Longerlina i annat material

Jag har en i bomull som jag är mycket nöjd med. Bekväm att hålla i och bränner inte handen om hästen råkar göra ett skutt i linan. Enda nackdelen har varit att den tar lite längre tid på sig att torka om man råkat glömma den ute.

Har haft både ock och... meh.

Bomullen blev vansinnigt tungt så fort det blev det minsta blött.

Lädret är bara tungt i allmänhet och kan påverka hästen på ett sätt man kanske inte vill. Tömkör ju mycket med lädertöm och även där kan lädertömmen bli för tung om den går direkt från hand till bett (för vissa hästar) även om jag där sällan har mer än 6m på insidan.

(Alltså, jag är inte jätteförtjust i nylonlinorna heller. Eller jag kanske bara inte gillar longerlinor i allmänhet?)

BioThane tycker jag personligen är det absolut bästa materialet. Osäker på om det finns som longerlina..

Men, går att köpa 15 meter lina med kraftig hake från bland annat Sadelmakarna som borde fungera utmärkt som longerlina.

Jag har en i bomull som jag är mycket nöjd med. Bekväm att hålla i och bränner inte handen om hästen råkar göra ett skutt i linan. Enda nackdelen har varit att den tar lite längre tid på sig att torka om man råkat glömma den ute.
Vart hittade du din och är den lika lång som en ”vanlig” i nylon?

BioThane tycker jag personligen är det absolut bästa materialet. Osäker på om det finns som longerlina..

Men, går att köpa 15 meter lina med kraftig hake från bland annat Sadelmakarna som borde fungera utmärkt som longerlina.
Tack för tipset, ska kolla in BioThane och se om det kan vara något.

Har haft både ock och... meh.

Bomullen blev vansinnigt tungt så fort det blev det minsta blött.

Lädret är bara tungt i allmänhet och kan påverka hästen på ett sätt man kanske inte vill. Tömkör ju mycket med lädertöm och även där kan lädertömmen bli för tung om den går direkt från hand till bett (för vissa hästar) även om jag där sällan har mer än 6m på insidan.

(Alltså, jag är inte jätteförtjust i nylonlinorna heller. Eller jag kanske bara inte gillar longerlinor i allmänhet?)
Jag gillar inte att longera över huvudtaget egentligen men vill variera med unghästarna innan jag sitter upp. Tömkör ibland innan men vill ibland bara lina och kolla dem innan jag sitter upp. Vissa har hrrrm väldigt mkt energi, har till och med dragit upp märke i handskarna när de har busat🙄 därav jag är trött på nylonlinorna😅
Bomullen kanske kan vara något så länge den inte blir blöt då.

Jag brukar longera med mina tömkörningstömmar i läder. Fäster den ena tömmen i kapsonen bara och sen kan man välja om man vill använda bara en töm eller ha tömmarna ihopsatta och få en enda lång lina. Gillar detta speciellt när jag longerar på fältet och kan låta henne gå ut långt i linan utan att jag själv behöver gå så mycket.

Jag brukar longera med mina tömkörningstömmar i läder. Fäster den ena tömmen i kapsonen bara och sen kan man välja om man vill använda bara en töm eller ha tömmarna ihopsatta och få en enda lång lina. Gillar detta speciellt när jag longerar på fältet och kan låta henne gå ut långt i linan utan att jag själv behöver gå så mycket.
Men upplever du samma sak som användarenovan att det blir tyngre? Använder också kapson på några så ska nog testa med tömkörningslinorna.

Men upplever du samma sak som användarenovan att det blir tyngre? Använder också kapson på några så ska nog testa med tömkörningslinorna.
Inte så värst, tycker nästan det är värre med vanliga linor i valkband eftersom de har större vindfång när det blåser, vilket det nästan alltid gör hos oss.

Jag har en i vävband jag är nöjd med.

Den börjar bli några (många) år nu och inte så fin längre, men jag gillar inte de i syntet/polyester så den får vara kvar.

Jag gillar inte de billiga i syntet, de flexar lite och har som för lite känsla på något sätt. Ledrep är lite för tunga. Jag använder antingen vävd körtöm eller en ganska tjock vävd bomullslina. Den är ärvd så vet inte om den går att köpa.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
727
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
975
Senast: tara
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
484
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka