loop tyglar?

H

Havregryn

får man ha de i dressyren? finns de nån regel som säjer nått om spännena på tygeln?

Sv: loop tyglar?

Det funderar jag också på. Jag trodde att man fick ha det men när jag hade sånna på träningen igår så frågade jag tränaren och hon sa att man inte får ha det. Så jag är också väldigt nyfiken på det. Och om man får ha gummi på undersidan på tyglarna?

Men huvudregeln är ju att om det inte uttryckligen står att det är tillåtet så skall man utgå från att det är förbjudet. Jag tolkar det som att looptyglar är förbjudna på dressyrtävlingar (utom i handikappklaase). Gummibaksidor på tyglarna är som sagts tidigare godkänd utrustning.

Ursäkta att jag kapar lite, men vad är looptyglar?

Av vilken anledning skulle looptyglar vara förbjudna då?
Makes no sense? :confused:

Rätta mig om jag här fel, men visst är looptyglar framtagna som hjälpmedel för funktionshindrade ryttare som här svårt att hålla händerna slutna "på rätt sätt" för att förhindra att tyglarna glider. Har svårt att se att dylikt hjälpmedel skulle godkännas i tävlingsdressyr. Man kan tycka att gummibaksida också hjälper mot samma problem. Men jag ser en klar skillnad i dessa två "hjälpmedel", med gummibaksida måste du ändå ha rätt handställning och handen korrekt sluten.

hehe du tänker på nåt heeeelt annat. :p looptyglar är tyglar som har en ring vid bettet istället för spännen. vanliga i FT och hoppning. har ingen som helst funktion för ryttaren.

det du tänker på är väl reinbows??

hehe du tänker på nåt heeeelt annat. :p looptyglar är tyglar som har en ring vid bettet istället för spännen. vanliga i FT och hoppning. har ingen som helst funktion för ryttaren.

det du tänker på är väl reinbows??

Absolut det ja tänker på *hehehe* :o:rofl:

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka