Lös mage vintertid - pga sandhage/bakterier?

R

Rimma

Hej,
Jag verkar ha motsatt problem till de flesta andra :confused: . Min häst blir lös i magen, eller rättare sagt "det rinner lite löst då och då" (själva bajset är oftast ganska OK även om det luktar lite) efter 1-3 dagar när hon börjar gå i vinterhagen som är sand. Vet ju att sand e inget bra men har inget val när marken inte är frusen (då går de i sommarhage med fruset gräs). Sommartid på gräs är hon kanonfin i magen och vintertid på frusen mark (gräs) kanon men så fort hon kommer i sandhagen (även i lerhage) så blir hon direkt lös i magen. Men håller hullet fint under vintern ändå och är pigg (ger ingen havre då utan mycket hö). Hon är halvblod och får vintertid hö på morgon innan utsläpp och hö i hagen ute samt hö när de kommer in och hö kväll...med mineraler o mkt lite havre förstås o fri tillgång till vatten...Men det är inte sandkolik som någon har sagt förut utan hon blir påverkad direkt efter 1-3 dagar. Jag tror det kan vara reaktion på bakterier i sand/jord som ger obalans i tarmen. Ger mikrobalans och loppfrö i omgångar under vintern också. Medicin godkäns inte av damen munvägen :mad: (jättekräsen pålla)
Någon som har samma problem?
Försöker lägga höet ute i tunnor men det är jättekul att dra ut höet och trampa runt i på marken förstås :devil:
Kram Rimma

Sv: Lös mage vintertid - pga sandhage/bakterier?

Har tyvärr inget bra tips..
Du verkar ha rätt bra koll redan!
Kanske en veterinär har ngt tips?

Hej Rimma!
Jag vet inte om din häst är lite lik mina små shetlandsponnyer, som fortsätter äta tills precis allt ätbart är slut? Jag har också mina hästar på grus större delen av vår leriga, skånska s.k. vintrar. I början, när jag nyss fått gjort vinterhagen, hade hästarna dels en del sandkolik (loppfrö var lösningen rent akut), dels problem med magen... precis som du beskriver lite vattnig avföring. Jag löste det så att jag lägger halm i hagen och sedan hö ovanpå det. Nu ligger höet rent och snyggt och hästarna behöver inte peta efter de sista stråna i grus och få i sig en massa som irriterar magen (tycker det är grymt att se hästar äta hö ute i leriga, upptrampade hagar, med hö lika kladdigt som hästarna själv :( :mad: ). Sedan har de halmen att tugga på emellan utfodringstillfällena, men det är inte så begärligt att de äter upp minst strå. Ger loppfrö ibland ändå, för säkerhets skull, men kanonbra i magen är de, allesammans, peppar, peppar... Man kan såklart inte ha halm i hela hagen bara för att hästen inte ska äta grus, men en kaka på morgonen som underlag till höet gör susen!! Och jag räfsar hellre ihop det som blir kvar på kvällen, än har hästar med dåliga magar! En annan sak som hjälper oroliga magar är bakteriekulturer - A-fil, Krafft Mag & Tarm eller ProViva (blåbär gillar mina bäst :angel: ).

Tack för svaren :bow: . Tyvärr hjälper inte att lägga ut mer hö/halm för hon går ändå o pillar i det lilla som finns i hagen...ääälskar att köra ner näsan i jord/sand och frusta runt och jaga rötter o grässtrån :mad: Idealiskt vore förstås att flytta till ett ställe med jättestora gräshagar vintertid..men vem har det i leriga skåne :mad:
Vet att detta är en vanlig o knepig fråga och ganska individuell också. Tror att min häst för några år sedan (när hon var borta på tillridning) fick i sig dåligt ensilage samt att det var en stressperiod för henne vilket ledde till känslig mage. Kan tillägga att hagkompisen inte har några problem. Får väl kämpa på - så länge hullet och humöret är bra så är det väl bra. Fast det retar gallfeber på en...suck kan det inte vara sommar året runt :crazy:
Fast jag skall inte klaga egentligen - man märker här på Bukefalos att vissa har det enormt mycket svårare...kram på er alla
Rimma

Rimma skrev:
Idealiskt vore förstås att flytta till ett ställe med jättestora gräshagar vintertid..men vem har det i leriga skåne :mad:

Vi har inga grushagar inte heller lerhagar, utan här är det stora gräshagar som gäller, hästarna slipper äta sitt hö i leran och det är jag väldigt glad för!

Min häst har haft liknande flera vintrar i rad. bajset helt normalt, men det rann "vatten" (brunt) när han fes/efter bajset. Det blev jättekladdigt och otäckt i svansen och längs bakbenen och när det var kallt så blev det istappar... Vi pratade med vet. men han sa typ att vissa hästar får så, inget att göra åt. Vi fick nåt som hette Microbix (tror det hette så iaf) som innehöll bra tarmbakterier,men det gjorde ingen skillnad. Har även provat att ge a-fil/andra filsorter med goda bakterier i men ingen skillnad av det heller. Det börjar i jan/feb och håller på ett par månader. Nån vinter kom det inte alls. Han har stått i olika stall och det har varit lika dant ändå, och på samma foderstat. Hagarna har varit leriga, och min häst är en sån som gnager ner till rötterna (fjording) men det är lite svårt att undvika. Inga andra hästar i stallet har haft så... Nu har han inte haft så på 3 vintrar, håller tummarna för att det inte ska komma iår.
Det verkar inte påverka hästen, han är pigg o glad som vanligt, men det är inget trevligt att hålla på med. Sen är det väl inte så bra för huden att det ständigt rinner "gödselvatten" längs benet, måste väl fräta..man kan ju inte hålla honom ren hela tiden då det ständigt rinner...

Hej Pimy,
Precis som din häst har (hade) det har min det...suck ja. Fast det verkar ju som det kanske kan gå bort då till slut :confused: Håller tummarna för det. Brukar smörja lite med typ helosan och tvätta ibland med vatten o ibland med vatten o lite svag jodopaxlösning så det inte blir svamp av det hela oxå. Ää lyckades få en fin "sprut" på mig igår... :smirk: Hoppas på lång kall vinter så de kan gå i frusna gräshagen istället ;)

Har också haft en häst som var så. Vi provade allt och då menar jag verkligen ALLT. Inte kunde vi heller härröra det till något speciellt. Även den hästen blev bra om han fick gå och äta gammalt gräs i hagen under vintern. Däremot hjälpte inte gräsfröhalm eller vanlig halm.

Protexin pasta (hela komplexet av "snälla" magbakterier) hjälpte ganska bra men efter en tid kom det rinniga tillbaks ändå.

Detta problem hade hästen flera vintrar ända till vi bytte ut större delen av kraftfodret mot Hippo Alfa. Vanliga lusernpellets fungerade inte lika bra. På något sätt "torkade" HippoAlfan upp i magen.

Vet flera som tycker att deras hästar aldrig varit så fina i magen som sen de började med detta foder. Kan hända det finns andra foder som fungerar på samma sätt, men det är HippoAlfa som hjälpte vår häst.

Det kan ju vara värt att testa om inget annat fungerar och det går att passa in i foderstaten. Inte heller lika kostsamt som många andra "fina" märken.
Det är i varje fall ett bra foder med skapligt hög proteinhalt och med många av grovfodrets fördelar.

Det är förbaskat skönt att slippa rinnet och kladdig svans/bak/ben :D

Ni alla beskriver min häst men jag har inte löst problemet ännu. Det hjälper med en klraftigt neddragen högiva, stå på havrehalm och massa lusernhack, men det känns inte heller bra i längden.

En fråga, vad innehåller Hippo Alfa?

Hej,
Hittade detta på nätet om Hippo Alfa...fast det verkar vara mycket högt innehåll av råprotein...vet inte om en "välväxt" :D halvblodsdam som redan äter näringsrikt hö behöver detta? Måste ju ge lite havre för att få i henne mineraler o kiselgur...
Hur mycket av detta foder och hur mycket av hö/kraft ger ni som ger detta?
-----
HippoAlfa är ett färdigfoder till alla hästar med extra högt innehåll av råprotein. Främst för föl och växande hästar eller andra hästar där det behövs proteintillskott.
HippoAlfa är fodret med hög andel lusern.
Utfodringsanvisning:
HippoAlfa utfodras tillsammans med hö av normalkvalitet till föl, dräktiga och digivande ston samt som proteintillskott till ung- och tävlingshästar. Givorna anpassas med hänsyn till hästens storlek, arbete, hull, typ och kvalitet på grovfodret. Analysera alltid hö/ensilage för att få bästa möjliga foderstat.
Generell giva per häst och dag:
Enhet: kg Alfa Hö
Årsföl 2 - 3 fritt
Unghästar 1,5 år 1,5 - 2 fritt
Unghästar 2 år 1 7 - 8
Högdräktiga ston 1 - 3 7 - 9
Digivande ston 2 - 4 7 - 9
Lågdräktiga ston 1 - 2 7 - 9
-----

Eftersom det är en stor andel lusern i Hippo Alfa, ser jag det som ett mellanting mellan kraftfoder och grovfoder.

Men eftersom jag testat både med lusernhack och rena lucernpellets med uteblivet reslutat, så kan det knappast vara lucernet ensamt som hjälpt oss av med problemet.

HippoAlfan innehåller skapligt med protein (här kan ni läsa vad det innehåller) och vi har legat lite i överkant totalt, men det har gått bra. Däremot reagerade alla hästar med magproblem för några år sedan då vi fick ett hösilage med väldigt högt proteinvärde(runt 100g smrp/kg foder) så det fick vi byta ut. Våra hästar blir lätt feta, men då väljer vi att ligga på en högre kvot dvs lite lågt i energi, de blir ju inte lika lätt feta av protein.

Det började med att jag köpte HippoAlfa till unghästarna och tyckte det var ett bra foder som också verkade hålla magarna i fint trim. Testade då på "mag"hästen med gott resultat.

Numera låter vi det ingå i foderstaten till alla våra hästar. De vuxna ridhästarna (islandshästar på +/- 400 kg som rids i medelhårt arbete och går på lösdrift) får mellan 0,5 -1 kg Hippo Alfa utöver en mindre giva vanligt kraftfoder och så grovfoder förståss. Maghästen får närmare 1kg.

Jag har inte den blekaste aning varför just detta fungerade så bra till denna hästs magproblem, kan ju t.o.m. vara rena "läskpappers"effekten ;), vad vet jag. Men jag tänkte att jag ändå skulle berätta det, om nån ville prova. Fungerar det för fler än oss, är det ju praktiskt och prisvärt med ett vanligt foder istället för diverse dyra kurer.

De magbesvär vår häst hade var just att det vintertid rann som skitvatten ur honom när han fes t.ex. Han var jämt kladdig i svans, rumpa och på benen. Fick tvätta av honom ofta. Däremot var själva skiten så gott som alltid av bra koncistens och hästen var inte heller allmänpåverkad.

Hmm. Undras om det kan vara bryggerijästen som "torkar" upp magen då...verkar innehålla mycket olika saker och kraftfoder behövs ju inte då och inte heller vitaminer/mineraler...skall prova detta framöver...man vet ju aldrig..Är det pellets/krossat eller som vanlig lucern (korta strå)?
Tack för rådet :)

Innan vi började med Alfan provade vi också med jästtillskott (säg det som vi inte provat för att komma tillrätta med detta) men det fick ingen större effekt.

Det enda som gav en ordentlig positiv skillnad var Protexin pasta, men efter nån månad var hästen likadan igen. Kanske är det så att många olika ingredienser i fodret samverkar?

Jag har givit upp att grubbla på vad det är som gör att det funkar, har spekulerat i det oändliga, både varför hästen blir så här i magen och varför han blir bra av Alfan, men kommer ingen vart. Det är ju inte heller säkert att detta hjälper just era hästar, men vår hästs problem har varit borta sen vi började med HippoAlfan och det är jag väldigt glad över.

Skall testa hippo alfan...vad som helst för att slippa steppdansen varje gång hon fiser

Hej Rimma!
Jag har en häst med liknande problem som du beskriver. Jag undrar hur det fick för er. Nu har gått väldigt många år men Mom ni fram till något som fungerade?

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 082
Senast: Rebecka83
·
Hästvård Elvira har ju varit lite, lite lös i magen hela hösten. Inte så att det rinner ur henne hela tiden, bollarna är fasta och ser...
Svar
5
· Visningar
1 042
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka