Lös i magen?

M

maja_a

Jag har en fjording som har lite problem med magen. I Augusti gjorde vi ett foderbyte från Hö till Hösilage. Enda sen dess har han varit lite lösare i magen än tidigare. Bajset ser ganska normalt ut, kanske ett uns lösare i konsistensen men inget jag skulle tänka på om jag inte visste hur det var innan.

Problemet är att det kommer typ något rinnit efter han har bajsat, inte mycket. Men det syns på svansen, under svansen och längs benen.

I övrigt är han pigg och kry och äter med stor aptit som vanligt. Han får 9 kg hösilage om dagen. Till kraftfoder får han kraftgrund 3dl (http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=10&subContentItem=18), mineraler 0,5 dl (http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=57&subContentItem=32), äppelcidervinäger 0,5 dl och ca en matsked salt. Hösilagets värden har jag inte tillgång till för stunden men jag kan fixa det om det skulle bli enklare så. Det har iallfall bra värden och ganska hög torrsubstans.

För någon vecka sedan var det flera hästar på stallet som fick magproblem, en av hästarna fick kolik men det är inte säkert att det är pga. hösilaget. En av hästarna har haft liknande problem som min häst men det slutade även att äta. Vi fyller påsar varje dag åt våra hästar så hösilaget kollas även varje dag att det luktar fräscht osv.

Är det någon som vet vad detta kan vara?
Mvh Maja
 
Sv: Lös i magen?

Eftersom det är flera hästar som reagerat så hade jag utgått ifrån att det är något fel på ensilaget.
Skicka in en hygienisk analys och ge hästarna annat tills ni får provresultaten.
Får de mat ute och hur isåfall? Ges det på marken blir det snabbt bakterier i som inte passar hästmagar.
Ge en hel bakjäst om dagen, det hjälper till att stabilisera tarmfloran.
 
Sv: Lös i magen?

För lite grovfoder kanske? 9 kg hösilage kan bli ganska lite i torrsubstans. Jag antar att en fjordning väger en del? En vanlig orsak till att hästar blir lösa i magen är att de får för lite fibrer.

Annars tror jag som den som svarat före mig att det kan vara ngt fel på fodret eftersom flera hästar har reagerat eller också får alla för lite.
 
Sv: Lös i magen?

Okej, tack för svaren! Jag tror att hösilaget är bra eftersom att alla andra hästar har blivit bra igen(troligen att en bal inte var så bra). Det är nog i sånna fall min häst som inte riktigt mår bra av det.

Grovfodret skulle jag gärna öka upp men det blir för mycket energi då. Han är en c-ponny och lätt i modellen för att vara fjording.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 291
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 756
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 446
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp