G

guzzi my love

Hur ska jag lära min sköthäst bli longerad?? Sist jag longerade honom så bara han kom in till mig i mitten.

Sv: Longering

Om du har möjlighet - börja utan lina! Sätt upp koner eller hinderstöd eller liknande så att du antingen får en rund volt på sisådär 15 m i diameter, eller "spärra av" halva ridbanan. Sedan driver du hästen ifrån dig - det gör du lättast genom att röra dig på en mindre volt innanför och aningen "bakom" hästen. Vill den inte gå ifrån dig, gör dig stor (sträck på dig och titta rakt på hästen) och vifta ev. med armarna för att "jaga" (inte skrämma....) hästen ifrån dig.

om hästen inte är longerad alls, kan det vara bra att ha en medhjälpare med sig första gångerna. den personen leder då hästen ute på volten, så att hästen lär sig att det är där den ska vara. sen så tar man å gradvis trappar ner på att ha en ledare brevid hästen.

det är viktigt när du longerar (med och utan lina) att du alltid ser till att du håller dig strax bakom hästens rumpa. alltså, om ni står still så ska hästens huvud vara snett framåt från där du står och du står mitt för, eller lite bakom hästens bakdel. varför du ska stå "bakom" hästen är att du då kan kontrollera hästen på ett helt annat sätt. om du inte har hästen "framför" dig, så är det mkt lättar för hästen att sticka dit den vill.

använd gärna ditt kroppspråk när du longerar. och lämna gärna inspänningstyglar å gjord i sadelkammaren första gångerna du longerar. de första gångerna vill du uppnå kontakt med hästen, och då vill du inte ha något som stör detta. en repgrimma, vanlig grimma, träns eller annat typ av huvudlag och en longerlina duger väl första gångerna.
se sen till att ladda upp med rejält av tålamod och positiv energi! låt aldrig dina misstag gå ut över hästen (ryck å slit i linan å sånt..)
Kom även ihåg att vara medveten om vad du gör med din kropp. Hästar är flock och flyktdjur som lyssnar mest på kroppsrörelser och det du säger med din kropp. är du tillbakadragen och försiktig kommer din häst snabbt att ta komandot.
Ha en plan för vad du vill uppnå varje gång du longerar så att du inte börjar longera och sen inte har en aning om vad du vill med det. då gör du både dej och hästen osäker. ex så kan du första gången nöja dej med att hästen lyssnar på dej när du vill att den ska sakta av eller gå fram. gör den det felfritt så slutar du.
longera ska man inte göra för att motionera hästen, i första hand, utan för att bygga upp kontakt och komunikation mella dej å hästen på backen.

Hoppas det går bra för dej å din sköthäst och att mina tips är till nytta! messa gärna om du undrar något mer!
:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Han är väldigt lydig och han lyssnar på mig och jag lyssnar på honom.Jag tränar ofta med honom med detta ni pratade om att han ska lyda mig mitt kroppsspråk.Jag hade bara en grimma på och så föste jag iväg honom så han gick runt mig och sedan när han vänder sig med huvudet mot mig går jag fram och klappar honom i ansiktet (inte mulen) och sedan går jag ifrån honom och så ska han följa mig.Det går jättebra.Men sedan när jag longerar honom så så kommer han bara in till mig och jag föser ut honom på voltern och jagar igång honom.Han taravar ca 1 1/2 varv sedan kommer till mig.Jag föser ut han kommer så håller jag på och låter jag honom inte komma in så blir han sur på mig och inte lyssnar på mig så jag får använda spö på honom mycket.Då blir han sur på spöt så det är lite knepigt att longera honom men han lyder mig och gör precis som jag vill. :D

Tyvärr är det så att en häst som är knepig att longera kräver någon som är bra på att longera. Det låter som om du måste utveckla ditt kroppspråk litegrann. Det är svårt att förklara och jag tycker nog att du bör be om hjälp av någon som är bra på att longera. Misstag nr 1 som många människor gör (och som redan nämnts här ovanför) är att de ofta hamnar lite långt fram, många böcker visar bilder där linföraren är för långt fram. Misstag nr 2 är att man ofta går runt på en cirkel när man egentligen måste gå mot hästen hela tiden (driva den framför sig) Man måste fortfarande hålla sig på cirkeln men tänk dig att du driver hästen framför dig. Och lyssna inte hästen kan det bero på 2 saker, antingen vill den inte eller så förstår den inte, man måste själv lära sig att se skillnaden. Det kommer inte gratis, för förstår den inte, måste du bli tydligare, vill den inte måste du sätta ner foten i backen och säga JO, DU! Varvid de flesta brukar muttra "ja ja" och trumpet traska ut till spåret och vid beröm sedan piggna till lite...

Hur du ska få honom att gå ut på volten har jag inga tips om, men se till att lära honom rätt.

Dvs du har honom på mitten och driver honom i skritt så han skrittar ut på spåret, han travar när du säger trav, galopp när du ber om det, han gör halt ute på spåret och du hämtar in honom till mitten för att t.ex ändra inspänningar eller bara varv.

Finns inge värra än att longera hästar som bara blivit "jagade" så de brallar iväg så fort man ber de gå ut och ska man stanna dom travar de in till mitten.

Jag säger lite tvärtemot och säger att det kan vara bra ibland att vara lite längre fram. Ungefär i "boghöjd". När jag longerar i ena varvet vill min häst gärna komma inåt och då går jag lite längre fram, visar med utsträckt arm vart han ska gå och pekar med långpisken på bogen. Att gå lite emot hästen brukar också fungera.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 275
Senast: lingonben
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar