Longering??

FannyN

Trådstartare
Hej alla, jag har lite frågor om longering....
Vad använder ni för utrustning för att hästen ska gå i rätt form ? Hur ofta longerar ni? Finns det nåt bra ställe där man kan läsa om longering?
Tacksam för svar!! :confused: :confused: :confused:

finns redan trådar ang. detta... sök i arkivet..
Hoppas du finner svar!

Jag personligen dubbellongerar, eller löslongerar, eller longerar vanligt med halsförlängare och sadel/longergjord...(träns så klart)
//Ewa

Hej igen!
Jag kanske ska precisera lite...

Jag använder halsförlängare när jag longerar med lina, då har jag delta. och sadel eller sele(då jag ingen kör eller longergjord äger). å ibland tunga boots...

löslongerar jag löslongerar jag oftast i grimma, mest för att han ska få röra på sig... ibland med halsförlängare å sadel/sele.

dubbellongerar jag har jag ju en sele å träns å tömmar å longerar så...

Jag longerar från 20 min till en timme, beroende på vad jag gör...

vet inte direkt nåt bra ställe om longering, men du kan ju söka på http://www.altavista.com

Jag och min häst har lite problem med just longering. Han försöker nämligen dra så fort man har ett spö i handen (och då snackar vi max dressyrspö). Men jag har en gång för alla sagt till honom att här bestämmer JAG hurvida han får sticka eller ej.
Jag utgår alltid från natural horsemanship i hantering av hästar. Löslongering fungerar däremot utmärkt.

I alla fall så longerar jag oftast med repgrimma och vanlig longerlina (till en början). Nu när det går bättre och bättre så har vi övergått till longering med träns och halsförlängare samt gjord då och då. Funkar fint. Travbommar på volten är också toppen, ni skulle se vilka fjädrande steg lilla ponnyn kan få på det viset!! :D

Tips och råd... hm.. vill minnas att det finns en bok om longering..? Kolla på bibblan!

Hej Fanny
Jag tycker det är svårt att få hästen att gå i rätt form genom bara longering. Min häst blir iallafall nästan alltid för lång även om han skulle vara inspänd fram. Vid drivning vill han hellre springa fortare än att samla sig bakifrån. Därför tömkör jag hellre med dubbellinor till bettet. Antingen med helt lösa linor eller linorna till en gjord. Då tycker jag att jag kan komma åt både form och bärighet på ett annat sätt och jobba honom bättre. Jag har vant min häst vid att ha tömmarna bakom rumpan när jag inte är mitt bakom för då jag kommer åt yttersidan på ett annat sätt än om tömmarna går över ryggen. Tömkör i 4 gångarter, men främst i grundgångarterna och jobbar även en hel del med tramp i skritt då jag lätt kan se i vilken form han går (att han inte går för högt).

kotte

Hejsan Fanny!

Jag har en longerejord och inspänningstyglar. Det fungerar jättebra och har hjälpt mycket!

Lycka till med allt!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Halsförlängare etc är inget att ha. Man kan inte tvinga till sej en fin hållning o balans.

Jag löslongerar mina hästar och rekommenderar boken: "Löslongering" av Ingela Lantz Westermark, kostar enbart 75 kr på SIF.

Hästen skall själv söka sin balans och finna den. samtidigt tränar man kommunikation med sin häst, något som är till stor glädje i övrigt när man rider etc.

Med kroppsspråk får man hästen att stanna, vända osv med vikt på bakbenen.

Jag har absolut inte inspänningstyglarna för att "tvinga" min häst ner i rätt form :eek:

Jag har det som ett hjälpmedel för att min häst har lätt att ha för högt huvud. Detta är ju inte bra alls. Därför har jag inspänningstyglarna som ett hjälpmedel, istället för att jag skulle sitta på henne. Då jag sitter på henne behöver jag bara visa henne ner i traven och hon går i rätt form utan någonting i handen. Inspänningstyglarna spänner jag absolut inte så hårt att det är stöd, det skulle hon aldrig palla. Jag har de så spända så att om hon tar upp huvudet tar det emot, alltså är en hög form en obehaglig ställning. Alltså gör jag det inte för att tvinga henne att hitta rätt form eller balans, det har inte ens kommit på tanken... :confused:

Dessutom kan man även om man har inspänningstyglar också endast använda kroppspråk. Hon gör något bara jag tänker på det.

/Frida

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Men i boken står det att hon använder gummiband för att få hästen att söka sig neråt....har du läst hela boken? så vad menar du??

Sam

Det är precis det jag använder Sam!
Tack för att du vet :cool:

Ja, vad menar du Balderum??? :smirk:

/Frida

Men i boken står det att hon använder gummiband för att få hästen att söka sig neråt....har du läst hela boken? så vad menar du??

Sam

Har lånat ut boken - så kan inte kolla huruvida det står så. Står det så - har jag helt struntat i det och tagit emot det som passade mej bäst. Så gör man som kritisk läsare.

Dock har jag en klar uppfattning vad JAG tycker är bäst. Vill man läsa vidare om löslongering står det en del i början av Hempflings Dansa med hästar. När HÄSTEN behärskar sin balans och vi kan vårt - då börjar man med lina.

Vad jag syftar på är att man med halsförlängare etcetcera hjälpmedel inte ger hästen den frihet den skall ha när man tränar hästen. Det är ett hjälpmedel som ska snabba på processen. Att träna hästar tar lång tid. Hästen hittar själv sin egen balans på sitt eget sätt vid löslongering även om det inte går så fort som vi önskar.

Jag har en häst med hög halshållning, som dessutom gärna spänner sej o sänker ryggen. Då tränar jag honom på allra bästa sätt med löslongering och stannar honom helt på bakbenen med att själv ta ett steg fram o stanna. Med den träningen höjer han sin rygg och med litet tid får han en bra hållning. Det tar dock lite tid och går inte LIKA SNABBT SOM MED T EX HALSFÖRLÄNGARE.

För att träna UTAN ATT SITTA PÅ HÄSTEN rekommenderar jag tömkörning istället.

Alla snabba sätt att träna hästen är bara senvägar.

Du måste ha missuppfattat min första inlägg och även hur man använder inspänning.. :smirk:

/Frida

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Pegasus63
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 063
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar