Löp, undringar

Bansan

Trådstartare
Nu löper min lilla snutta för första gången & eftersom det är första gången jag har tik så är jag inte så hej på frågorna kring detta.

Hur länge varar ett normalt löp?
Hur ofta löper tiken?
Hur mycket är det normalt att de blöder?
Vilka skydd rekommenderar ni?

Annat man bör ha koll på?

//Bansan - som alltid haft hanhundar förut.
 
Sv: Löp, undringar

Min lilla tös löper också för första gången nu (började i förrgår)

Hur länge varar ett normalt löp?
Löpperioden varierar men i allmänhet mellan 18-21 dagar.
De brukar blöda mellan 4-14 dagar (tio i genomsnitt).
Efter den perioden så avtar blödningen eller slutar helt och
tikens vulva svullnar och de accepterar hanhundar mellan
5-12 dygn, det är alltså här man måste vara extra vaksam om
man har hanhundar i närheten :angel: (Under blödningen så
är hanhundarna väldigt intresserade men tiken brukar inte acceptera
parning. OBS! Det KAN förekomma så man får vara lite vaksam ändå;))
Hur ofta löper tiken?
I regel 2 ggr per år (undantag förekommer)
Hur mycket är det normalt att de blöder?
Det är nog väldigt olika, har varit med om hundar som blöder väldigt mycket och hundar som blöder lite mindre. Min ser ut att blöda mittemellan men hon är urusel på att tvätta sig där nere så det är blod överallt om jag inte har skydd på henne :devil:
Vilka skydd rekommenderar ni?
Jag har ett sånt här, det sitter bra och man lägger i ett trosskydd som suger upp blodet.
 
Senast ändrad:
Sv: Löp, undringar

Tack :)

Jag har ett likadant skydd till min tös & det sitter jättebra :D
 
Sv: Löp, undringar

Vill bara tillägga att man ska vara vaksam över hela löpet ang hanhundar. Är väldigt många som paras sista delen av löpet, dvs att vid 12 dagen (som du skrev sista dagen), är det många som är i höglöp och paras.
 
Sv: Löp, undringar

Haha, va kul! Min tik började löpa (första löpet) i Måndags och vi har också ett sånt tikskydd! :)

Min är väldigt svullen redan nu men det kanske är för att det är första gången?
Reagerade på det för att hon är ju korthårig så det syns ganska mycket ibland. Killen undrade tillomed... :D ;)

//Mimmi
 
Sv: Löp, undringar

Haha, va kul! Min tik började löpa (första löpet) i Måndags och vi har också ett sånt tikskydd! :)

Min är väldigt svullen redan nu men det kanske är för att det är första gången?
Reagerade på det för att hon är ju korthårig så det syns ganska mycket ibland. Killen undrade tillomed... :D ;)

//Mimmi

Ja min är oxå väldigt svullen redan trots att hon blöder ganska mycket fortfarande... Det är ju just de där sakerna man inte har direkt koll på när man inte haft tik själv förut.
Min lilla dam var väldigt sen med första löpet (dagen före ettårsdagen) så uppfödaren trodde att hon skulle bli en "smyglöpare" som var svår att se det på... Men där hade han allt väldigt fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Hej, är det vanligt att en tik börjar löpa och sedan slutar blöda? Igår kväll så var det blod när jag torkade och tänkte att hon börjat...
Svar
3
· Visningar
574
Senast: Lillo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
761
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp