Longerings tips?

E

Elisabethtina

Skulle verkligen behöva lite tips på övningar man kan göra under longering.
De känns som de inte händer så mycket när hon bara ska skritt/trava/ o galoppera, vill träna mer än bara typ cirklar och backning, som jag har hållt på med. Men finns de andra tips på vad man kan göra för att träna?

Sv: Longerings tips?

Löshoppa!
Det är jätte roligt och bygger även bra muskler.

Ja absolut, hade tänkt börja med det :)

Om du har en stor paddock kan du ju följa med hästen runt o öka o minska volter. Håll inte till i bara ena sidan av paddocken utan använd hela, rör på dig. Kanske galopp på ena långsidan, vänd snett igenom, byt varv, håll gångart, tempoväxlingar är ju jättekul. O ja, ha lite hinder nånstans :)

Om du har en stor paddock kan du ju följa med hästen runt o öka o minska volter. Håll inte till i bara ena sidan av paddocken utan använd hela, rör på dig. Kanske galopp på ena långsidan, vänd snett igenom, byt varv, håll gångart, tempoväxlingar är ju jättekul. O ja, ha lite hinder nånstans :)

Ja men de kan jag ju testa :) Man kan ju sätta några hinder på marken också på ena sidan och träna det också som en början, eftersom hon aldrig heller hoppat över ett hinder. Men tack för tipset! :D

Cavalettiövningar är också en kul grej som dessutom hjälper till att bygga upp muskler och senor samt kan vara till hjälp när du vill öva din häst att länga och korta stegen.

Kör tempoväxlingar med rösten. Det är kul, och en härlig känsla när hästen förstår samt lyssnar och fokuserar på dig, och kul att försöka få att gå i så långsam trav att det inte blir skritt osv.

Beskriv hur du går till väga vid löslongering. Jag har aldrig provat eller sett någon göra det.

det bästa är om du har en rundpaddock ( du kan ju ställ upp en med hagpinnar eller liknande om du inte har en). Det bli väldigt mkt lättare om det inte finns något gräs annars stannar många och äter.

När jag börjar löslongera börjar jag med att testa att hästen bara kan flytta sig efter lite tex bara flyttar lite åt sidorna innan jag spänner loss den ställer mig i mitten och driver på hästen. Oftas räcker det med att smacka lite, annars kan du snurra lite på longerlinan som du borde ha i handen.

Nu beskrev jag bara väldigt löst hur jag gör, behöver ju inte betyda att det är rätt för alla hästar.Men om du tycker det lät lite intressant iaf så rekomenderr jag stark några bra böcker (tror inte jag kan skriva dem här för då tas trden bort men vll du veta vad dom heter så PM:a =))

Hej!

Du har ju fått många tips redan, men en sak som man ofta glömmer är att göra är att longera i fyrkant! Jättenyttigt att böja och rakställa samt att göra tempoväxlingar. Får hästen att lyssna mer då den måste vara med hela tiden.
Ha så kul med alla tips!

har någon nämt tömkörning? För det kan ju vara ett bra sätt att utvecklas =)

haha, lös hoppaär super kul när man longerar eller har hästen lös. Min blir helt galen och sprätter runt, och jag flyge som en vante efter. Han tycker det är super Kul.

Sen bommar och cavaletti övningar är ju oxå kul/bra:D

En shettis i stallet som jag och min kompis sköter hatar att bli longerad typ :d Så hon går alltid in till mitten mm. Men ska testa ha ett hinder med i cirken då kanske hon värkligen vill springa runt för att få hoppa det lilla hindret. För hon är värkligen galen i hoppning! :) Ska bara göra så hon förstår först sen vet hon säker vad det är som gäller :d

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama