Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har en liten fölis som utöver sin fria tillgång på grovfoder "grejar" en del i leran. Skulle jag kunna ge henne loppfrö i förebyggande syfte? Ger de till mina stora men är osäker på om det fungerar att ge loppfrö även till föl?
Jag skulle inte ge ett föl, eller häst under 1-1,5 år loppfrön, orsaken är att deras matsmältningssystem inte är färdigutvecklat och därför skulle jag ha väntat. Med det är intet sagt att det finns vetenskaplig grund till detta, men så resonerar jag.
Tack då avvaktar jag med det! Hur är det med saltbehovet hos föl? Mina stora ger jag salt i fodret eftersom dom äter väldigt marginellt av saltstenen. Fölet rör inte saltstenen alls. Men vågar man ge salt i fodret hos föl? Jag tänker på om dom inte kan ta hand om eventuellt saltöverskott så som vuxna hästar gör. Hon är 9 månader
Före 6 månader klarar de bara av låga halter salt, den som finns i stomjölken. Upp till ett år bör man fortfarande ha god koll så de inte knaprar för mycket salt, då är det bättre att ge en lite andel i foder och skippa saltsten. från 12 månader har de tydligen samma möjlighet att hantera överskott av salt.
Inte särskilt stor, ofta räcker saltet till som finns i ev mineraler eftersom så unga hästar inte utför kroppsligt arbete så kräver de inte heller så stora mängder salt extra.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hästhantering Hur mycket kraftfoder får hon? Motion? Jag hade gett det ett tag till men tagit in henne själv först. Det går inte att stalla tillbaka...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.