Lös i magen

G

Gisburne

Min lilla pärla har varit lös i magen en längre tid nu, och jag kan inte komma på vad som är fel. Han var sån när han kom ifrån stationen i slutet på augusti, men det känns som att det är ännu värre nu.

Skickade in ett träckprov till VidiLab i slutet på september, och i resultatet står det att han har 0 EPG av allt utom "stora eller lilla blodmasken" som han har 60 EPG av. Jag uppfattade att det var väldigt lite, så jag avmaskade inte efter det. Borde jag göra det? Med vad? Hagen där han går nu har inte trampats av hästar på... MÅNGA herrans år! Det borde alltså inte finnas några större mängder parasiter i marken.

Började fodra med HorseHage i slutet på september, och nyligen la jag till betfor, olja, mineraler, helhavre och kornkross. (Räknade ut foderstat.) Men han har fortfarande rännskita, sådär så att hela bakbenen är bruna. Det verkar inte gå att få ordning på magen med enbart bra foderstat, men hur går jag vidare utan att veta vad som är fel?

Han tuggade mycket på en vinbärsbuske när han flyttade hit, och jag trodde att det var en bidragande orsak till magproblemen, men den busken är ju liksom söndertuggad nu, sedan flera veckor tillbaka.

Det är lerigt i hagen, kan det vara orsaken? Det har ju inte alltid varit det, utan först nu de senaste 2-3 veckorna.

Tips? Idéer? Förslag?

Sv: Lös i magen

prova att ta bort betforn, den brukar ge lösa magar.

Betfor är ju lösande så det kan ju vara en bidragande orsak men eftersom han varit lös redan innan han fick betfor (om jag förstog det rätt) så borde det troligen finnas nått mer han reagerar på, HorseHage kanske? alla hästar klarar ju inte av o äta ensilerat foder.

en av mina kusar va lös i magen vet rekomenderade loppfrön... :smirk: fungerade bra provade oxå nåt pulver som jag köpte på kvarn kommer inte på vad det heter just nu men kan återkomma med det kan iaf säga att det va jätte bra för lösa magar och magar överhuvudtaget:smirk:

Till båda:

Ja, han var lös långt innan jag gav betfor, men även innan jag började med HH. Han har ätit HH förut, men inte samma skörd förstås, och även annat hösilage utan problem. När jag tänker efter så har han nog varit liiiiite lös i magen under hela sitt liv, men inte såhär. Eftersom han är helt vit med rosa skinn på baken så syns det ju väldigt tydligt om han haft rännskita, och det har nog alltid funnits lite "spår" under svansen, men nu är ju hela bakbenen bruna vissa dagar! :confused: Vet inte hur jag ska hjälpa min lilla mysboll...

Låter intressant, ta gärna reda på namnet på pulvret! :idea: Var köper man loppfrön?

Finns i vanliga mataffären vid hälsokosthyllan, tyvärr är det inte mkt i dom påsarna o kostar multum, kolla på granngården en del säger att det finns där, har dock inte hittat det hos oss.

Hej,
Sök på loppfrån här på forumet så får du massa svar. Finns att köpa på flera ställen. Jag bor i Skåne o köper från Hästbiten här...Betalar 150 kr för 3 kg. Men man kan köpa direkt från tillverkaren Stenebergs? Foder tror jag de heter i Helsingborg...(finns t o m 7 kg tror jag).. Ger det till min häst på vintern när hon blir lös i magen. Hon blir det har jag kommit fram till pga övergång till jord/sandhagen och reagerar på bakterier i sand/jord (blir alltid symptomfri på fruset gräs i gräshagen sen). Loppfrö ger jag runt 1 dl om dagen (finns olika rekommendationer allt från 0,5 dl till 2 dl/2 ggr/dag) Och jag ger bara hö (bra kvalitet) och inget kraftfoder, inga morötter, äpplen eller betfor, melass eller annat som kan strula med magen. Efter runt 1 månad brukar hon stabilisera sig. Vad som absolut inte går med min är att man testar olika saker (tex mag-tarm, olika foder, tabletter etc)... det bara kivar ännu mer med magen. På min funkar det att bara ge hö, mineraler o loppfrö och vara tålmodig. Det brukar försvinna.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar