lösa benbitar i hasen

sofiapettersson

Trådstartare
någon som har bra erfarenhet av lösa benbitar i hasen som inte är "lösa" utan sitter i brosk? måste man operera? är det vanligt att hästar har problem med dessa eller kan de leva med dem? syns på rönken men visar inget på böjprov.

samt om någon har nån erfarenhet av att hästen har lite tätt mellan de två sista ryggkotorna.

Sv: lösa benbitar i hasen

Hur gammal är hästen? En av mina hade det och eftersom han var så pass gammal (upptäcktes i samband med vet besiktning vid köpet) gjorde veterinären bedömningen att, eftersom benbitarna inte förorsakat besvär hittills, så var det osannolikt att han skulle komma att få besvär senare. Det fick han inte heller. Det åtgärdades heller inte på något sätt. Men det beror nog mycket på lokalisation och hästens användningsområde, skulle jag tro. Vad säger veterinären?

2 sista i bröstryggen eller var? De två sista ryggkotorna finns ju egentligen i svansen så det är nog några andra du menar.

Lösa benbitar operas bort begriper jag inte varför folk ska vänta tills dom gjort skada (eller jo det gör jag, är ju först då försäkringen hjälper till att betala).

Ryggen fattar jag inte var du menar.

Fast det är ju inte ett duck konstigt, det är endå en stor risk med operation och det är en relativt lång vila efteråt. Dumt att ta dom riskerna som det ändå innebär om hästen faktiskt inte störs av dom lösa benbitarna. Sen behöver man inte vänta tills hästen har en rejäl inflammatiom med en jättehalt häst utan bara man är uppmärksam på små förändringar i rörelse osv så är det "bara" att ta bort dom då.

Min unghäst blev sparkad förra i vintern på hasen. Fick lösa benbitar och blev opererad. Fick veta av den veterinären att det är just de "lösa" bitarna som måste bort och helst så fort som innan de ställer till skada. Nu hade en bit hos min häst redan börjat förbenats och satt sig i ett läge som inte skulle ge honom några men, så den sitter kvar. Eftersom den inte kan vandra så gör det inget om den finns där. Så fick jag det förklarat för mig och efter ett år nu är han helt frisk. Dock var det ett ganska långvarigt läknings förlopp, med sträng boxvila och så småningom pytteliten ute hage.

Så fick jag det förklarat för mig och efter ett år nu är han helt frisk. Dock var det ett ganska långvarigt läknings förlopp, med sträng boxvila och så småningom pytteliten ute hage.

Varför tog det sån tid för din häst? Min veterinär har sagt 4 veckor i liten hage efter operation, sen ska han vara klar att skrittas igång.

Vet inte om det var så länge:) Men för oss var det. Han stod på boxvila i 2 veckor och sen i sjukhage lika länge. Efter det började vi promenera honom. Var ju rätt jobbigt att roa honom inne och vi blev experter på att hitta på leksaker för honom. Han var tre år när det hände. Vi följde bara de veterinären sa :)

2 sista i bröstryggen eller var? De två sista ryggkotorna finns ju egentligen i svansen så det är nog några andra du menar.

Nja, ryggkotor är ryggkotor och svanskotor är svanskotor. De två sista ryggkotorna borde kanske vara T17 och T18?

ImageVaultHandler.aspx

Vet inte om det var så länge:) Men för oss var det. Han stod på boxvila i 2 veckor och sen i sjukhage lika länge. Efter det började vi promenera honom. Var ju rätt jobbigt att roa honom inne och vi blev experter på att hitta på leksaker för honom. Han var tre år när det hände. Vi följde bara de veterinären sa :)

Okej, tolkade det som att det tog ett år innan han blev igångsatt så att säga.

Min häst ska ju in och operera sig nu snart och då har veterinären sagt ett par dagar stillastående på box, så gått det går då och sen liten hage så sammantaget ca 4 veckors så mycket stillastående det går efter operationen. Sen ska jag kunna sätta igång lite försiktigt i form av skrittande iallafall. Han ska kunna gå ut i större hage utan att ta skada.

Menar du att det tog ett år innan han var i full kondition igen? För det kan jag tänka mig speciellt om dom haft problem innan operationen.

Nej inte ett år...Vi promenerade kanske en månad och sen som vanligt. Nu var han ju bara 2,5 -3 år då så vi gjorde inte så mycket med honom. Operationen gick jättebra och det gjordes med titthål. Har inga som helst men av det idag. Det går säkert bra för er med :)

Okej, tolkade det som att det tog ett år innan han blev igångsatt så att säga.

Min häst ska ju in och operera sig nu snart och då har veterinären sagt ett par dagar stillastående på box, så gått det går då och sen liten hage så sammantaget ca 4 veckors så mycket stillastående det går efter operationen. Sen ska jag kunna sätta igång lite försiktigt i form av skrittande iallafall. Han ska kunna gå ut i större hage utan att ta skada.

Menar du att det tog ett år innan han var i full kondition igen? För det kan jag tänka mig speciellt om dom haft problem innan operationen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka