Loppfrö, mängd?

Sv: Loppfrö, mängd?

jag har varit och letat på lantmännen men inte hittat.
ligger det bland det vanliga fodret eller på något annat ställe?

kanske kan man be dom plocka hem åt en om det inte finns.

Hemma fanns det i samma hylla som vitamintillskott och sånt där. En brun kartong.
Fråga annars, de borde kunna ta hem.

jag misstnker att min häst fick förstoppnig på grund av att hn fick i sig för mkt grus och doningar.
tänkte på ebn kir med loppfrön. men skall man då ge henne 5dl om dagen i en vecka men bara ge utan å blöta eller?
eller koka eller huuur?

tacksam för svar

Dom måste ges så torrt som möjligt och i ganska så stor mängd om du redan har sand i magen på hästen ..
Jag har tyvärr sett efekterna av sandkolik , mitt sto dog nästan :crazy:

Men hon har inte haft en antydan till sandkolik nu på 2 år .
Det finns ett ställe man kan beställa hela kartonger i från på internet men kolla med din lokala hndlade om dom kan ta in åt dej först .

Dom måste ges så torrt som möjligt och i ganska så stor mängd om du redan har sand i magen på hästen .

Vi ger alltid uppblött, men om det är mer "akut" (lägg märke till "" hade det varit AKUT så är det såklart vet som gäller) är det då det ska ges torrt? Varför?

Jag hittade loppfrö i 5 kg vit hink, bland tillskotten (Eclipse tror jag) där jag köper annat foder.
På hinken står att det ska ges i blött foder, men jag har märkt att om jag lägger i det för tidigt så blir fröna så slemmiga att de inte äts upp. Lägger alltså i blött foder, men precis innan det ska ges.

fast det tar inte med sig skiten ut som loppfröna gör.

Varför skulle det inte göra det? Det är ju inte som om hästen hamstrar linfrön i kroppen... det är ju samma princip som loppfrö - slemskikt när de blötläggs... o ut ska det ju.. :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka