S
San Q
Ja, det tvistas det om i mitt stall. Vissa säger 1-2 dl/2 ggr per dag, andra säger att det räcker att ge en gång veckan och då i stället 5-6 dl. Nån som har någon koll på hur det ligger till...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ska själv ge min i höst när dom börjar gnaga på rötter och dylikt men jag har hört att man ska ge loppfröna blötlagda, inte direkt i krubban..
hur ska det va![]()
Vad ärloppfrön för något och varför ger man det?
Läste pumpernickel svar, men är det bara då hästarna får i sig sand det ges?
Aha!
Ja, psyllium har jag använt, hade ingen aning om att de kallades loppfrön, tack för att du svarade!
Hejsan!
Man ger loppfrön m,ot sandkolik(el. dylikt) då¨de bildar ett gelelknande hinna vid blötläggning.
Jag gav min förra häst 3 dl /dag hela hösten, våren , vintern, då hin rotade efeter rötter, sand dylikt,...Vi hade inte så mkt snö det året, så därför kunde hon äta jord även mitt i vintern...
Hej.
Min häst går just nu på ridbanan i bantningssyfte och jag ger honom 2 dl loppfrön som jag blandar i kraftfodret precis innan jag ger honom det. (Följer rekommendationerna på burken.) Ger honom bara de dagar jag rider eftersom att han som sagt bantar, men det blir i regel varje dag. Jag ger honom det i förebyggande syfte iom att jag fodrar hö och halm på banan.
Svar till milly
Rider som regel varje dag, alltså får han både loppfrö, betfor, kornkross och mineraler varje dag, han måste ju kunna bygga muskler också, inte bara bränna fett. Hittills har det gått bra, behöver få ner honom 50 kg till ungefär.
Nej, jag vet att loppfrö inte innehåller näring, men syftet är ju att han inte ska få sandkolik eftersom att han får sin mat på ridbanan. Men omtanken var gullig.