Longeringshjälp!

Stefffie

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett problem med en häst jag brukar longera, det är nämlingen så att hästen tenderar att, när jag släpper ut den på spåret, vill den fortsätta längs med, och vill ej "vända över" eller, fortsätta volten. Tar jag in hästen på en mindre volt, ngra meter innanför spåret är det inga problem, men jag upplever att den volten är alltför liten.
Behöver nu lite råd om hur jag ska göra, jag vill ju inte "dra in" hästen på voltspåret. Hästen longeras i träns med longerlinan genom närmsta bettringen, över nacken och fästs i andra bettringen, på råd av ägaren. '

Tacksam för svar :)

Sv: Longeringshjälp!

Bra "linfästning". Men det är viktigt att DU står stilla på samma ställe och inte springer med hästen, det kan störa och försvåra longeringen. Tänk att du skall "trampa runt" ett av dina ben. Och vara mellan manke och höftknöl på hästen hela tiden(hoppas du förstår)

Börja med en liten volt så du har kontroll på hästen när det går bättre ökar du ut volten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Träning Hej! Jag har ett problem, min nya häst vill inte longeras på väster tygel, jag har provat olika kombinationer på hur jag fäster...
Svar
12
· Visningar
2 094
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka