Min opererades för ett halvår sen
Då opererade de bort en birkelandfraktur-bit från ena bakkotan samt att de tog två små chipfrakturer i kotorna fram "när de ändå höll på".
Han stod på box i några dagar, sen i sjukhage (eller box om det regnade, såren fick inte bli blöta) 4x5 meter i två veckor. Sen pytte-hage, typ 15x15 meter i fyra veckor, sen ut i lite större hage - 20 x 40 i några veckor. När han gick ut i 20 x 40 hagen så satte jag igång litegrann. Innan hade han bara promenerats på jämnt underlag. Från början 2 x 15 minuter och sen utökat.
Han kom med zinkaband efter operationen. De bytte jag en gång i veckan. Stygnen togs efter två veckor och då petade vi i lite, lite kortison + tuppkam i bakkotan (sprutade). Gick med zinkaband i totalt 5-6 veckor vilket var jättebra för läkning och för att förhindra svullnad. Första fem dagarna efter operation tempade jag två gånger om dagen och så fick han Quadrisol.
Tyvärr blev han lite stel och ansträngd i sina framkotor eftersom han sedan busade lite väl mycket när han fick komma ut i stor hage med kompisar, men ett par veckor i ensamhage + gurkmeja och djävulsklo gjorde susen.
Så - ta det lugnt med konvalescensen så går det nog alldeles utmärkt.
/Dobben