Lös mage med blod..

Lindon

Trådstartare
Min lilla vildkisse (ung. 2 mån?) har de sista dagarna haft blod i bajset. Det är som "i slutet"..det har också varit slemmit. Då jag tog hem henne för 1 v sen matade jag henne med mjölk blandat med vatten och lite skinka. sen fick hon ris+malet kött några dagar. Sen har hon ätit burkmat+ris + att hon varit o ätit av stora katternas torrfoder. I förrgår fick hon lite lösare mage + blodet..misstänker att det är av det snabba matbytet??nu idag har hon fått kokat ris och kött, tänkte ge det några dagar nu, bajset var fastare idag, men fortfarande blodigt! när bör man bli orolig o ringa vet?:confused: kissen är pigg och ser inte ut att ha något fel,men om det är något i tarmen? kokar morotspure åt henne nu, läste att kissor med diarre ska äta det.

Sv: Lös mage med blod..

Jag tycker nog att du kan ringa veterinären iaf, det är ju bättre att höra vad de säger. Det är verkligen inte nyttigt för en så liten katt att vara lös i magen och blodet låter oroväckande. Ge inte katten mjölk eller ris, det blir hon bara sämre av. Testa morotspuré och rå lammfärs, det ska vara bra för lösa magar!

/Erica

Ris behöver inte vara dålig för dåliga magar, men måste då vara nästan sönderkokt. Nästan sönderkokt morotspure är bra, köttfärs, välkokt vitfisk. Små katter BORDE tåla mjölk, men varför riskera nåt?

Det är kanske som du säger, foderbyten. Speciellt vuxentorrfoder var nog tveksam till en så liten.

Iofs om det är en hemlösing är den troligen mindre än hemmakatter. Den KAN alltså vara ett par veckor äldre än den ser ut.

Jag håller med, diarre är inte bra för så små, och blodig diarre är oroväckande. Att bajet börjar vara fastare är ett gott tecken, men blodet oroande. Konsultera veterinär om inte blodet stoppat till på morgonen. Ring åtminstone.

Jag skulle ha ringt direkt... bättre att ringa en gång för mycket...

Snälla , ring veterinären

Ge INTE katten mjölk, det är absolut det sämsta du kan ge en katt, eftersom katter inte tål laktos, varför inte prova med lite A-fil eller dofilus.

Hoppas att allt blir bra så att du slipper oroa dig :)

Kan rekommendera en bra kattbok som jag har : Katthandboken av: Marjatta Knutsson

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka