Lös i magen

cactuspower

Trådstartare
Jag vet att det säkert finns flera trådar kring ämnet men jag orkar inte läsa igenom allt. Jag tänkte bara skriva lite om en häst som ridskolan har och se om jag får några tips om vad man kan göra med henne. Hästen i fråga är en inhyrning från ett ridläger, det är andra året vi hyr henne. Första året vi hade henne så var hon helt okej i magen men nu i höstas sedan vi fick tillbaka henne är hennes mage helt rubbad :( Hon är jätte lös och avföringen är helt rinnig, och hon har varit taskig i magen mestadels hela tiden sedan i höstas. Periodvis har hon blivit bättre någon vecka (men Aldrig Bra!) sedan har det börjat om igen och magen har varit kass igen.

Vi har försökt göra lite olika med henne, t.ex. så har hon fått äta bara hö och ingen halm (hon står på torv men de brukar få halm som tilltugg om de ej står på halm )

Hon har ätit kraftfoder tidigare men får nu endast hö, mineraler och vitaminer.

Hon har ätit foderjäst i perioder äter det nu med

Hon har ätit Kraffts Mag & tarm eller vad den heter, tillskottet som ska vara bra + foderjäst som "dunderkur" men det hade ingen effekt överhuvudtaget

Dom har hängt in gran och även al tror jag, som tydligen ska vara bra till henne i boxen - men ingen verkan

Vi har tidigare gett henne loppfrön också

Så vad sjutton ska man göra?

Jag läste nu om Probital som ska normalisera tarmfloran. Går att få tag i via Ame-products återförsäljare. Värt att testa, vad tror ni?

Andra tips och råd?

Sv: Lös i magen

avmaskad? stressad? magsår? "tagit bakterieflora-prov"?

Sv: Lös i magen

Hästarna avmaskas regelbundet så jag tror inte att det är mask. Visserligen kanske det vore en god idé att träcka men jag vet inte om det går eftersom avföringen är så rinnig.

Hon visar inga tecken på att hon skulle vara stressad.

Det skulle kunna vara magsår men frågan är vad man gör åt det?
Det var diskussioner uppe ett tag om man skulle åka in med henne till Skara men det skulle kosta minst 10-15 tusen kronor. Ridskolan har hela tiden betalt försäkring för henne när hon gått med i verksamheten men däremot så hade inte de som äger henne dvs. de som har lägerverksamheten gjort det under sommarhalvåret. Tydligen så gällde inte försäkringen pga detta , eftersom hon varit dålig i magen så länge nu. Och ridskolan ansåg sig inte ha råd att betala de pengarna eftersom de inte kommer ha kvar henne längre en till början av juni sedan åker hon tillbaka och kommer ej återkomma i höst.

Hon är trevlig, hade en period i samband med detta då hon var groteskt seg, gick ej fram öht, ibland kunde hon bara stannade och tvärtvägrade gå fram och man kunde få henne att skritta men det gick verkligen inte att få henne att trava vad man en gjorde. Kiropraktorn kollade henne också och hon hade ganska så rejäla låsningar i ryggen. Detta återgärdades dock, sadeln kontrollerades (jag anser inte att den är optimal men den ligger ok ) och efter lång vila (över en månad ) så vart hon ungefär som vanligt att rida igen. Pigg och med samma framåtbjudning som hon haft tidigare, hon blev glad igen och verkade må bra. Men magen blev aldrig bättre..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 763
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än... 2
Svar
21
· Visningar
2 716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka