longeringsproblem!

W

WillSing

heey!
Nu är de så att min lilla Wille är lite busig när det gäller longeringen.. Trodde att vi hade kommit över det här stadiet eftersom vi fick hjälp med det för typ ett år sedan, men det har kommit tillbaka :crazy:

När jag longerar så bara vänder han in sig, man måste gå tätt intill rumpan med linan och gå bakom honom för att han överhuvudtaget ska gå framåt. annars bara snurrar han runt.. Jag har provat minimala volter också men det är likadant där..

Antar att det här är ett ganska vanligt problem, har jag rätt? Hur tränar jag bort det här? inte sådär jättekul att någon måste springa med och hålla honom på volten när man longerar.. hehe.

skulle vara jättetacksam över svar! :smirk:

Sv: longeringsproblem!

WillSing skrev:
heey!
Nu är de så att min lilla Wille är lite busig när det gäller longeringen.. Trodde att vi hade kommit över det här stadiet eftersom vi fick hjälp med det för typ ett år sedan, men det har kommit tillbaka :crazy:

När jag longerar så bara vänder han in sig, man måste gå tätt intill rumpan med linan och gå bakom honom för att han överhuvudtaget ska gå framåt. annars bara snurrar han runt.. Jag har provat minimala volter också men det är likadant där..

Antar att det här är ett ganska vanligt problem, har jag rätt? Hur tränar jag bort det här? inte sådär jättekul att någon måste springa med och hålla honom på volten när man longerar.. hehe.

skulle vara jättetacksam över svar! :smirk:

HAr du provat att löslongera? Det tränar er kommunikation plus att det är (tvärtemot vad alla tror) bättre för muskelbyggnad och balans... när man koplar på en lina gör man det svårare för hästen... prova vettja!! Är den snäll går det bra med vanligt staket... finns en bra (TUNN!) bok som heter löslongering, den är kanonbra!!lycka till

annvänder du spö när du longerar? mina hästar brukar komma smygande inåt till mig på volten, då annvänder jag spöt att driva hästen framåt om den inte lyssnar på röst/komando, och den hjälper mig att peta på hästens insida för att flytta utåt, testa att longera hästen din med på longerlinor, alltså nästan som tömkörning fast du gör det bara på volt, funkar jätte bra och du kan styra m.m som om du rider! :) lycka till. :)

nej löslongering har jag inte prövat, har lite svårt att tro att min lille pålle skulle gå med på det hehe ^^, och ja, jag brukar har spö när jag longerar. men jag ska prova med två linor någon dag, tack för tipset :D

:rofl: hej!
har du provat att använda ett riktigt långt spö på honom? det hjälper på min sköthäst när han går inåt. Jag viftar till med det och han lyssnar dreikt, och går ut på spåret igen.

Svårt att förklara men en annan sak som läraren på mitt ridläger gjorde var att typ slå spöet i marken efter honom, lite innanför. Typ låta spöet gå i vågor efter honom och slå till lite när du kom "ner" till marken igen med det. Ungefär såhär slå i marken, upp i en våg, slå till i marken.....
Lycka tilll med problemet! :banana:

WillSing skrev:
nej löslongering har jag inte prövat, har lite svårt att tro att min lille pålle skulle gå med på det hehe ^^, och ja, jag brukar har spö när jag longerar. men jag ska prova med två linor någon dag, tack för tipset :D

Synd att du inte tror den skulle gå med på det... det skulle betyda att den inte respekterar dig, och vill flytta sig fdör dig. Nyckeln är att använda ett kroppsspråk som hästar förstår... hållning och blick mm, är otroligt viktiga!"!! använder du dig av rätt kroppsspråk så ska i princip ALLA hästar gå att löslongera (jag har lyckats få jäkla lata hästar utan respekt helt underbara under lköslongering, med hårda stoppar och jättesmidiga vändningar mm. mm) läs monty roberts bok från mina händer till dina, han beskriver JÄTTEBRA hur man gör för att kommunicera med hästen så den förstår... lucka till!!

Ramar du in hästen med lina och longerpisk? Det brukar räcka med att röra pisken framåt om hästen tränger åt sidan. Om den inte går fram driver du med pisken lite bakom. (inte på hästen alltså)

Att hästen vänder sig mot dig betyder i själva verket att den är upp märksam på dig. Ett knep om du inte vill "jaga" eller leda tillbaka den på voltspåret, kan vara att sätta en inspänning på yttersidan (en ej för hård sådan).

jag tror också på det där med löslongering!

men det gäller att ha en bra kommunikation mes sig själv - du ska se vad du vill göra - pisken kan vara med för att förstärka - be hästen först - funkar inte det så måste man öka trycket ex smacka på - funkar inte det - öka till full styrka - klatcha till med spöt - (INTE på hästen) men allt för att gå fram honom - tricket är väl att vara uppmärksam på minsta antydning på att han vill in - och säga till där!
försök se de små signalerna - filma sig själv - låt någon anna longera honom -iaktta..

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 567
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 236
Senast: Nea_
·
Träning Jag är mycket MYCKET tveksam att lägga in ett inlägg här överhuvudtaget eftersom det känns som om att jag kommer att bli totalt överkörd...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 662
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar