Lös i magen

maria_b

Trådstartare
Ska ta över en kattunge från grannen nu i dagarna. Det jag undrar över är att katten är lös i magen (öven de andra två ungarna). Hur blir man av med detta problem och vad kan det bero på? Katten är ej avmaskad så täkte börja med det, kan detta vara orsaken eller hur ska jag gå till väga?

maria

Sv: Lös i magen

Ledsen att säga det men det låter som om du skaffar dig problem...
Det är inte normalt att en hel kull är dåliga i magen nån längre tid utan orsak......
Jag skulle rådfråga en veterinär innan jag tog över katten.

jojo men jag undrade vad orsaken kunde vara... Vi har iaf börjat avmaska nu, 3dagars dos.. Sen så ska vi börja ge mjukmat istället för torrfoder. (kattungarna förlorade mamma för tidigt och började därmed äta torrfoder vid ca 6 v). Skulle det inte kunna vara så att den har svårt att smälta torrfodret? Vad kan det annars vara? Hur pigg o kry som hels i övrigt. Får se om det blir bättre nu..

Det finns bakterieflora att köpa från djurapoteket, det gav jag till min lilla sommarkatt som jag tog hand om och hon blev bra på en gång sen blev jag rekommenderad av veterinären att ge henne en blandning av

1dl ris
100 g vit fisk
1 tsk matolja

som fick koka ihop till gröt. Det skulle hon äta tills dess att magen hade stabiliserat sig och sen börja blanda i lite torrfoder, dvs ta det väldigt försiktigt... Nu mår hon hur bra som helst!

Här finns telnr till de olika djurapoteken

http://gulasidorna.eniro.se/query?search_word=djurapoteket&where=&what=yp&newSearch=1

Fungerade bra att beställa där ifrån, det kostade ca 100 kr och man fick betala på faktura.

Håller tummarna för att det går bra! Hörde om en kattunge en gång som inte tålde fet mat, helt plötsligt, typ RC Kitten, de gick över till vuxenmat och då blev allt bra!!!

Nu är han ordentligt avmaskad och får endast mjukmat för matsmältningens skull, o han är helt normal nu ;) Skönt för att det är inte kul när det börjar med problem! Så nu får han äta mjukmat ett tag framöver..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 893
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka