Löns det att satsa på ev. spatthäst??

S

soffii

Jag har sedan oktober haft ett budjonnysto (fullblod) på foder. Hon var tunn och omusklad när jag var och provred henne, hade även en ett år gammal skada i hasleden som hade blivit sytt med 15 stygn. Hon gick och drog bakbenen efter sig, men jag antog det skulle bli bättre ju mer muskler hon fick..

För ca en månad sedan hade jag ut massören och hon misstänkte att hästen hade spatt, dels för att hon släpar bakbenen och dels för att hon satte ner bakbenen på ett onaturligt sätt efter att man har lyft dem. Hon är nu i normalt hull, ger lucern och rider 5-7 dagar i veckan, men baken vill hon inte riktigt bygga muskler på, även ryggen. Hon reagerar för tryck i ländområdet men var inte så jättespänd tyckte massören. P.g.a. allt det här rider jag inte så hårt, mest skrittar och sätter in trav nu som då, men dagen efter är bakbenen för det mesta mer svullna (bakbenen är alltid lite svullna på henne, oberoende om hon har varit i rörelse eller ej).

Massören frågade om hon har blivit röntgad för spatt samt skadan i bakbenet någon gång. Det har hon inte, men jag tog upp det med ägaren men hon tyckte att hon inte hade råd nu just att åka och röntga... Nu blir jag väldigt osäker på om jag ska fortsätta ha denna häst på foder eller inte, detta är isåfall tredje foderhästen jag har som lämnar som promenadhäst, och jag vill ju ha en häst jag kan rida!

Hur skulle ni göra? Går det att prova rida hästen lite hårdare för att se vad benen håller för eller gör det för stor skada? Hon haltar inte eller så men hon tar olika långa steg med bakbenen p.g.a. skadan. Eller är det omöjligt att säga utan röntgen? Jag vill inte bara ha svar som 'men se till att hon blir röntgad' eller liknande, utan jag vill veta om någon har varit i samma situation med sin häst och vet vad som är bäst och så...

Sv: Löns det att satsa på ev. spatthäst??

Om hästen tar olika långa steg med benen räknar jag det till att halta, eller åtminstone markera. ( eller "rörelsestörning" som man brukar säga, de kan ju faktiskt gå ojämnt utan att det beror på smärta men det är sällan det verkligen är så) Det måste ja inte var just isättningen och belastningen de drar sig för när de är halta, utan det kan vara ett framsträckt eller baksträckt läge som gör ont och som ger kort steg. Jag skulle åka till klinik och kolla ordentligt vad det är som ger problemen, röntgen eller vad de nu tycker är vettigt att göra. Fast jag skulle nog helst välja en annan, frisk häst.

Om hästen tar olika långa steg med benen räknar jag det till att halta, eller åtminstone markera. ( eller "rörelsestörning" som man brukar säga, de kan ju faktiskt gå ojämnt utan att det beror på smärta men det är sällan det verkligen är så) Det måste ja inte var just isättningen och belastningen de drar sig för när de är halta, utan det kan vara ett framsträckt eller baksträckt läge som gör ont och som ger kort steg. Jag skulle åka till klinik och kolla ordentligt vad det är som ger problemen, röntgen eller vad de nu tycker är vettigt att göra. Fast jag skulle nog helst välja en annan, frisk häst.

Okej.. Massören kunde inte säga varför hon gjorde så heller, men hennes teori var att hon tog kortare steg med det friska benet för att hon lättare ska kunna balansera upp sig ifall det skadade benet inte skulle "hålla".. hon tar alltså längre steg med det benet som har varit skadat. Hon är inte på något sätt öm runt skadan heller, hon reagerar inte om man trycker där, inte när man rider heller för hon är ganska het.

Här finns några bilder på hur skadan ser ut..
http://www.pixbox.se/pic_show_id18581506.html

Jag tycker inte du ska prova att rida hästen hårdare och se vad som händer,åk in med den till klinik och kolla upp den ordentligt,med tanke på hur hon såg ut när du tog henne vet man inte vad som kan ligga och "lura".Hon är ju dessutom ingen "ungdom" heller.

//Lycka till//

Jag tycker inte du ska prova att rida hästen hårdare och se vad som händer,åk in med den till klinik och kolla upp den ordentligt,med tanke på hur hon såg ut när du tog henne vet man inte vad som kan ligga och "lura".Hon är ju dessutom ingen "ungdom" heller.

//Lycka till//

Jo det är ju sant. Jag ska försöka få ägaren att åka med henne till klinik, bara hon får ihop mer pengar fixade. Om inte annat får dom ta tillbaka henne i höst då jag tar hem min egen ponny igen. Känns ju bra att man har mer nytta av en 23 årig newforest på 135 en vad jag har haft av mina större foderhästar efter det.. :smirk: Skulle verkligen vilja hitta en häst som håller nu..

Mm det är inte lätt. Men det bästa du kan göra är att göra en ordentlig vetrinärundersökning för nästa häst du tar hem, inte anta att alla brister ordnar sig utan verkligen ta hem en kärnfrisk häst som är igång. Då minimerar du ju risken att det blir problem i första taget.

Mm det är inte lätt. Men det bästa du kan göra är att göra en ordentlig vetrinärundersökning för nästa häst du tar hem, inte anta att alla brister ordnar sig utan verkligen ta hem en kärnfrisk häst som är igång. Då minimerar du ju risken att det blir problem i första taget.

Jo jag får ta och göra det! Eller verkligen ta reda på om hästen varit sjuk eller skadad tidigare. Jag ska ta ut massören på den här hästen en gång till nu snart så ska jag se vad hon tycker, sist tyckte hon att hästen kändes som en typisk gammal pensionär som har spänningar och är öm överallt, hon musklar sig dessutom snett p.g.a. skadan, mycket mer muskler på det friska bakbenet.

Jag skulle nog inte våga ta en häst utan vetrinärbesiktning, speciellt inte på foder. Det kan bli ofantligt dyrt om det blir tjabbel med vara ev skador uppstått osv, så jag skulle inte våga riskera få hem någon med någon skada som kikar fram så fort jag rider lite. Det är helt klart värt en tusenlapp att veta att hästen är frrisk och fräsch:)

Jag skulle nog inte våga ta en häst utan vetrinärbesiktning, speciellt inte på foder. Det kan bli ofantligt dyrt om det blir tjabbel med vara ev skador uppstått osv, så jag skulle inte våga riskera få hem någon med någon skada som kikar fram så fort jag rider lite. Det är helt klart värt en tusenlapp att veta att hästen är frrisk och fräsch:)

Jag har haft turen med hästarna jag har haft på foder att hästägaren har betalat när något "dolt" fel som jag inte har orsakat har dykt upp, men självklart vanliga skador och vaccinationer och sånt har jag betalat när det har varit på mitt ansvar.

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 407
Senast: juliag
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 812
Senast: Jerseyite
·
A
Hästvård Tittade till min häst som är ute på foder idag. Hästen har spatt och är utlånad så att han skall kunna ridas regelbundet, vilket han...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: koftena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10