Terja

Trådstartare
Vår granne (har sommarstuga bredvid oss) meddela att deras hund har fått loppor och de tänkte komma ner i helgen. De har droppat exspot på hunden igår, när är det säkert att träffa andra hundar?

Sv: Loppor

Nej.

Äggen har man inte ihjäl med medlet, bara det levande redan födda djuren och eftersom de lägger ägg hela tiden så måste man ha ihjäl en hel cykel. Dvs låta äggen kläckas, döda, låta lite färre ägg kläckas döda osv.

Tre behandlingar med åtta dagars mellanrum.

Ok tack!

Då är de inte välkomna hem till oss. Kan de (ägarna) smitta även om de inte har hunden med sig?

Senast ändrad:

Om min hund är behandlad med Frontline och "lopphunden" har fått en dos med exspot efter fynd. Är det risk att hunden smittas ändå?

Vill dubbelkolla för i Norge behandlar man bara en gång och fler om man märker att hunden fortfarande har loppor.

Loppor lägger inte ägg på hunden!
Den omgivning hunden befannsig i innan o strax efter behandlingen kan vara smittsam men hunden är inte smittsam i en ny omgivning.
PL

Loppor lägger inte ägg på hunden!
Den omgivning hunden befannsig i innan o strax efter behandlingen kan vara smittsam men hunden är inte smittsam i en ny omgivning.
PL

Så om hunden kommer hit från Norge på fredag och är behandlad 1 gång med exspot (igår) så går det bra att träffa hundar som har frontline (som fortfarande verkar) på sig?
Förstod jag dig rätt?

Jag kan för övrigt påpeka att människorna mycket väl kan ha loppor med sig... Och det vet jag av egen erfarenhet.

Sen finns det loppor härnere i Skåne som överlever trots Frontline och Exspot på hundarna :crazy: Alltså, trots att hunden har det på sig, kunde den få loppor på sig - som inte dog utan frodades och levde väl på hunden. Advocate var det enda som stoppade dom till slut.

Hundarna kommer inte träffas hemma hos varandra utan endast på promenader. De är knappt intresserade av varandra och håller sig en bit ifrån varandra. Borde jag oroa mig då?

Loppor är överjävligt att åka på. Det kan sluta med Anticimex. Så om jag vore du så skulle jag definitivt ta det säkra före det osäkra. Dvs inte träffa hunden och dessutom be människorna att byta kläder innan de kommer innanför dörren.

Exakt. Och om TS's grannar kommer dit med loppor på sig så kan TS så småningom behöva ta ut Anticimex för att bli av med äggen i sin bostad.

Min åsikt är att det inte går att vara nog försiktigt när det gäller ohyra, och framför allt loppor.

Våra grannar kommer inte in till oss, står endast utanför dörren när de ringer på och hämtar oss för en promenad. Och samma för vår del, vi går bara till dörren och ringer på för att hämta vid promenad.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 446
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 533
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 115
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka