longerings system

diabla

Trådstartare
funderar på att köpa ett longerings system för att få min häst att använda sin bakdel mer men kan inte bestämma mej för vilket jag ska välja.
Det finns ju det kända med vita rep, men det verkar vara väldigt svårt att ställa in eftersom man måste knyta repen, det finns inga spännen för att ställa in längden, och att då försöka få dom lika långa verkar ju väldigt svårt.
Sen finns det ett engelskt system som är som en "loop" som verkar lite lättare, och det sitter inte fast som det andra systemet gör, utan repet går igenom ringar och är som en cirkel runt hästen så hästen kan inte använda repen för stöd utan måste bära sej själv.

Har någon använt några andra system som fungerar bra? Det måste vara lätt att ändra längden på repen, lätt att sätta på och ta av, och säkert så att hästen inte fastnar. Helst billigt också!

Snälla - inga kommentarer om att longering är dåligt och att man inte ska använda några inspärrningstyglar, om ni vill prata om det kan ni starta en annan tråd.

Jag köpte Hööks kopia av en pessoasele. Billig (299kr)- så pass att man kan "slakta" den och göra om som man vill. På den är det någon typ av metallögla på snörena till resårbandet som går runt bakdelen, så det var enkelt att ändra storlek och få den jämn.

Jag köpte den i rehabsyfte och eftersom jag avskyr att den är konstruerad så att den rycker hästen i munnen så valde jag att göra en knut framför löpöglan på tömkörningsgjorden så att munnen inte kan få en massa ryck. Eftersom jag dessutom har behov av att kunna spänna in innersidan mer i ett av varven så är det enkelt att bara öka öglan lite just då, och minska den igen efteråt.
Nu är min häst förhållandevis liten (158cm hög och 135cm i ryggen) så det fanns utrymme för att korta in den en hel del, har man en större häst får man nog klippa sönder och eventuellt förlänga med spännen av något slag.
Bifogar bild där du även kan se knuten:
14457524_945003732310929_7862324841916908166_n.jpg

Här ser man den in action:
14440680_945005505644085_5370893192676385705_n.jpg

Om det är just bakdelen du vill komma åt tycker jag det är effektivast att ta en vanlig gummisnodd men istället för att sätta den som vanligt så sätter jag den om rumpan och fäster den högt upp på gjorden, det blir då som ett pessoasystem fast huvudet får vara fritt. Har fungerat olika effektivt på olika hästar. Det är viktigt att börja försiktigt då en del hästar kan bli skrämda av att det plötsligt är något runt rumpan!
Sen när hästen börjar arbeta på rätt sätt kan man ju sätta någon form av inspänning på huvudet också om man tycker det är nödvändigt.
Att lägga ut cavaletti på volten är också ett bra sätt att få hästen att börja jobba korrekt :)

Tömkör istället?

Du skrev att du inte villa ha negativa kommentarer om longering - och det menar jag inte med att komma med. Longering kan vara ett utmärkt alternativ. Däremot så kan du påverka mycket mer på töm, och kan detaljkorrigera mycket mer. Både på rakt och böjt spår, över bommar, eller plant. Ute i skogen eller på bana.

Att ha en rem runt ändan på hästen tror jag inte på, och verkligen inte de där där hästen sitter ihop från bettet och bak runt hasorna. Ser livsfarligt ut. Utöver att bettet rycker i takt med stegen hela tiden.

Tömkör istället?

Du skrev att du inte villa ha negativa kommentarer om longering - och det menar jag inte med att komma med. Longering kan vara ett utmärkt alternativ. Däremot så kan du påverka mycket mer på töm, och kan detaljkorrigera mycket mer. Både på rakt och böjt spår, över bommar, eller plant. Ute i skogen eller på bana.

Att ha en rem runt ändan på hästen tror jag inte på, och verkligen inte de där där hästen sitter ihop från bettet och bak runt hasorna. Ser livsfarligt ut. Utöver att bettet rycker i takt med stegen hela tiden.

Inte farligt alls om hästen har rätt grund med trygghet och uppfostran. Tänker inte försvara selen i sig något nämnvärt då jag inte är något jättefan av den, men det går att använda den på ett helt OK sätt om man gör lite justeringar. Tömkörning kan i vissa fall vara betydligt bättre än longering ja, men inte alltid. Jag som sagt har det på min i rehabsyfte där tömkörning inte hade hjälpt det minsta. :)

Om det är just bakdelen du vill komma åt tycker jag det är effektivast att ta en vanlig gummisnodd men istället för att sätta den som vanligt så sätter jag den om rumpan och fäster den högt upp på gjorden, det blir då som ett pessoasystem fast huvudet får vara fritt. Har fungerat olika effektivt på olika hästar. Det är viktigt att börja försiktigt då en del hästar kan bli skrämda av att det plötsligt är något runt rumpan!
Sen när hästen börjar arbeta på rätt sätt kan man ju sätta någon form av inspänning på huvudet också om man tycker det är nödvändigt.
Att lägga ut cavaletti på volten är också ett bra sätt att få hästen att börja jobba korrekt :)

Det var min idé också men med benlinda till exempel. Nu gillar jag inte longering p.g.a att jag blir så förbannat yr men tänker mig att det är ett vänligare sätt att ha huvudet fritt eller i någon annan sorts inspänning.

Det är väl iofs meningen att pessoaselen ska ge effekt där fram när man går rätt därbak och omvänt men en budgetvariant är väl aldrig fel att testa?

Tömkör istället?

Fast om det är just bakdelen man vill komma åt så hjälper det föga att spänna in huvudet på hästen, det kan tvärt om ge motsatt effekt d.v.s att hästen knäpper av i nacken och tappar bakdelen ännu mer. DU behöver inte tro på det, men jag har fått den effekten jag har velat när jag satt en snodd om rumpan på dom hästarna jag har provat det på. Men det betyder givetvis inte att det funkar på alla hästar. Och funkar den inte är det ju inte svårare än att ta bort inspelningen och prova något annat.

Jag måste ändå säga att jag inte tror att någon sorts snodd om rumpan på riktigt kan få en häst att få med sig bakdelen bättre, det tror jag nog man kan få mer effektiv hjälp med av en duktig tränare.
Men, om man nu ändå vill hålla på så såg jag en gång något om den där TTEAM metoden och då vill jag minnas att de band typ en (två?) benlindor runt rumpa och bog med ett kors över ryggen, så att benlindorna låg som en 8:a runt hästens kropp.
Billigt och ofarligt att testa tänker jag.

Fast om det är just bakdelen man vill komma åt så hjälper det föga att spänna in huvudet på hästen, det kan tvärt om ge motsatt effekt d.v.s att hästen knäpper av i nacken och tappar bakdelen ännu mer. DU behöver inte tro på det, men jag har fått den effekten jag har velat när jag satt en snodd om rumpan på dom hästarna jag har provat det på. Men det betyder givetvis inte att det funkar på alla hästar. Och funkar den inte är det ju inte svårare än att ta bort inspelningen och prova något annat.

Den enda som håller på med lindor och remmar om kroppen på hästen är (väl?) Linda TT som har en hel teori om hur hästen ska tränas till bättre kroppskännedom genom att få stöd. Vad jag vet så säger hon inte att det gör hästen mer genomsläpplig dock, eller att den bär sig bättre.

Alltså folk gör ju som de vill... Vill ha en rem så använd det om du tycker att det funkar för dig.

Men jag håller inte med om att huvudet inte är relevant. Hästen är en helhet - den ska dra upp magen, höja överlinjen och orka sitta ihop hela vägen från svans till nacke. Det är lättare att rida ihop dem, eller ta dem på töm då... tycker jag. Än att ha remmar här eller där.

Jag måste ändå säga att jag inte tror att någon sorts snodd om rumpan på riktigt kan få en häst att få med sig bakdelen bättre, det tror jag nog man kan få mer effektiv hjälp med av en duktig tränare.
Men, om man nu ändå vill hålla på så såg jag en gång något om den där TTEAM metoden och då vill jag minnas att de band typ en (två?) benlindor runt rumpa och bog med ett kors över ryggen, så att benlindorna låg som en 8:a runt hästens kropp.
Billigt och ofarligt att testa tänker jag.

Det kan dock ha en funktion tänker jag men kanske inte så mycket som man tänker sig att det ska ha. Men, som sagt, ofarligt att testa.

Den enda som håller på med lindor och remmar om kroppen på hästen är (väl?) Linda TT som har en hel teori om hur hästen ska tränas till bättre kroppskännedom genom att få stöd. Vad jag vet så säger hon inte att det gör hästen mer genomsläpplig dock, eller att den bär sig bättre.

Alltså folk gör ju som de vill... Vill ha en rem så använd det om du tycker att det funkar för dig.

Men jag håller inte med om att huvudet inte är relevant. Hästen är en helhet - den ska dra upp magen, höja överlinjen och orka sitta ihop hela vägen från svans till nacke. Det är lättare att rida ihop dem, eller ta dem på töm då... tycker jag. Än att ha remmar här eller där.

Jag har dålig koll på Linda TT så hennes teorier tänker jag inte diskutera :) Håller med dig om att huvudet är relevant, men possitionen på den och halsen är/bör vara ett resultat av vad som händer med resten av kroppen. Är det just formen på huvud/hals man vill finjustera så kan man mycket väl använda sig av vanliga inspänningar, men då bör hästen redan vara någorlunda genomsläppt i kroppen. Håller oxå med dig om att det är lättare att komma åt hästen om man sitter på eller tömkör, men nu frågade TS efter just longering och en inspänning som kommer åt bakdelen.

Jag har for mej att det som ar bra med ett pessoa system ar att när hasten gar ratt sa trycker inte selen varken bak pa rumpan eller drar fram i munnen. det ar om hasten försöker antigen dra upp huvudet eller inte använda bakdelen som selen drar. men om den gar ratt sa stor den inte hasten.
nackdelen med att satta en gummisnodd eller benlinds dar bak ar ju da att det alltid trycker pa hastens bakdel och trycket lättar inte när hasten gör ratt.

Inte farligt alls om hästen har rätt grund med trygghet och uppfostran. Tänker inte försvara selen i sig något nämnvärt då jag inte är något jättefan av den, men det går att använda den på ett helt OK sätt om man gör lite justeringar. Tömkörning kan i vissa fall vara betydligt bättre än longering ja, men inte alltid. Jag som sagt har det på min i rehabsyfte där tömkörning inte hade hjälpt det minsta. :)
fast tömkörd du så kan du ha både en låg tömmfattning och ena tömmen runt rumpan på hästen, dvs hästen får en vägledning långt lågt ner och ngt som retar bakbenen till att trampa på, samtidigt som du dessutom kan variera längden på tömmen för att ge eftergift eller be om mer samling och ha ett ordentligt stöd på yttersidan och ömsom rakrikta/ böja hästen på voltspåret.

pessoa selen har jag inte provat själv så kan inte säga ngt om den, men för att se om den ger effekt på bakdelen så är en linda om rumpan och fäst i longergjorden bra att börja med. man måste ju inte ha den hela passet eller hårt spänd.

fast tömkörd du så kan du ha både en låg tömmfattning och ena tömmen runt rumpan på hästen, dvs hästen får en vägledning långt lågt ner och ngt som retar bakbenen till att trampa på, samtidigt som du dessutom kan variera längden på tömmen för att ge eftergift eller be om mer samling och ha ett ordentligt stöd på yttersidan och ömsom rakrikta/ böja hästen på voltspåret.

Fast det var just det där - för rehab på min häst går det inte att störa honom, han behöver jobba själv utan min inverkan. Och då fungerar selen alldeles utmärkt. Jag har kört och tömkört i många år vid sidan av ridningen och vet hur många olika sätt man kan sätta tömmarna, men i det här fallet hjälper det tyvärr inte. :)
Annars är tömkörning absolut ett jättebra sätt att jobba hästarna på - men allt hänger på situationen och vad man behöver/vill uppnå.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar