Sv: longering
*knappen*
Jag longerar aldrig i vare sig endast grimma eller kapson. En kapson kan upplevas som för tung av hästen och kan bli jobbig att bära upp utan att hästen anstränger nacken på ett ofördelaktigt vis. (En ridkapson har jag aldrig provat, kanske kan vara bättre än tunga i läder)
När jag longerar gör jag det med träns och bröstsele.
Man bör ej använda träns med linan fäst i den yttre bettringen och sen dragen över nacken.
Ej heller använda inspänningstyglar till tränset.
Båda dessa medför att hästen blir felställd i yttersidan när den ska böja sig inåt eftersom den blir påverkad av den yttre bettringen.
OM man ska longera med träns utan att använda sele eller longergjord som bör man använda sig av endast den inre bettringen för att få hästen att ställa sig inåt, ge efter i den inre sidan, när man tar i linan. Den upplever alltså inget "hinder" på den yttre sidan.
Om man vill hjälpa en häst som är "stjärnkikare" till att sänka huvudet bör man använda en longergjord, långtömmar i kombination med en chambontygel. Det ger ett bra resultat.
Långtömmarna gör att du kan kontrollera hästens båda sidor och göra förhållningar och eftergifter med händerna så att hästen jobbar bättre. Det finns här möjligheter till att få hästen att trampa under sig med takt och rytm och även få den att jobba med sidvärtes rörelser. Prova!
Det verkar knöligt i början men är så himla bra att kunna.