Lös i magen - konstant

C

Columbus

Jag har en femårig valack som jag har haft i nio månader. Han är konstant dålig i magen. Han har inte diarré men lägger heller inte bajset i högar med perfekta pluppar. Det är mitt i mellan konsistens. Jag har tillsatt linfrökaka och även foderjäst men jag kan inte säga att det har blivit bättre.

När jag fick honom var han värre, och han har blivit bättre. Men är fortfarande inte helt bra i magen. Det liksom "splashar" ner på marken, inte ploppar om ni förstår. I boxen blir det ju även "vattnigare" i torven, under hans bajs.

I foder får han bra och torrt hö (har analys), havre, betfor, pelleterade mineraler, foderjäst, linfrökaka och lucern.

Någon som varit med om liknande, eller har tips på vad det kan vara som gör honom lös i magen?

Kan det vara hans betfor?
 
Sv: Lös i magen - konstant

Behöver han lucern? Om det är bra värden på höet menar jag. En del hästar vet jag har reagerat på lucern eller rättare sagt på proteinet och blivit oroliga i magen. bara en tanke:). Hoppas du får ordning på det.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Jag inbillar mig att han blivit bättre med lucernen, med tanke på att han var sämre när han kom till oss. Och anledningen till att han får det är för att han är ganska tanig och behöver lägga på sig.

Men det är en tanke som jag ska fundera på. Värt att pröva i alla fall.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Jag skulle nog ha försökt tagit bort allt utom hö en period. Kanske svårt om han är lite tunn, men öka högivan rejält. Om han blir bättre i magen på bara hö är det ju rimligt att anta att han reagerar på något av de övriga fodermedlen. Då kan du sedan lägga till ett foder i taget och se om det är något av det han reagerar på.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Hur mycket hö får han och hur ofta? En av mina hästar blev radikalt bättre från långvarig diarre när han dels ställdes på halm istf spån och dels fick hö 4 ggr/dag (8/12/16/22).
 
Sv: Lös i magen - konstant

Nu när det fortfarande är minus ute så har han fri tillgång till hö, vilket har förbättrat hullet i alla fall. Så just precis idag äter han ju allt ute förutom kvällen, då jag ger honom ca 5 kg inne. Det är vad han äter upp. Annars rör han bara ut höet i boxen.

Men innan det fick han
4 kg morgon
2 kg lunch
2 kg middag
6 kg kväll

Mängden sattes eftersom han var tvungen att komma upp i vikt.
Killen är dessutom stor, 177 hög vilket inte gör det speciellt snyggt när han är mager...

Ja, halm kanske. Varför inte?
Med tanke på att det är flera hästar i hagen, ska jag då ge halm i kvällsgivan?
Hur mycket hö ska jag ersätta med halm?
 
Sv: Lös i magen - konstant

Nu såg jag att du hade spån som underlag :o
Problemet hos oss är att vi har torv då hästen i boxen bredvid är allergisk...
 
Sv: Lös i magen - konstant

Luktar skiten surt? I så fall så har hästen en magoblans som behöver behandlas. Kan vara allt från magkattar till magsår. Det finns en uppsjö av tillskott till obalanserade och sjuka magar.

Protexin och pronutrin finns hos veterinären och det brukar många bli hjälpta av.

Jag tycker att du ger lite väl mycket olika fodersorter för en häst med den magen. Helst så ska de bara ha en eller två sorter året runt för att må bra och bli hjälpta.

Du ger även många foder med melass i som är laxerande, (kanske du även ha melasserade mineraler), vissa individer blir bra av 2-4 dl foderjäst om dagen andra blir mer lösa av det. En del reagerar negativt av lucernet andra blir bättre, likaså av betfor.

Så utifrån min erfarenhet av att ha ägt ett par maghästar så skulle jag rekomendera dig att ta bort ALLT utom hö å så så småningom börja med melassfri eller ordetnligt sköljd betfor tillsammans med soja om han behöver mer hull och muskler. Tar du bort allt kraftfoder så kommer han troligen att äta lite mer hö också.

Om det skulle behövas så skulle jag prova med nåt tillskott varefter.

Hur är det för övrigt kring hästen, hagar, vänner, boende?

Min nuvarande provade jag allt på både tillskott och foder men han blev aldrig bra i magen han sket komockor i 1.5 år. Trots att han var lycklig och glad så vände allt på två dygn efter att jag släppte honom på lösdrift. Han får sån inre stress av att stå på box så det i kombination med att han blev överkänslig för det mesta han stoppade i sig gjorde att han inte blev bra förren han blev fri...

Har man häst med dålig mage så är det ett riktigt detektivarbete att finna orsaken. Men man börjar alltid med att ta bort allt utom grovfoder och börjar om därifrån och ger en sak i taget.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Jag hade en häst som var lite dålig i magen, henne gav jag diarsanyl som finns på apoteket. Hon blev helt bra efter ett par behandlingar, men jag tog också bort allt kraftfoder.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Kolla munnen också. Hästen borde ha fått alla sina permanenta tänder nu, men det kan ändå vara problem. Foderinpackningar mellan kindtänderna pga snedställda tänder , trång- eller glesställning, eller en tandfraktur, kan lätt ge magproblem. När fodret ligger och ruttnar i inpackningarna sväljer hästen ner förruttnelsebakterier i varje tugga och dessa stör självklart tarmfloran. Det kan ge allt ifrån diarré till kolik, och till och med fång. Håller med övriga inlägg i övrigt.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Min blir ruskigt lös i magen om han får betfor eller ensilerat grovfoder. Behöver ju inte alls vara så för din men kan vara värt att prova om man inte kommer på nåt annat.
 
Sv: Lös i magen - konstant

sissu Tack. Många bra saker som du skriver. Jag tycker inte att skiten luktar surt. Jag är mest trött på konsistensen. Den är inte lös och inte fast, utan något därimellan...
Han får idag foderjäst som jag tror att han blivit lite, lite, lite bättre utav. Du menar att han skulle ha betfor och soja, enbart? Är lite nojig inför sojan men det kan säkerligen vara värt ett försök.
Det kan säkerligen ligga mycket i det som du skriver om lösdrift. Han är importerad och gick på lösdrift där han kom ifrån, och när han kom till Sverige så var det box som gällde. I det stall/område där vi har honom uppstallad finns ingen möjlighet till lösdrift. Men jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en anledning till att han är rutten i magen...

sassiball Tack. Ska kolla med min veterinär.

Joyboy Det är redan gjort. Hade en tandläkare som tittade på honom och allt var som det skulle. Bra och lite vass, men det tog han bort. Så munnen är fin på honom...

Pancakes Tack. Ska ta mig en tankestund och se över vad jag kan göra. Förmodligen är det så att jag får plocka bort allt foder utom hö. Och sedan börja därifrån.

Någon som vet hur lång tid förbättring/försämring märks?
Handlar det om dagar eller veckor?
Det som är det luriga är ju att det här har varit under en så pass lång tid, så jag skulle verkligen önska att förbättringen sker snabbt :crazy:
 
Sv: Lös i magen - konstant

Ajdå, hade vä hoppats att han inte var en fd lösdriftshäst. Långt från alla reagerar negativt på att hamna i box, men så har vi dessa individer som inte helt klarar omställningen. Å då spelar det ingen som helst roll vad man stoppar i dem eftersom det inte är maten som är grundproblemet.

Melassfri betfor alt. avrunnen och soja är snäll mat för magen och de allra flesta brukar tåla det, därför gillar jag det som startmat på tråkiga magar.

Min har sånt välutvecklat kontrollbehov då han är född till spanare, att då stå i en box gjorde att hans stress att inte ha koll på allt gjorde att han blev lös i magen. Han kan bli det än idag trots lösdriften, men då är det bara när det sker en liten förändring och han har fixat det till dagen efter. Men magen gällande att tåla mat är nog för alltid förstörd och han förblir överkänslig.

Jag hade min i englelska boxar där han kunde se ut över ganska stora ytor, tyvärr var det inte nog och jag vet inte om han kanske hade mått bättre om jag stoppat honom i en totalt utsynsskyddad box istället så han hade sluppit bry sig. Det är frustrerande med lösa magar och jag har ju haft turen att kunna ge honom tillbaka sin lösdrift så han fick bli "frisk" i magen.

Så testa även att se över boxen och dess läge. Är det ren stressmage så kommer du se skillnad på några dagar. Ta bort allt och prova bara med betfor och öka foderjästen om du upplever att det har hjälpt å så mängder med hö. Jag skulle inte byta ut höt mot halm utan lägga till som pyssel i så fall det går åt näring när man är stressad även omdet inte märks utanpå.
 
Senast ändrad:
Sv: Lös i magen - konstant

Någon som vet hur lång tid förbättring/försämring märks?
Handlar det om dagar eller veckor?
Det som är det luriga är ju att det här har varit under en så pass lång tid, så jag skulle verkligen önska att förbättringen sker snabbt :crazy:

Är säkert väldigt olika beroende på orsaken, men när jag köpte min och därmed bytte från hösilage till hö blev han bra på två dagar.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Min häst hr samma problem, skiter inte löst men alltid sådär poröst så att säga och när han motioneras och stannar för att skita, eller på bortaplan, är det lösare.
Han får fri tillgång i hagen på torrt (70% ts) hösilage med kvot på 6 o så får han hö med kvot på 6, och halm, inne.
En dl melassfri betfor, ett par morötter o mineraler får han också.

Han har alltid i hela sitt liv ätit hösilage på fri tillgång och inget kraftfoder alls, stall nattetid o hagen dagtid på vintern, ute dygnet runt sommaren. Hästen är 11 år.

Jag har under 1 år provat bakjäst flera omgångar, olika "magpulver" till hästar, loppfrö. Det blir ibland bättre, men så går det tillbaka till det porösa igen. Har inte provat linfrökaka eller linfrö. Det kanske kan va nåt?!

Han är likadan på sommaren, då går han på naturbete med såklart mycket långsam tillvänjning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen - konstant

En dl melassfri betfor, ett par morötter o mineraler får han också

Har du även tänkt på att de flesta mineraler innehåller melass så inte det är sista lilla boven i dramat. Även morötter kan ha laxerande effekt.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Morötter får han inte hela tiden men dock får han antingen det eller ett par äpplen, som vi får gratis, i fodret på kvällen.. Äpplen är väl än värre laxerande kan jag tro.

Han har nog inte fått morötter eller annat hos tidigare ägaren (där han bodde hela sitt liv innan jag köpte honom) då de bara fodrade med sitt egenodlade spannmål o eget silage eller hö o lite betfor, så han fick nån näve havre. Men mineraler har han ju alltid fått så även på sommaren, så det kan kanske vara boven. Finns det melassfria mineraler? Han behöver ha en del som höet inte täcker.

Men jag ska prova sluta med morötterna/äpplena! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen - konstant

Wiromins har flera sorter utan melass i. De har antingen lucern eller ris som bindemedel i flertalet mineralsorter allt står på deras hemsida.
 
Sv: Lös i magen - konstant

Att han var lös i magen då du fick honom är inte så konstigt. Hästar klarar miljöombyte olika bra, din häst är nog en känslig natur. Dvs. att han drabbas av inre stress lättare, det som är svårast att upptäcka med.
14 kg hö låter lite väl lite för en så stor häst. Har själv en lika stor & han har under den kallaste tiden (-25grader) ätit 25-30 kg hö/dag. Nu är han nere i 20 kg/dag, vilket är mer normalt vid + grader.Man får inte glömma att anpassa hö mängd efter hur kallt det är ute, täcka vid kyla så bränner dom mindre om han har svårt att gå upp i vikt. Mina hästar har fri tillgång, vilket är bäst då dom själva reglerar vad dom behöver från dag till dag beroende på kylan. På våren minskar jag ner rejält som sagt, då dom betar gräs i hagen allt eftersom det kommer fram.
Betfor är laxerande. Om din häst är stressad av att stå på box så kan jag rekommendera magnesium som är bra för inre stress, sedan så är bakjäst (1 förp/dag) mycket effektivt. VIlket du får ge under en längre tid tills magnesiumet verkar.

Så mitt råd är ta bort betforen, & tillsätta magnesium & bakjäst & till sist öka på höet i hagen. Man ska inte förändra för mycket på en gång.

När jag för 2 år sedan köpte ett vanvårdsfall så var hon täckad från topp till tå, så hennes kropp inte behövde bränna så mycket energi & tappa hull som hon inte hade , då hon gick ute. Så att hon istället kunde använda den energin till att äta upp sig & få värdefull hull.............. tog ett år . Men idag är hon jättefin.

Öka på havren & betforen ger bara mer energi i negativ form, dvs. att han kan bli svårare att rida. För mycket överskottsenergi.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Har problem med min häst lösa mage. Den är väldigt vattnig/rinnig av sig (lägger jag en nyskiten hög i skottkärran så rinner det av...
Svar
18
· Visningar
2 199
Senast: clubman
·
Hästvård Vet inte om detta hör till foder eller till vård... Måste bara kolla om nån reagerat med lös mage på lucern... Vi har en häst i stallet...
2
Svar
23
· Visningar
8 539
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp