S

smecksmock

Jag har aldrig longerat med träns, utan brukar alltid köra med grimma. Ska man fästa linan på annat sätt när man använder träns? Hur brukar ni göra? Träns eller grimma?

Sv: longering

Om jag skulle longera i träns, jag brukar använda kapson, så fäster jag longerlinan i den yttre bettringen och drar den över nacken ner i den inre bettringen.

Longerar alltid med träns. Använder leddelta så blir det lättast annars fäster jag linan i den yttre bettringer men drar linan genom bettringarna så den ligger genom den inre.:crazy: Dåligt förklarat men ändå.

Jag longerar med träns... Skulle faktiskt inte longera med grimma, Man har ju ltie mer kontroll, om det skulle hända något om man har träns eller en kapson.
Men jag använder delta, eftersom då behöver man inte hålla på å trassla med något när man ska byta varv.:) Men det bästa är nog att införskaffa en kapson faktiskt om man lengerar mkt

Kapson eller träns, dock ska jag testa repgrimma här någon dag.

Min gamla ponny longerade jag i grimma om hon bara skulle rastas av, annars träns + inspänningar, men inte ofta. Då hade jag bara longerlinan i innersta bettringen för hon fick panik av att ha den över nacken. Funkade kanon.
Fjordstoet fick jag i början ha longerdelta och sen ta longerlinan över nosen annars stack hon, nu funkar det ganska bra, fast henne föredrar jag att tömköra för då lyssnar hon bättre.
Fjordvallacken försökte jag longera en gång - ALDRIG mer! Finns ingen anledning att bråka, nu löslongerar vi och det gick efter några gånger kanonbra! :) Alla är glada - hästen tror att han får göra som han vill, visar gärna upp sina ökningar, och matte får hästen motionerad i rätt form, prima! ;)

Jag har några smidiga ridkapsoner som är utmärkta att longera i, bara att knäppa i linan på mittersta ringen på nosen. Vill inte ha bett när jag longerar.

*knappen*

Jag longerar aldrig i vare sig endast grimma eller kapson. En kapson kan upplevas som för tung av hästen och kan bli jobbig att bära upp utan att hästen anstränger nacken på ett ofördelaktigt vis. (En ridkapson har jag aldrig provat, kanske kan vara bättre än tunga i läder)

När jag longerar gör jag det med träns och bröstsele.
Man bör ej använda träns med linan fäst i den yttre bettringen och sen dragen över nacken.
Ej heller använda inspänningstyglar till tränset.
Båda dessa medför att hästen blir felställd i yttersidan när den ska böja sig inåt eftersom den blir påverkad av den yttre bettringen.

OM man ska longera med träns utan att använda sele eller longergjord som bör man använda sig av endast den inre bettringen för att få hästen att ställa sig inåt, ge efter i den inre sidan, när man tar i linan. Den upplever alltså inget "hinder" på den yttre sidan.

Om man vill hjälpa en häst som är "stjärnkikare" till att sänka huvudet bör man använda en longergjord, långtömmar i kombination med en chambontygel. Det ger ett bra resultat.

Långtömmarna gör att du kan kontrollera hästens båda sidor och göra förhållningar och eftergifter med händerna så att hästen jobbar bättre. Det finns här möjligheter till att få hästen att trampa under sig med takt och rytm och även få den att jobba med sidvärtes rörelser. Prova!
Det verkar knöligt i början men är så himla bra att kunna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Buzzter
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
876
Senast: Kakis
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar