L

lisenfisen

hur ofta longerar ni era hästar? har hör dom som tycker att det sliter för mkt på hästen vad tycker ni?
 
Sv: longering

Min longeras mycket i perioder. Sedan kan det gå ett tag när hon inte longeras så mycket, det beror på hur utbildaren tycker att hon behöver arbetas.

Min häst verkar gilla longering (är positivt inställd till det) och jag tycker det är ett bra sätt att arbeta hästen uan ryttare. Jag kan inte göra samma arbete på töm, är för oskicklig för det. Däremot longerar jag ganska mycket - denna veckan har det blivit ca sex timmar (med olika hästar!) - så där börjar jag få lite rutin.

"Väl longerat är till häften ridet!" säger alltid min beridare.

Att centrifugera hästen som en sprattlande fisk som hänger längst ut på linan är försås inget vidare.
 
Sv: longering

Jag longerar min 2-åring någon gång varannan vecka, max 10 minuter. Det brukar räcka för att klara "dagens övning".
 
Sv: longering

Jag jobbar mina hästar på lina rätt ofta men, inte longering i den bemärkelsen. Jobbar rakt och böjt omväxlande. Skulle aldrig ens drömma om att låta hästen rusa runt runt runt i varv på varv för det ger ingenting utan sliter endast.

Det är dock helt ok att jobba övergångar och kommunikation på lina eller löst.
 
Sv: longering

Använder mig helldre av töm än lina om jag jobbar hästen från marken. När man tömkör så kan man göra så mycket mer:)
 
Sv: longering

Aldrig

med undantag för att kolla när en häst varit halt, hur den sen rör sig.

Tömkör istället.
 
Sv: longering

Menar du att det sliter på hästen med longering, och i så fall hur, eller varför gör du det inte?
Tycker du i så fall också att det sliter med löslongering?
Nyfiken...
 
Sv: longering

Att låta hästen rusa runt varv på varv är inte longering.

Nej...inte för dom som kan...men du anar inte hur många som säger sig ta ut hästen och longera och så kör dom igång med just varv på varv i hög fart i både trav och galopp..,och ingen kommunikation alls. Man kan ju tro att det är mest unga som gör så men nej...har sett skräckexempel i höga klasser av s.k. vuxet folk. Man låter hästen "rusa av sig" på linan innan man sitter upp i hopp om att hästen därmed ska vara lugnare:smirk:
 
Sv: longering

Menar du att det sliter på hästen med longering, och i så fall hur, eller varför gör du det inte?
Tycker du i så fall också att det sliter med löslongering?
Nyfiken...

Ja jag tycker det sliter.
Anledningen är att det är väldigt svårt att få hästen balanserad när man linlöper. Du kan i viss mån balansera upp den med en inspänning som stöder yttersidan, men det är svårt att få det helt rätt. därför tycker jag inte longering ger mig ngt i tränings syfte alls. Men det finns duktigt folk som kan sin sak, och då kan det funka. Eftersom jag inte anser mig ha den kollen, så tömkör jag, vilket jag gjort i många år och som fungerar bättre, därför att där har jag koll på yttersidan och kan balansera upp hästen ordentligt, och det blir heller inte bara varv på varv på en volt.

Löslongering är en annan sak, men återigen, det beror på hur det utförs.
 
Sv: longering

longerar nog nästan en gång i veckan... känns bra att själv se hans gångarter o hur han jobbar då jag inte har tillgång till ridhus med speglar... dessutom tycker både jag o hästen att det är ett bra sätt att variera motionen....

longerar aldrig mer än 30min, men brukar oftast bli ca, 20min... och använder (lös) inspänning en del av tiden...
 
Sv: longering

Vi longerar en dag i veckan oftast, 6 åringen bara i skritt och trav men 4åringen får även galoppera nått varv. När vi longerar jobbar vi mycket med att få hästen att mjukna, bära sig själv och få med sig alla benen. VI jäktar inte runt hästarna,utan travar i lugnt tempo.

Sen longerar vi en stund före vi löshoppar,för att värma och mjuka upp dom.
 
Sv: longering

Jag har aldrig longerat någon av de hästar jag haft. Men jag brukar däremot tömköra och då låta hästen trava och galoppera på volten ibland istället för att ha den ute på spåret.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Buzzter
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp