carre10

Trådstartare
Hej Alla!
Har läst här om Loppfrön. Fåt känslan att det mkt möjligt kan vara sand som gör min häst så konstig i magen. Tror knappt längre att det är hösilaget som är boven. Då jag testat lactobaciller, vant honom VÄÄÄÄLDIGT försiktigt vid nya fodret. Han är inte rakt igenom dålig, skiftar endel och bajset är både lite bollar och skvättigt.
Men, ni lärde här verkar tvista om huruvida det skall blötläggas, stå och dra länge osv. Någon som vill svara igen på det?
Skillnad mellan Lin och Loppfrön?
Tack på förhand!:bow:

Sv: Loppfrön

Skillnaden mellan lin- och loppfrön (psylliumfrön) är att de sistnämnda blir MER klistriga och är mer effektiva när det gäller att rensa magen på t ex sand.

Loppfrön behöver du mig veterligen bara blötlägga. En del säger att man inte ens behöver det... Man kan bara hälla i betforen också och ge. Börja med bara en matsked och öka sen successivt till kanske 1-2dl/dag.

Enligt de instruktioner jag fick av veterinären så ska loppfrön INTE blötläggas alls.

Och när man ser hur de blir efter att ha legat en liten stund i vätska förstår man varför, de sväller upp till en gelatinliknande massa, ser ut som en klump med grodägg:crazy:, som binder ihop ALLT annat i krubban till en enda klump;).

Jag ger 2 dl loppfrön dagligen och blandar det med resten av fodret precis vid fodringsdags.

Loppfrön ska inte blötläggas de gör sitt när de hamnar i hästens tarm.Det är som balsam för magen på hästen och gör det lättare för hästen med avföringen.Har Din häst sandkolik ska Han/hon absolut prova det.:smirk:

Loppfrön är jättebra mot sandkolik!
Min lilla pålle blev konstig i magen några dagar innan jul, men på julaftons morgon ringde telefonen. Han hade fått kolik och var riktigt dålig. När han skulle skita var det bara som vatten och han hade riktigt ont. Efter att ha gått en stund med honom såg vi hur han började få skakningar i benen och då visste vi att det var riktigt illa. Det var bara att ringa ner till Helsingborg och åka ner i en väldig fart.
Dom undersökte honom och vi kom fram till att det måste vara sand. Veterinären sa att när dom får sand i tarmen kan dom bli förstoppade eftersom tarmens funktion försämras och då kommer det bara ut vätska. Han sondmatades med loppfrön och paraffinolja.
Efter några dagar skulle han röntgas och dom såg ingen sand kvar i tarmen så han fick komma hem. Vi tyckte han var lite slö, men med tanke på vad han varit med dom tyckte vi inte att det var så konstigt.

Men dagen efter när jag kom till stallet var han dålig igen. Vi åkte ner en gång till och då hade flera veterinärer kollat på röntgenbilderna, och det visade sig att det var så fullt med sand att det var svårt att se. Dom hade alltså missat det, och vi kom i sista sekund för dom visste inte om han skulle överleva natten...
Men som tur var klarade han det, till och med utan operation. Han röntgades idag igen och det är fortfarande sand kvar, men dom sa att han bör vara bra inom dom närmaste dagarna, men det blir tidigast på torstad han får komma hem...
Nu när han har varit där nere har han sondats men loppfrön och paraffinolja igen för att sanden ska komma ut, men det har tagit så hårt på magen, så han har fått kolik eller svåra kramper av det och därför har han även fått smärtstillande.

Så nu ska vi köpa loppfrö och ge i förebyggande mot sanden så vi slipper detta en gång till...

Skillnaden mellan lin- och loppfrön (psylliumfrön) är att de sistnämnda blir MER klistriga och är mer effektiva när det gäller att rensa magen på t ex sand.

Loppfrön behöver du mig veterligen bara blötlägga. En del säger att man inte ens behöver det... Man kan bara hälla i betforen också och ge. Börja med bara en matsked och öka sen successivt till kanske 1-2dl/dag.

på påsen (köpte från hälsokostbutik här i stan) står det att man ska ta ett stort glas vatten och sedan blanda i hmm..jag tror det var 1 matsked eller kanske 2? ja ialla fall skulle man ba dricka det rakt upp och ner när man blandat ner loppfröna. och det här var ju för människor...men man kunde även blötlägga i ca 2 timmar för att använda i gröt osv...ah, så står det på påsen jag köpte iaf :)

iaf så är loppfrön tydligen bättre som milly säger. de är mer klistrigt och med det tar med sig mer...om man kan uttrycka det så :)

Måste först säga att det är väldigt skönt o se att fler har problematiksa magar...
Min unghäst har haft kolik ett tiotal gånger nu under hösten och vid ett utaf veterinärbesöken gissade man sej till sandkolik...
Jaha, dom "pumpade" då i honom massa loppfrön och det sväller vill jag lova... minst det tredubbla... så låt det blöta med betforen...¨
Han äter nu 2dl om dagen av loppfrön... Fast det var inte sanden som var problemet i mitt fall då han haft kolik efter det!
:bow: för loppfrön iallafall.

Tack för mej!
Karin

Hmmm...hösilage kan ge "blandmage", ibland fast och ibland sprut:angel:

Enligt de instruktioner jag fick av veterinären så ska loppfrön INTE blötläggas alls.

Första gångerna funderade jag vad det var för knottrigt min häst hade på mulen innan jag fattade att det var loppfröna som fastnade där :D

Köper i vanlig affär och kör en förpackning uppdelat på en vecka då och då. Vet inte om det fungerar eller om jag inbillar mig att han mår bättre. Det är iallafall inte skadligt och inte särskilt dyrt så det blir en kur då och då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka