Loppfrön, hur mycket ger man

Boj

Trådstartare
Har fått loppfön av en bekant, närmare bestämt 1 kg. Detta tyckte hon skulle räcka till bägge två, nåja allt är frid och fröjd med det. Men hur mycket ger man då till 2 islänningar, jag tycker att det kan blli positivt att testa eftersom gammgubben har en lätt tendens till kolik varje höst vid övergången till grovfoder. Detta trots att vi har varit aldrig så försiktiga med honom, och långsam invänjning.

Sv: Loppfrön, hur mycket ger man

Boj skrev:
Men hur mycket ger man.

Jag ger 1/2dl/dag åt mitt fullblod som har känslig mage och som desutom betar på sandjord året runt, funkar jättebra.

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Jag ger 1/2dl/dag åt mitt fullblod som har känslig mage och som desutom betar på sandjord året runt, funkar jättebra.

Ok, det låter rimligt även på en islänning. Men kan man överutfodra med detta? Jag har för mig att de bara passerar genom magen och rätt ut? Ger du det rakt i fodret, eller hanterar det på ett speciellt sätt innan?

Mig veterligen så passerar loppfrön (och hela linfrön) genom magen utan att näringen tas upp. Det brukar stå så på förpackningarna som man kan köpa i mataffärer.

Så man kan väl inte överutfodra med de!

Men jag skulle inte ge hur mycket som helst ÄNDÅ , högst 1-2dl dag.

Boj,

De loppfrö jag ger är kokta och krossade till ett pulver.. jag tror inte att man kan överdosera (om man inte ger groteska mängder vill säga). Loppfrö skapar ett halt slem i tarmarna som gör att fodret lättare passerar genom tarmarna och det drar med sig sand och annat skräp ut ur hästmagen. Går hästen på sandgjord bör man öka dosen till drygt det dubbla en dag var tredje vecka för att dra ut mer sand, jag gör så och det funkar jättebra. Jag ger loppfrö direkt i kraftfodret på kvällen, inbillar mig att det gör mest nytta då eftersom hästen står stilla i boxen över natten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka