Fillifjonkan

Trådstartare
Pga av allvarlig skada så har jag inte longerat min häst på två år För några dagar sedan gjorde jag det för första gången. Något jag la märke till var att han bytte galopp hela tiden. Varför gör han det? Det är precis som om det inte spelar någon roll vilken galopp han har. Kan tilläggas att han galopperar lugnt och sansat i form.

Sv: Longering

Och det finns inte något som helst mönster i bytandet? Byter han lika mycket i båda varv, helt slumpartat? Inga ojämnheter i underlaget?

Det låter ju antingen som om han är så välbalanserad att han gör lite som han känner för, eller så är han så obalanserad och låst att han inte känner hur han "borde" göra. Hurt är det med ridningen?

Hej Luleå!
Han är väldigt balanserad och har väldigt lätt för galoppombyten i ridningen. Men för att säkert kunna svara dig så ska jag titta noga nästa gång jag longerar.

Eller är han för svag för att gå i rätt galopp en längre stund? Dvs han byter för att spara det bakben som bär? Hm

Bara en fundering, jag vet ju inte hur stark han är.

Jag tror att han gör så bara för att han vill... Dvs gör som han vill. Om du förstår. :banana:
Du skrev väl att det var 2 år sedan du longerade.

Är det säkert att han förstår att han ska ha en viss galopp? När man rider så visar man ju vilken man ska ha, men det har man ju ingen möjlighet att göra när man inte sitter på. Han kanske helt enkelt inte förknippar ett visst varv med samma galopp?

Hur har han betett sig tidigare vid longering? Bytt då också?

/Ida

Han halkade omkull i hagen och sträckte ut ledbandet rejält. Det gick flera månader innan vetundersökte honom ordentligt och då hade det vuxit ut utväxkter på både in- och utsidan av ledkapseln som vet fick operera bort. Han är nu i full gång under ryttare och har inte visat några tendenser på hälta trots den allvarliga skadan.

Jag kan inte påminna m ig om att han bytte galopp vid longering tidigare. Han är som sagt i full gång och är välmusklad så stark är han. Jga ska longera honom snart igen och verkligen titta efter när han byter och om det sker lika mycket i båda varven.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka