Lös benbit

Fiorano

Trådstartare
Min ena häst ska opereras om två veckor då dom ska plocka ut en lös benbit i höger bak kota.

Jag undrar lite om konvalescensen efter en sådan operation. Någon som har/haft en häst som gjort en sådan operation? Hur lång boxvila var det osv?

Min kompis häst har nyligen (2 veckor sedan) opererats för lösa benbitar. En i vänster bakkota och en i höger has. Om jag inte minns helt fel så är boxvilan 6 veckor. Men hästen har fått stå någon timme då och då i sjukhage och nu får hon ut och ta kortare promenader med hästen. Stygnen togs bort igår. Det är så små sår så de syns knappt.
Hästen har varit bandagerad fram till nu. Efter stygnen togs bort så har han inte behövt bandage (möjligen en eller två dagar till). Allt har gått bra. Visst hade hästen ont i början och hade dålig aptit men det vände snabbt. Hästen fick gå på en kur "butta" också.
Lycka till med din häst!

Min opererades för ett halvår sen

Då opererade de bort en birkelandfraktur-bit från ena bakkotan samt att de tog två små chipfrakturer i kotorna fram "när de ändå höll på".

Han stod på box i några dagar, sen i sjukhage (eller box om det regnade, såren fick inte bli blöta) 4x5 meter i två veckor. Sen pytte-hage, typ 15x15 meter i fyra veckor, sen ut i lite större hage - 20 x 40 i några veckor. När han gick ut i 20 x 40 hagen så satte jag igång litegrann. Innan hade han bara promenerats på jämnt underlag. Från början 2 x 15 minuter och sen utökat.

Han kom med zinkaband efter operationen. De bytte jag en gång i veckan. Stygnen togs efter två veckor och då petade vi i lite, lite kortison + tuppkam i bakkotan (sprutade). Gick med zinkaband i totalt 5-6 veckor vilket var jättebra för läkning och för att förhindra svullnad. Första fem dagarna efter operation tempade jag två gånger om dagen och så fick han Quadrisol.

Tyvärr blev han lite stel och ansträngd i sina framkotor eftersom han sedan busade lite väl mycket när han fick komma ut i stor hage med kompisar, men ett par veckor i ensamhage + gurkmeja och djävulsklo gjorde susen.

Så - ta det lugnt med konvalescensen så går det nog alldeles utmärkt.

/Dobben

Re: Min opererades för ett halvår sen

Tack för era svar!

Jag hoppas verkligen inte att jag får 6 veckors boxvila på henne! Då är hela sommaren förstörd för min pålle. Att jag inte kan rida gör inte så mycket, men jag vill ju att hon ska kunna gå i hagen och käka gräs åtminstone!

Min häst dog under en sån operation, jag var inte föreberedd på att det faktiskt kunde gå så illa och det kom som en rejäl chock för mej.
Han klarade inte narkosen, det värsta jag har varit med om!
Om han hade klarat sig så hade han iaf fått boxvila i 6 veckor!

Usch, det var verkligen tråkigt med din häst. Men min har varit sövd tidigare, så det hoppas jag att hon klarar igen.
Har redan nu fixat sjukhage till henne i storlek av en box. Tror att hon kommer att hålla sig liugn bara hon har massor av hö och kan se andra hästar.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar