Longering!

P

Panter

En kompis till mig har en unghäst på 3 år som hon håller på att lära att bli longerad men hästen bara vänder eller går in till mitten, till henne. Hon har pisk som hon "viftar" med men hästen lyder inte iaf.

Några tips?

Det är möjligt att hästen kanske inte förstår men jag tror mest att hästen jäklas för ibland kan den gå rikigt fint 1-2 varv för att sen börja krångla igen. Hästen blir även väldigt arg om hon viftar eller petar till den med pisken och sparkar. Hon brukar inte hålla på länge utan ca 5-10 min 1 gång i veckan så det borde inte bli så tråkigt för hästen.

Någon som har några tips?? :confused:

Sv: Longering!

Hästen beter sig som en helt normal häst :) . Det är helt normalt att hästen "ber om att få vara med dej igen" när den blivit "bortföst" i ett par varv, så fungerar den i sin flock.
Strunta i longeringen och tömkör eller arbeta hästen vid handen istället, låt någon medhjälpare gå bredvid hästen i början tills den fattar vad som förväntas av den när du tömkör den.
Vad vill du ha ut av att longera hästen? röstkommandon kan du lära den vid handen eller vid tömkörning, kondtion bygger du sakta upp vid ridningen.
Jag longerar aldrig mina hästar längre!

Hon vill lära hästen longera iaf

Ingen som har några tips?

någon kan gå på utsidan och leda hästen, på en såpas stor volt att linan är sträckt. efter hand kan man släppa mer om mer på grimskaftet och till slut så går hästen där av sig själv :)
alltså succesiv minskning på "ledandet" ifrån utsidan.
sedan kan man bara gå jämnte henne, med ett grimskaft fäst i grimman och hängande över manken och om hon föraöker gå inåt så ta snabbt tag i grimskaftet och led rätt.
var noga med att det bara är människan som håller i longerlinan som använder rösten emot hästen, så hästen är uppmärksam på henne.
(jag orkade inte förklara bättre, men hoppas du förstod)

Varför longerar hon en unghäst övht?

Jag skulle träna så som squarepants beskriver, eller tömköra på volt.

Sen skulle jag även träna lite oftare. Inte längre, men oftare så att hästen lär sig. Det blir lättare om det upprepas.

du skriver att hästen blir arg. De e ju faktiskt ett tecken på att den inte vill finna sig i behandlingen, utan vill kliva över i rang. Om ni vill longera hästen så får ni förstärka hjälperna tills hästen förstår vad som förväntas av den. Lösningen ligger inte i att låta hästen slippa allt den inte gillar.Men får vara noga med att man inte "belönar" ett felaktigt beteende av hästen.(t.ex. låta den slippa jobba då den visar ovilja eller bakstrukna öron) Då förstärks ju detta negativa beteende.Utan man bör endast avbryta då hästen gjort försök att vara till viljes. Detta ser hästen som belöning och det stärker även den som hanterar hästen i sin ledarroll.

Var snabbare i reaktionerna! När man ser att hästen börjar sakta av eller tänka tanken att vända in så smacka på och placera dig något bakom i pådrivande syfte (förändre triangeln). Det funkar prima. Har alltid gjort så och hästarna har gått med på longering redan första gången man tar fram linan.

Glömde tillägga, det tar ett tag innan man har kommit på taimingen men man ser snabbt resultat och lär sig läsa hästen!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka