Sv: longering

oej ja det är klart, men då kan han lika gärna få springa lös på ridbanan. Är nog inte spec intreserad av longering, har nog longerat min häst typ 2-3 gg sen vi köpte han i sep. använder det mer för att kolla hälta. Om jag inte har lust att rida går jag heller ut och går med pollen än att ställer mej och longerar i 20 min.

longerar gör jag aldrig längre om det inte är för att kolla så att hästen är halt , var nydligen hos vetrinären med min häst som har hovledsinflammation och blev då tillsagd att jag skulle aldrig mer longera min häst. det är inget naturligt för deras ben,
men när jag har longerat innan så har jag inspänning , annars är det meningslöst, ska man inte ha det så kan man lika bra skritta runder lite.
tömköra gör jag en hel del, mest för att min häst tycker det är så kul , då han kan gå både i piaff och passage så han vill visa upp sig.:d

longerar ni era hästar eller föredrar ni att tömköra dem? om ni longerar, kör ni inspänt eller inte?

Tömkör och longerar inte ofta men när jag gör det så brukar det för det mesta bli longera, antingen löst eller i lina. Har tillgång till ett ridhus i perfekt storlek att kunna ha hästarna lösa i. Har använt Hööks longeringshjälp och jag älskar den! Fungerar super! (Är annars väldigt emot inspänningar öht).

Gör varken eller, är dålig på båda två. Använder aldrig inspänningar oavsett vad jag gör med hästar.

Gör varken eller, är dålig på båda två. Använder aldrig inspänningar oavsett vad jag gör med hästar.

Jag tycker inte det är alls dåligt, det är väldigt stärkande för hästarna, de bygger upp musklerna på väldigt bra sätt. Speciellt tömkörning!
Longering funkar jätte bra med inspänningstyglar, om man inte har rillgång till tömkörning... :)

Jag föredrar helst att longera både inspänt och inte inspänt. Tömkörning är bra dock passar det inte på min 7åring eftersom han blir så instängd av det.

Jag sa ingenting om vad jag tyckte om de båda, jag sa att JAG är dålig både på att longera och tömköra på rätt sätt..

longerar ni era hästar eller föredrar ni att tömköra dem? om ni longerar, kör ni inspänt eller inte?

Longerar oftast, eller tränar med vanliga tyglar från marken. Jag äger ett par inspänningstyglar, har testat dem några gånger bara. De har fått "gå i pension" sedan ca 4 år.

Jag tömkör mer än longerar, vilket är väldigt bra för min häst som behöver bygga muskler vid sidan av ridningen. Dessutom får han träna bakdelen också.

longerar gör jag aldrig längre om det inte är för att kolla så att hästen är halt , var nydligen hos vetrinären med min häst som har hovledsinflammation och blev då tillsagd att jag skulle aldrig mer longera min häst. det är inget naturligt för deras ben,
men när jag har longerat innan så har jag inspänning , annars är det meningslöst, ska man inte ha det så kan man lika bra skritta runder lite.
tömköra gör jag en hel del, mest för att min häst tycker det är så kul , då han kan gå både i piaff och passage så han vill visa upp sig.:d

Det var en klok och insatt veterinär. och ett klokt resonemang från dig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 428
Senast: Cs218
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Piaff
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
331
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix