D

domigo2

Har fått tips om att jag ska börja longera min häst för att inte belasta ryggen så mycket. Han har haft problem med sadeln. Så nu undrar jag hur länge och hur ofta man kan longera? Vad ska man ha för inspänningstyglar?

Låter säkert dum som frågar men jag vill veta vad ni tycker

Sv: Longering

Longering sliter på hästarna och gör ingen nytta eftersom dom går snedställda på böjt spår. Tömkör istället, förvisso svårare men bättre.

Jag måste bara få fråga. Hur pass mycket sliter det om man longerar 3-5 minuter i trav på vardera hållen? Jag tömkör också hellre och har alltid gjort men förr så longerade vi en hel del med.

Longering sliter på hästarna?

Rätt svar är att allt felaktigt arbete sliter på hästarna.
Det går att få en häst att jobba korrekt i llina också, bara man vet hur man gör.

Jag skulle innte rekomendea longerig på hästar men ryggproblem utan jag skulle tömkört i stälet, då hästen innte gjorda för att hela tiden gå på små volter, visst det är mer att hålla reda på i händerna men det är nytiget att se hästen i rörelse under tiden du jobbar den och kan på värka hästen.

Eller varför inte ta hjälp och köra in den eller löshoppa den då det är bra för ryggen och även klättra för hand eller på töm, bara lite tipps på vad du kan göra i stälet för att longra då jag innte alls rekomenderar det och varför ser du nedan.

"Texas
A M university gjorde en studie i vilken forskare tog röntgen bilder hästar ben före och efter 6 veckors lätt logerigsarbete. det får hästarn att röra sig orent bak och innebär en påfrestning på rygg och ben. resultatet visade avsevärd och onartulig förkalknig i lederna." Hämtat ur perfekt uppförande av Kelly Marks

Har även hört detta från häst massöer, ostriopat mm

Man ska inte tro på allt man läser. Bäst är att hålla koll på sin häst hur den mår och hur den arbetar. Att longera lite då och då kanske 2 dagar i veckan i 15 minuter per gång kan knappas skada hästen.
Däremot håller jag med er om att longering kan skada om man gör det ofta och länge.

Jag har också en häst med ryggproblem. Eller problem är det inte han har bara dåliga ryggmuskler. Jag hade en tråd här förrut och då fick jag många tips om att longera, tömköra och klättra. Att klättra baklänges ska vara bra för att bygga muskler. Men min häst fattade inte poängen med att gå baklänges! :smirk:

Longera du fast med motta anser jag!

löslongering är ett alternativ. ingen krånglig lina som stör och hästen kan lättare balansera upp sig själv.

Jag har innte försökt hitta denna undersökning då den mad anledning av att den säkert står på engelska villket jag ej kan läsa (dysleksi), men den finns sökert att hitta.

Dom "alternativ behandlare" jag har pratat med om longerig har även hänvisat till denna underökning.

Kram

kenneth skrev:
Longering sliter på hästarna och gör ingen nytta eftersom dom går snedställda på böjt spår. Tömkör istället, förvisso svårare men bättre.

Longering sliter INTE på hästen om det görs på rätt sätt!!!! Du måste först bryta isär hela begreppet longering så du vet vilka olika signaler som hästen behöver kunna för att longeringen ska fungera.

Alltså en signal för att gå ut på spåret, ett kommando för skritt, trav och galopp på spåret, hästen ska kunna gå på spåret när du ber om det, du måste kunna förminska och förstora volten-alltså flytta framdelen och bakdelen separat, du ska oxå kunna flytta ett specifikt ben på hästen exakt där du vill ha det-vilket gör att du oxå kan påverka hur myket hästen trampar under sig med inre bakben i volten. Lär hästen att ge efter för tryck så kommer du kunna forma hästen helt perfekt på volten.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama