Lös i magen

Tättran

Trådstartare
Min islänning har varit lite lös i magen en tid. Tyckte att det började när han började äta horse hage .Stora bläffor och sen pruttar han lite löst rinnande emellanåt. Kan det hjälpa med foderjäst?
Han brukar dricka vatten i en bäck,fast vi har termobar. men nu har vi spärrat av bäcken.
Nån som har nåt bra tips?

Sv: Lös i magen

Blev det en plötslig övergång eller vande ni in försiktigt? Hur mycket silage får han? Lös mage kan bero på obalans pga snabb invänjning tex. I sådana lägen har jag gett (brukar alltid ge vid foderbyten) microbalans. Har även läst att för lite TS kan ge lös mage. Vad är det för TS på silaget?

Nej,vi vande dom succesivt ( shettisen är inte lös i magen ) Nu har vi gjort en begränsad höautomat så dom äter som dom vill. TS är 56 ( det är torrsubstansen du menar? )

Men om givan är begränsad så äter inte hur mycket de vill? Hur många kilo får hästen per dygn? En islänning väger väl runt 400kg (?) och borde äta minst ca 8kg silage/dygn (med din TS-halt) för att den ska få i sig tillräckligt. Om den redan äter tillräckligt med grovfoder så är mitt tips att testa Microbalans. Har fungerat bra på mina hästar. Lycka till! :)

Tyckte att det började när han började äta horse hage .

Det är den erfarenhet jag (och flera jag känner) generellt har av det fodret :mad:

(Synd, för periodvis hade principen med "mini-balar" passat mig.)

Hur många kg får dem?
Mellan 7-8 ´kg behövs av den ts för att det ska bli tillräckligt med fiber.
Annars kan de bli lösa i magen.

Vi laddar höautomaten full och så får dom äta som dom känner,så dom får tillräckligt med grovfoder.
Nu har jag gett foderjäst, och nu är han helt bra igen. Så det funkade jättebra.

vad är anledningen att fodra med horse hage? det är väldigt näringsrikt...... dvs kraftigt. silage + detta blir en hel del turbo för magen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 277
Senast: AbCdE
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?