Lös i magen? beror på vaad?

F

Fluuff

Jag vet inte om den ska ligga här, men antar att den blir flyttad annnars :p
joo.. min ponny är lite lös i magen, inte överdrivet. det har varit värre men nu har det börjat bli lite fastare iaf.
förut gick hon på ganska mkt betfor, vi har inte haft hö på nåra veckor att ge, dessutom har hon gått nere på bete.. men iaf, när jag märkte att hon var så lös i magen så slöt jag nästan helt med betfor och gav henne halm för att hon skulle stabilisera upp magen(har hört att halm kan hjälpa). nu har vi sessutom köpt hem hö, så det är ordnat. nu har hon blivit lite bättre, men "bollarna" är fortfarande ganska gröna o inte direkt fasta (:p).
Så jag undrar om det är ngt mer jag ska göra? Eller ska jag bara vänta ut henne, och se om det ordnar sig? Jag vill ju helst att hon ska va bra i magen, kanske behöver hon avmaskas?

Dessutom såg jag i går att hon hade hela havrekorn i bajset.. vad beror det på? Jag blötte därför kvällshavren nu, har hört att det skall bli bättre då, men vad vet jag?

Ge gärna mkt tips då jag inte är så jätteinsatt i sådant(skulle väl gärna bli) ! ;)/Sara

Sv: Lös i magen? beror på vaad?

En som jag kände gav hästarna spån att äta, och efter det blev dom bra i magen igen :)

Spån? Det som har och strör med?
Det tror jag knappast att min ponny äter, låter lite knasigt..
men kanske värt att prova?

Blir det inte så när de går på bete? Att det är grönt, och dom blir lite lösa i magen? Det har jag alltid trott :angel:
Det där med hela havrekorn kan jag alldeles för lite för att våga säga något om :D

Ja precis vanligt spån :)
De som jag kände lade det i krubban och då åt hästen det :D Man kan ju alltid testa!

Blir det inte så när de går på bete? Att det är grönt, och dom blir lite lösa i magen? Det har jag alltid trott :angel:
Det där med hela havrekorn kan jag alldeles för lite för att våga säga något om :D

joo , de små djuren kan bli det av gräset ;):p

Hela korn gör ingenting, frågan är HUR många det är ? Mer än 200 st så kanske man ska överväga att krossa/stöpa. Men nåt enstaka hit och dit kommer det alltid att finnas.

Ang lös i magen, mer grovfoder borde nog hjälpa.

Har det regnat väldigt mycket hos er? Ett blött bete ger lösare avföring. Hästen måste äta väldigt mycket mer av ett blött bete för att få i sig tillräcklig mängd TS. Funkar likadant på kor. Jag tycker att du börjat i rätt ände, ge någon form av strukturfoder, hö eller halm om nu ponnyn vill äta det.
Sen kan du ju alltid ringa din veterinär och fråga. Kostar inte mer än ett telefonsamtal. :)

Lycka Til!!!

Det finns nog flera olika anledningar till att en häst är lös i magen.
Några exempel
för lite fibrer i ett bete tex
om du har ändrat mkt i foderstaten kan nog tarmarna påverkas
dåligt hö eller halm
dags för avmaskning
för lite grovfoder
Det finns en del preparat som man kan köpa. Jag ger mina vanlig bakjäst. 10 gram om dagen det hjälper bakterierna i grovtarmen.
Men jag tycker att det är viktigt att komma tillrätta med det.

Sedan undrar jag om betfor verkligen ger en lös mage. Det innehåller fibrer som är bra för tarmarna. Men det kan kanske vara den tillsatta melassen som de inte tål. Jag häller av vattnet innan jag ger det till dem. Då försvinner en hel del av melassen.

Precis som andra skriver finns det många orsaker till lös mage.
Om du är osäker på hästens parasitstatus tycker jag att du ska göra en sk träckprovsundersökning. Köp Kollamasken så får du besked.

Betfor ger bara i undantagsfall magtarmströningar. Det är ett bra foder som tillför mikrofloran i grovtarmen rätt bränsle.
Har du hästen inne på natten utan grovfoder? Det i sig är en anledning till problem. Likaså om betet börjar ta slut. Det krävs en viss mängd bete/grovfoder för att magen ska fungera optimalt. När betet börjar ta slut finns också risken att hästen blir mindre noggrann med vad den äter och därför får i sig växter eller växtdelar som annars skulle ha ratats. Så här års varierar också näringen stort i gräset och, när nätterna börjar bli kalla, ökar fruktaninnehållet. Också en anledning.

Om hästen plötsligt börjar skita ut hel havre bör man också kontrollera tänderna. Om det finns något problem där som gör att hästen inte kan sönderdela fodret ordentligt finns också risk för störningar i tarmen.

Sågspån ska man aldrig försöka mata en häst med.

Min ena ponny blev lös i magen av havre.. Fick skippa den helt så blev hon bra.

Din häst kan ha fått en liten rubbning i tarmfloran, vilket enl. vet inte är helt ovanligt efter betet. Prova något som heter Proequo, fungerar som Proviva för oss människor. www.proequo.se

återupplivar denna tråd istället för att skapa en ny... om samma problem!
min häst börjar bli lös i magen, trodde det var tillfälligt men det har blivit lite värre senaste dagarna...
hon är nyligen avmaskad o går på fri tillgång med hö dagtid o tillräckigt på natten, får lite betfor o kraftfoder o morötter...
någon som har några ideer?

En som jag kände gav hästarna spån att äta, och efter det blev dom bra i magen igen :)

Det skulle inte jag rekomendera då spån kan ha precis motsatt effekt d.v.s ge hästen förstoppning. Dessutom känns det helt onaturligt att fodra en häst med spån, troligen hemskt att äta!
Sån suger upp all vätska den kan och kan då bidra till att det blir för lite vätska i mag/tarm vilket då kan leda till förstoppning eller i alla fall väldigt hård avföring!

Hade din häst tillgång till något grovfoder alls under tiden ni inte hade HÖ, du skrev att du gav hästen halv när den var lös.
Det kan vara så att hästen var lös i magen just för att den ej hade tillgång till grovfoder och istället fick förmycke saftfoder i form av betfor, detta är ju inget normalt foderintag för hästar och troligen har tarmarna kommit i obalans.
Ta det försiktigt när du ger hö nu så att du inte chockar magen och ordnar en obehaglig kolik åt din häst i stället.

Luktar hästens bajs konstigt? Surare än vanligt eller på annat sätt annorlunda? Detta brukar tala om att bakterierna i magen är i obalans finns medicin mot detta.

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 304
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Hört om många hästar som haft krassliga magar i höst/vinter, och så även min. Började med att han fick fri tillgång på hösilage i...
2
Svar
30
· Visningar
7 411
Senast: Maria_81
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: BRAGO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka