N

Nicke

Är loppfrö samma sak som psylliumfrö?

Ger man dom torrt, eller blötläggs de?

Hur mycket ger ni?

Sv: Loppfrö

Ja det är samma sak.
Jag brukar ge 3 msk i betforen. Lägg i när du gör betfor så är det klart när betforen är klar. Jag har hört att man inte ska ge det mer än en vecka i sträck för det kan dra ut näring också.

Fast jag använder inte betfor.

Min tanke var att kunna ge det här regelbundet några gånger i veckan förebyggande mot kolik, eftersom hästen har lätt att få det.

Hur ofta och hur mycket kan man ge det?

Så man blötlägger det alltså..

Jag använder alltid loppfrön till min häst förutom när hon går på gräs. Ska inte vara någon som helst fara med det. Loppfrön får inte ligga i blöt mer än absolut max 15 min. Helst inte ens det. Ligger dom längre så mister dom sin klibbförmåga. Sen beror det ju iofs på varför man använder dom men om man använder dom i förebyggande syfte mot sandkolik (som jag då gör) så är det i alla fall så.

vad har man loppfrö till? jag har hört att det är bra att ge "bukiga" hästar är det så? min häst är nämligen det, kanske ska ge henne sånt?

Emelie_Martinsson skrev:
vad har man loppfrö till? jag har hört att det är bra att ge "bukiga" hästar är det så? min häst är nämligen det, kanske ska ge henne sånt?

Det tror jag väl knappast. Som jag förstår det, använder man det som utrensande medel mot "skrot och skräp" som de plockar i sig i hagen, bark, sand mm. Blir hästen av med detta, borde väl snarare magen smalna av. Eller?

Nicke skrev:
Det tror jag väl knappast. Som jag förstår det, använder man det som utrensande medel mot "skrot och skräp" som de plockar i sig i hagen, bark, sand mm. Blir hästen av med detta, borde väl snarare magen smalna av. Eller?
Ursäkta, läste Emelies inlägg bakvänt. Vi tror samma sak, verkar det som. :o

Hej!

Ger min ponny 2dl om dagen enl. rekommendationer från där jag köper dem från

Där står det:

"Loppfrö kan användas vid behandling och förebyggande av sandkolik hos häst och som stabilisator när hästens mage är orolig av andra anledningar, t.ex. diarré och vätskerinn vid avföring samt om hästen har tendens att få förstoppning.

Fröet anses lämpligt att använda i förebyggande syfte när man misstänker att hästen har, eller får i sig sand och jord och/eller när hästen ofta har kolikanfall."

Ska läggas i blöt när man ger det. Så jag blandar lite betfor vid sidan om den torra maten så det blandas precis vid fodringstillfället (alt. att man har lite vatten som man häller på vid fodring).

Blötlägg dem, gärna med betfor, men du kan ju använda något annat också. Tror inte din häst äter dem om du bara ger loppfrön. Du böehöver inte mycket vatten alls - de sväller inte upp särskilt mycket utan blir klibbiga. Jag ger min ponny 1 dl/ varje dag. :bump:

Vad kan hända om loppfröna ligger i blöt mer än 15minuter förutom att det mister sin "slemmiga" konsistens? Kan det hända nåt eller ger man det bara i onödan i sådana fall? Ska skluta blöta det länge men bara nyfiken om det kan ge negativ effekt rent av..

Om din häst har lätt att få kolik är det bra att ha betfor i den daglíga foderstaten. Betfor hjälper till att hålla igång tarmarna och är bra för tarmfloran.

Jag frågade dom jag köper mina loppfrö av om vad som kan hända om dom ligger i blöt länge och fick till svar att det sker inget farligt dom förlorar inte sin klibbighet dock så stelnar allt till en klump och vissa hästar vill inte äta det då! Dom jag köper av är båda veterinärer och har sålt foder och tillskott i 25 år så jag tror dom kan sin sak!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar