Sv: loppfrö VS linfrö?
Någon som har något erfarenhet av att loppfrön hjälper mot lös hästmage??
Både jag och veterinären börjar få slut på ideer om vad som är fel med min hästs mage. han är pendlar mellan lös och jätte lös. Kan loppfröna hjälpa? Vart på nätet kan man köpa dom?
Loppfrö är kanon mot lös mage, i alla fall på mina hästar, min PRE hade skit dålig mage ganska länge även där han kom ifrån och jag hade samma problem som du både jag och vet. började ge upp och acceptera hans dåliga mage då inget tycktes hjälp.
Började sen ge loppfrö ihop med en kur
pro biosa, pro biosa kursen höll jag på med i ca 2månader, loppfröna har jag gett 1dl/dag nu i 1år och snart 2månader, min häst har inte haft minsta problem med magen sen jag började med loppfrö.
Min halvblodskorning hade tendens till kolik pga dåligt hösilage och stressig omgivning så han fick till en början rapsolja morgon och kväll men sattes sen även han på loppfrö + pro biosa kur, även han har ätit loppfrö nu i över 1år och inte haft minsta kolik tendens trotts stallbyte och hösilage byten.
Ger även mina rapsolja, det får dom ca 1kaffemått på morgonen sen får dom 1dl loppfrö på kvällen. Oljan är för att motverka förstoppning och smörja tarmen, loppfröna för att hjälpa tarmfloran hålla sig frisk och hjälpa den läka om det blir någon skada på den ex efter kolik eller om dom fått i sig något dåligt eller vasst, men även för att dra med sig sand och skit ut ur tarmen för att motverka sand/gruskolik.
Så jag hade nog rekomenderat dig att pröva loppfrö och kanske då kombinera dom med en kur pro biosa i början för att verkligen hjälpa hans mage att "läka" då tarmen troligen är ganska skadad och irriterad och tarmfloran helt i obalans pga av all diaré.
Lycka till!
Tips till kolikhästar: Loppfrö kan man inte överdosera, om din häst har kolik kan du blanda så mycke loppfrö du vill med ljummit vatten och ge det till hästen. Vill du vara strået vassare i din direkta behandlning kan du åka till närmsta affär som säljer färg e.t.c och köpa några liter
Parafin olja det är samma sort som veterinären ger när dom behandlar en häst med kolik. Jag har själv alltid minst 1l parafin olja i stallet för att snabbt kunna ge det vid kolik.