månade och 163 cm hög...

Lycka till!

En tjej i stallet var i början av december förra året och fick bort opererat lösabenbitar på sin 3 åriga häst.Tror det gick på 10.000:-
Allt har gått jätte bra, för en dryg vecka sedan åkte han iväg till ett försäljningsstall där han ska ridas lite och säljas! :)

Konvalicenttiden beror lite på om det är slipskador i leden mm.Jag har just opererat min tvååring.Det blev fyra dagars box,sen tre veckor paddock eller skritt.
Ett tips sasuctau,din häst har ju gått med benbitarna ett tag.Så innan du börjar rida igång,rådgör med din vet. om inte hästen ska ha en tuppkam.

ako skrev:
Du är inte ensam (om det är någon tröst...) . Min tvååring har konstaterad OCD i hasen oxå. Han är "typiskt OCD-gallig" i hasen, så vi misstänktedet en tid!

Kan du beskriva galligheten lite mer? Jag går ju och bekymrar mig för Keles haser jag..

Ja, vi kommer verkligen att kolla upp honom innan vi börjar träna honom, ordentliga böjprov osv. Det har ju blivit en liten inflammation nu pga att det vart sp irriterat i det akuta läget. Operation på tisdag, är otroligt nervös :( Hoppas det inte har blivit nåt vöäre bara och att benbitarna har legat på bra plats ända tills nu. han Är ju riden i 2 år utan anmärkning och haltade första gången för 2 veckor sedan...

En rekommendation är att man röntgar unghästen som ettåring.
Är den fri från lösa benbitar så får man ett intyg som gäller senare i hästens liv om man måste operera..
Så har i alla fall vårat bolag A.

AM

Alexandra_W skrev:
Kan du beskriva galligheten lite mer? Jag går ju och bekymrar mig för Keles haser jag..

STOR (inget att jämföra med lite bubblor i bakkotorna som många hästar har) genomgående, mjuk galla. På Krumelur är den större på fram/insidan av hasen, men det kan nog växla beroende på var OCD sitter.

Är det vanlig på araber? Vet ju att Din andra har en hasledsdefekt, men den verkar ju vara av unikt slag.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 703
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 521
Senast: Lavinia
·
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 260
Senast: Miaa
·
Hästvård Vi opererade vår tre-åring i måndags för ostechondros i båda bakhaserna. I går var första gången som vi skulle lägga om bandaget hemma...
Svar
7
· Visningar
3 255
Senast: Fislisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka