Lös i magen pga fruset hösilage?

Nea86

Trådstartare
Min häst har blivit ganska lös i magen. Det ligger "normala" skithögar i boxen och så, så hon är inte lös hela tiden utan det kommer emellanåt. Hon är pigg och glad och är som vanligt i övrigt. Ingen feber.
Det är några till av de andra i flocken som också är lite lösa i magen till och från, så vi utgår ifrån att det är för att de går och pillar i sig av det frusna gräset i hagen under snön.
Samtidigt har vi ganska fuktigt hösilge och nu när det är runt -15 grader så fryser även det lite! (inte allt, men en del)
Kan det vara detta som orsakar att de blir lösa i magen?
Och vad kan man isf göra åt det?
(Förutom att försöka undvika att de äter fruset hösilage och gräs då)
Läste att man kan ge hästar som är lösa i magen filmjölk (utan laktos) elelr proviva nyponsoppa?
Men hjälper detta om det beror på fryset hösilage?

Hösilaget kommer ju i stora rundbalar och hästarna står i kallstall och det finns ingenstans med värme vi kan ställa balen heller...
Vi väger ju upp i Ikea-kassar (som alla andra typ ;)) och det fryser ju i dom med...
Denna kylan ställer då till det ibland!

Sv: Lös i magen pga fruset hösilage?

De bör inte bli lösa i magen av fruset silaget. Däremot så petar de höst/vinter/vår gärna i sig sånt som de annars hade och definitvt borde rata i hagen.

Vanligaste anledningen vid diarre och blött silage är dock för lite TS, så har du räknat på det? Dvs hur mkt silage (+ ev halm/hö/etc) får hon, och vad har du för TS på silaget?

Det är vanligt med lösa magar när hästen äter frusen mat. Lika illa med fruset ensilage/hösilage som fruset gräs på marken.

En "hästgubbe"(min hästmentor) förklarade igår kväll att han har haft mycket magbekymmer på hästar under alla år just pga detta och att ston kastat föl med för att dom blivit kalla i magen.

Det är vanligt med lösa magar när hästen äter frusen mat. Lika illa med fruset ensilage/hösilage som fruset gräs på marken.

En "hästgubbe"(min hästmentor) förklarade igår kväll att han har haft mycket magbekymmer på hästar under alla år just pga detta och att ston kastat föl med för att dom blivit kalla i magen.

Ajdå det där lät inte bra. :crazy:

Jag har svårt att tro det där.
Maten är knappast frusen när den når magen, som en häst tuggar innan den sväljer.
Och jag tror inte heller på att gräset påverkas av minusgrader, när det ligger i balen. (till skillnad från gräs som "växer").

Jusst det där att ston kan kasta för att de äter gammalt hö i hagen har jag också hört under många år. Därför var jag och fd ägaren till mitt sto väldigt noga att kratta bort gammalt hö varje dag innan hästarna gick ut nästa gång under den tiden stoet var dräktig.

Har hört att det kan bildas någon bakterie i höet som ligger på blöt/ frusen backe som inte är bra.

Jusst det där att ston kan kasta för att de äter gammalt hö i hagen har jag också hört under många år. Därför var jag och fd ägaren till mitt sto väldigt noga att kratta bort gammalt hö varje dag innan hästarna gick ut nästa gång under den tiden stoet var dräktig.

Har hört att det kan bildas någon bakterie i höet som ligger på blöt/ frusen backe som inte är bra.

Han har haft några kastningar på ston och det har bara hänt när dom varit ute och ätit fruset hösilage ur balen i hagen. Enl honom så blir magen kall och tarmbakterierna dör. Exakt hur det går till gick vi inte in på. Men kalla i magen bör ju hästen bli om den står och äter kall mat. Eller om det händer nåt med hösilaget när det frysit. Han var mycket kritisk till just det med hösilage och ännu mera ensilage att det fryser till hästar.

Han berättade också att han ahr en som han hjälper som hade en häst som ätit det i fjol och fick kolik. Hästen självdog, trots veterinära insatser.

Om man har någolunda koll på hästens anatomi (den har en lång matstrupe och tuggar ordentligt, eller bör i alla fall göra det, på silaget innan det sväljs) så att den ska "bli kalla i magen" är inte direkt något som kan hända om de inte klunkar i sig större mängder kallt vatten. Att tarmbakterierna dör enbart av att silaget gör dom kalla är dessutom rent ut sagt löjligt med tanke på hur extremt lång tarm en häst har.

Men som alexandra säger är det vanligt att hästarna sätter i sig saker dom inte alls borde alternativt att dom äter alldeles för fort när det är knapert med mat.

Sen finns det diverse teorier om att gräs som fryser ska få ett sockerinnehåll som inte är bra för hästar (eftersom då gräset drar ner näringsämnen i rötterna) men tror inte det finns någon forskning som stödjer det över huvud taget och det är i alla fall inte tillämpningsbart på silage eftersom det inte har några rötter.

Härligt med folk som tänker!

Sist vi hade en kastning spelade jag Monopol samma kväll. Sen dess har jag inte vågat spela Monopol när jag har dräktiga ston...:D

Hur förklarar han dom ston som inte kastar men som äter kallt hösilage?

*delvis KL*
Ang fruktan i fruset gräs, så finns det stöd för det. Det har dock eg inte med just om det är frostigt eller ej, utan när det börjar bli senhöst/vinter, så kan växterna inte växa. Vissa/de flesta växter lagrar då in fruktan, och då fruktan även är många växters sätt att tåla/överleva frost, så får man vid låga temperaturer/frost mycket höga fruktannivåer. Dessa kvarstår tills växten endera dör (en snörik vinter kan de överleva under det isolerande snötäcket hela vintern), eller kan växa igen, dvs får varmare temperatur och mer sol.

Frostgräs är inget problem för friska hästar dock, men för fångbenägna och/eller de med sänkt insulinkänslighet kan det blir för mkt. Men problemet är inte att maten är fryst/kall, utan hur växtens fotosyntes fungerar på senhöst/vinter.

Vissa växter lagrar inte in fruktan utan stärkelse, så beror lite på vad de äter med.

Om hästar skulle bli kalla i magen och kasta sina föl och bli sjuka etc så skulle hästar ha dött ut i stora delar av världen ;) Vildhästar äter massvis med djupfryst mat. Tänk på t ex prezwalskihästarna i Ryssland - det kan bli minus 40 där.. Så, hästar är designade för att utmärkt väl klara av att maten är kall rent temperaturmässigt.

Hö har det sockervärde det hade när det slogs, sileringsprocessen förbrukar en del socker, så där kan sockervärdet sjunka mellan skörd och när det färdiga silaget utfodrats. Men när det är färdigt att utfodra med är sockervärdet fixt och färdigt och det kan tina och frysa om igen utan att sockervärdet ändrats.

Om man är rädd för kall mat, så bör man nog hålla hästarna inne vintertid, tänk vad mycket de äter ute. För att inte tala om att många av dem äter snö... Kollar man fö på fruset silage när hästarna äter, så ser man att utandningsluften allena i princip tinar stråna. Och om de inte är tinade då så tinar de ju redan i munnen.

Alexandra_W;Om man är rädd för kall mat skrev:
Eller så ger man dom torrhö och isfritt vatten, istället för frusen mat och isfritt vatten.;)[/B]tänk vad mycket de äter ute. För att inte tala om att många av dem äter snö... Kollar man fö på fruset silage när hästarna äter, så ser man att utandningsluften allena i princip tinar stråna. Och om de inte är tinade då så tinar de ju redan i munnen.

Men hur bra är det att BEHÖVA tina stråna? Varför får hästar lättare kolik på vintern trots vatten? Enl vet jag pratade med igår var svaret just att dom blir kalla invärtes.

Varför blev kossorna i ladugården asdåliga i magen av fruset silage?

Något samband finns det, även om det inte verkar vara så många som tror på det så är det många som blir dåliga i magen och så på vintern just för att dom äter och dricker kallt, står kallt osv.

Att hästarna oftare får kolik vintertid, trots fri tillgång på vatten, vad baserar du det på? Fakta (typ ngn undersökning) eller egen erfarenhet?

Jag har nämligen aldrig sett annat än att för lite vatten ger mer koliker vintertid. Och heller aldrig själv haft minsta problem med 'vinterkoliker'. Så jag undrar vad du grundar påståendet att det är vanligt med kolik vintertid, även om de får och dricker normalt?

Kor och hästar har fundamentalt skild matsmältningsapparat.

Att iskallt vatten skulle vara ett problem kan jag tänka mig, iom att det kommer ner i magen i stora mängder åt gången. En häst sveper ju flera liter per klunk.

Men att de skulle bli dåliga av själva silaget när det fruset verkar så konstigt, för de sätter ju inte i sig några stora mängder alls i varje tugga, och just för att det tuggas först så är det ju verkligen tinat innan det når magsäcken.

Vi äter ju frusen och upptinad mat för jämnan utan att bli dåliga, så varför skulle hästarna?

Jag tror att det är andra faktorer som uppkommer under samma perioder som det frusna silaget som ställer till det, som t.ex ätande av olämpligheter (våra hästar lämnar höet stundtals och gräver istället upp gräs och rötter under snön, frivilligt!), kallt dricksvatten, för lite dricksvatten, för lite grovfoder pga att de inte får loss tillräckligt mycket och "tröttnar" när det är fruset, osv, osv...

Angående vattnet ser vi på våra hästar att de helst dricker inne i boxen, där vi kan ge dem lite tempererat vatten. Och det får de nu när vattenkopparna frusit. Så jag kan mycket väl tänka mig att de lätt dricker för lite när de bara kan välja det iskalla vattnet i kopparna.

Men hur bra är det att BEHÖVA tina stråna? Varför får hästar lättare kolik på vintern trots vatten? Enl vet jag pratade med igår var svaret just att dom blir kalla invärtes.

Varför blev kossorna i ladugården asdåliga i magen av fruset silage?

Angående kolik så är det oftast så att det är hästar med begränsad utevistelse och ej fri tillgång på foder som drabbas.
Vilket då innebär att det är just vintertid som fler koliker dyker upp, för att hästarna är inne mer, och heller inte kan småäta i hagen.

Jag jobbar med rätt mycket med kor, och inte blir de dåliga i magen av kallt ensilage.

Blir korna dåliga i magen så beror det nog snarare på något annat än fruset silage..
Silage BLIR fruset på vintern (om det förvaras 'ute') och friska hästar - dräktiga eller ej - ska då inte ha något problem med det.
Se Angels förklaring om hästens anatomi.

Vi har alltid haft blött silage (både till kor och hästar) och aldrig haft problem med kolik.
Hästar ute för få timmar, alt. för många timmar utan vatten är snarare en vanlig orsak till kolik.

Om en person har flera kastningar så kanske denne bör se över sin hästhållning istället för att skylla på ensilaget.

Ang kolik så har jag själv bara varit med om EN kolik vintertid, och vi har i olika stall fodrat med enbart ensilage, och i omgångar även sk "koensilage".
Denna häst fick inte ens frusen mat..

Att hästarna oftare får kolik vintertid, trots fri tillgång på vatten, vad baserar du det på? Fakta (typ ngn undersökning) eller egen erfarenhet?Pratat med distriktarna som åker runt på detta.

Jag har nämligen aldrig sett annat än att för lite vatten ger mer koliker vintertid. Och heller aldrig själv haft minsta problem med 'vinterkoliker'. Så jag undrar vad du grundar påståendet att det är vanligt med kolik vintertid, även om de får och dricker normalt?Vet en veterinär som hade två pågående koliker för ett par söndagar sen. Trots vatten i hagen

Kor och hästar har fundamentalt skild matsmältningsapparat.

Men det har också varit två trådar här på några dagar med ang lösa magar osv.. Och en tidigare.

Jag har också jobbat med kossor och det var samma visa varje gång. För blött eller fruset silage= Gå INTE bakom kossor som hostar..

Jag vet flera som har dräktiga hästar (hästuppfödning) som INTE ger dom fruset just för kastningsrisken, men har dock inte fått tag på dom för att höra OM dom haft kastningar pga detta. Dom har gått över på så pass torrt hösilage att det inte fryser, alltså inte hö, men så fuktigt så att processen precis kan sätta igång.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 137
M
Hästvård Jag har en fjording som har lite problem med magen. I Augusti gjorde vi ett foderbyte från Hö till Hösilage. Enda sen dess har han varit...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: maja_a
·
Foder & Strö Min häst har blivit lös i magen, förmodligen pga hösilaget. Det är ett ganska kraftigt hösilge, så jag misstänker att det kan vara...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 654
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp